חוק רישוי עסקים
חוק - תיקון 36
שינויים מסומנים
שינויים מסומנים
תקנות 2021
שינויים מסומנים
שינויים מסומנים
צו רישוי עסקים +
נגישות, קישורים ומידע
נגישות, קישורים ומידע
חוק והלכה
מאמרים אחרונים
השאלה אם עסק מסוים נמצא, כולו או חלקו, ב"רחוב" עולה לעיתים קרובות כאשר באין בשאלת מתן רישיון לעסק.
לכן, הגדרתו של המונח תהיה חשובה במקרים לא ברורים או פחות מובהקים.
בחוק רישוי עסקים מונח זה אינו מוגדר. לכן אנו פונים להגדרת המונח בפקודת הפרשנות-
"רחוב" או "דרך" – לרבות כביש, שדרה סמטה, משעול לרוכבים או לרגלים, ככר, חצר, טיילת, מבוי, מפלש וכל מקם פתוח שהציבור משתמש בו או נוהג לעבור בו, או שהציבור נכנס אליו או רשאי להיכנס אליו;
בפסק דין אגדי נדון מקרה בו בעלת עסק טענה כי המעברים בקניון הינם שטח פרטי ואינם בגדר "רחוב".
באותו עניין נקבע כי רחוב יכול להיות רכו פרטי או רכוש לא פרטי. מקום שהמחוקק רוצה לצמצם הוראותיו לרחוב שאינו רכוש הפרט הוא אומר זאת מפורשות. אמנם החובה לתיקן את רכשו הפרט חלה על הפרט עצמו אך החובה למנוע מכשולים שיש בהם כדי ליצור סיכון לעוברים ושבים ב"רחוב", כהגדרתו בפקודת הפרשנות [נוסח חדש], היא כללית וחלה על כל רחוב. מניעת הסכנה לאדם ולרכוש העולה מן המכשול, במקום שבו עובר הציבור, ניצבת בראש דאגתם של המחוקק ושל העירייה שהוסמכה על-ידיו.
כך גם בפסק דין מערופארם, בה נדונה תביעה של אישה שיצאה מבית מרקחת והחליקה בדרכה לחניה המצויה בשטח פרטי, נקבעה חובת העירייה "לדאוג לשימוש בטוח של התושבים בשבילי ורחובות העיר המשמשים את הציבור הרחב משתרעת גם על נתיבים או שבילים המצויים בשטחים פרטיים ובפרט אלו המשמשים ציבור רחב של אנשים. וחרף היותם על קרקע פרטית וככל שקיים בהם מפגע היא אמורה לתקנו." (עמוד 3 לפסק הדין).
חובה ואחריות זו הוזכרה גם בפסק דין זכרון יעקב שם נקבעה אחריות העירייה לנזק שנגרם לאישה שירדה במדרגות פיצריה שהיו בשטח פרטי ובמצב לא תקין. שם קושרה חובה זו לעניין אחריות העירייה במתן רישיון עסק.
חקיקה-
פסיקה-
רעפ 6795/93 אינגריד אגדי נ. מדינת ישראל , מח(1) 705 (פורסם בנבו)
תא (נצ') 44986-12-23 פלונית נ. מערופארם בע"מ (פורסם בנבו, 5.5.2024)
תא (רמ') 66149-11-21 פלונית נ. מועצה מקומית זכרון יעקב (פורסם בנבו, 18.7.2024)
עם התרחבות אזורי המגורים אנו עדים להתקרבות של אזורי המגורים לאזורי תעשיה או אזורים חקלאיים.
בישובים עירוניים אנו עדים לתופעה של בניית אזורי מגורים חדשים המצויים בקרבה לאזורי תעשיה שפועלים במקום, לעיתים, עשרות שנים ובאזורים חקלאיים בוטלת התופעה של אנשים המבקשים חיים פסטורלים "בטבע" ולכן רוכשים בתים ביישובים חקלאיים, או בהרחבות ואז מגלים כי חקלאות וטבע מהווים עסקת חבילה ביחד עם ריחות דישון, לולים, רפתות, זבובים ועוד.
בשלב הזה אנשים שהשקיעו ושעבדו שנות עבודה רבות ברכישת בית חלומות יעשו הכל על מנת להרחיק מהם את הרעשים והריחות של המפעלים או הפעילות החקלאית המצויה קרוב מידי לביתם.
לעומתם, בעלי מפעלים שהשקיעו עשרות שנות עבודה ולעיתים מיליוני שקלים ובנו את מפעל חייהם אינם חפצים להעביר את המפעל למקום אחר. לעיתים זו גם אינה אפשרות כלכלית ריאלית. חקלאים המעבדים קרקע ומגדלים בעלי חיים מזה דורות, או רק זה מכבר, לא יחדלו לעשות זאת רק משום שהיישוב בו הם גרים מבצע הרחבה ומגיעים לגור בו אנשים שאינם חקלאים.
ההתנגשות כאן היא לכאורה בלתי נמנעת.
במאמר זה אנו רק מבקשים להצביע על התופעה באמצעות מספר מקרים שהגיעו לדיון בערכאות משפטיות. איננו מתיימרים להביא את כל ההיבטים של הנושא או להציע פתרונות.
קצרה יריעת ידיעתנו ומומחיותנו מלעשות זאת.
לא אחת נטען כלפי בעלי עסקים כי אינם עומדים בדיני התכנון והבניה ולכן לא יוכלו לנהל את עסקם בנכס המבוקש או שיהיה עליהם להוציא היתר לשימוש חורג ( מהיתר או מתוכנית) לשם כך.
את המקרה במאמר זה הבאנו על מנת להדגיש שאין לקבל את סירובי הרשות כ"תורה מסיני" והנכון הוא לבעל העסק לשנס מותניים ולבדוק בעצמו את הבסיס העובדתי לתשובת הרשות.
במאמר זה הבאנו מקרה בו בעל העסק בדק לעומק את תיק הנכס בהנדסה, את כל ההיתרים והאישורים שהוצאו עד לאותו מועד והבין שאין כל מקום לדרישת הרשות. בית המשפט קבע כי אכן, לא נדרש היתר לשימוש חורג או שינוי שימוש.
תודה לעו"ד קרני מור שהעביר לנו את העתק פסק הדין ולרון לוי.
תודתנו לעו"ד מיכל בראון על תשובתה המלומדת
נשאלנו כיצד יש לנהוג במקרה הבא:
עסק טעון רישוי הנמצא במרכז מסחרי קיבל את כל האישורים (כולל הנדסה) למעט כבאות.
הכבאות מסרבים לתת אישורים, למרות שהעסק עצמו עבר ביקורת של הכבאות ואין להם הערות נוספות, מאחר ובקומה העליונה של המרכז קיימות חריגות בניה. לטענתם- מאחר והעסק ממוקם במבנה שיש בו חריגות בניה אין באפשרותם לתת את אישורם.
אנו מצרפים את תשובתה המלומדת והמדוייקת של עו"ד מיכל בראון-
אצא מנקודת הנחה שבעל העסק אינו בעל שליטה במרכז המסחרי כולו ושאין חריגות בניה בשטח העסק.
בהיבט של דיני התכנון והבניה – על פניו, אין מניעה לתת רישיון עסק.
כפי שמשתקף מהפניה, הקושי נובע מסרוב כיבוי אש לבדו. במקרה כזה, יש צורך להבין מנציגי כיבוי אש מה עומד בבסיס הסירוב:
אם הסירוב נובע מסיבה עניינית רלוונטית כמו למשל, בניית תוספת הבניה הבלתי חוקית מחומרים דליקים – יש הגיון רב בסירוב, שהרי ככל שתפרוץ שריפה, היא עלולה להגיע במהירות לעסק. במקרה כזה, לטעמי, אין מקום לתת רישיון/היתר זמני וחברת הניהול תדרש לעמוד בדרישות בסיסיות של כיבוי אש (אולי ברף נמוך מזה הנדרש לצורך קבלת היתר בניה).
לעומת זאת- אם הסירוב נובע אך ורק על רקע קיומה של בניה ללא היתר – ניתן להבהיר לכיבוי אש שחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות הרישוי מתן רישיון בנסיבות אלו.
ללא הצדקה עניינית, הסירוב לא יחזיק מים בעתירה מנהלית.
בתיקון מיום 18.6.24 להנחיית פרקליט המדינה מספר 2.37 בעניין "מדיניות התביעה בהחלטה על העמדה לדין בגין עבירות של גרימת מוות וגרימת חבלה ברשלנות" הוסף פרק הדן בהעמדה לדין של מאסדרים הפועלים במסגרת מילוי תפקידם. (מאסדר- לעניין אותה הנחייה הוא קובע האסדרה או מבצע פעולת הפיקוח והאכיפה).
מנהלי רישוי עסקים ברשויות המקומיות ייחשבו למאסדרים לעניין הנחיה זו, שכן הם אלו שאמונים על פי החוק לבצע את פעולות הפיקוח והאכיפה.
בהנחיה זו נקבע כי רף הפעלת שיקול הדעת הסביר של מאסדר, יקבע במנותק מהתוצאה.
הוראות ההנחיה מקלות על המאסדרים להפעיל שיקול דעת – שכן יורד מהם הנטל הכבד, של התחושה הרווחת, כי כלל לא משנה כיצד יפעלו- במידה וחס וחלילה יהיה אירוע בעל תוצאה חמורה, הם, כנציגי הרשות, תמיד יימצאו אחראים. תחושה זו, שאינה מנותקת מהמציאות, גורמת לא אחת למאסדרים להיצמד בצורה דווקנית להוראות החוק/ תקנות/צווים/ הנחיות בפרשנותם המחמירה ביותר.
חשיבותה של ההנחיה משתרעת, להבנתנו, הרבה מעבר לנושא הספציפי אליו היא מתייחסת, שכן הוראותיה מציבות את רף ההתנהגות המצופה ממאסדרים, קובעות אמות מידה להפעלת שיקול דעת מושכל של המאסדר ומשליכות, כמובן, על אחריות המאסדרים גם במישור האזרחי.
הוראות ההנחיה
הגדרות
מהי "אסדרה"– "קביעת נורמות, כללים, הנחיות ונהלים, על ידי מי שאמון מכוח הסמכה בדין על אסדרת תחום או פעילות".
מכאן, שגם קביעת הוראות המפרטים האחידים, המפרטים הרשותיים, נהלים ליישום הוראות החוק , גם אם הם נהלים פנימיים (נהלי אכיפה, ביקורות וכיוב) יכללו בהגדרת "קביעת אסדרה".
"פעולת הפיקוח והאכיפה"– "הפעולה במסגרתה נבדק האם המפוקח עומד בדרישות הקבועות בהוראות האסדרה, כשבמידת הצורך במסגרתה מוטלות סנקציות או ננקטים צעדים מנהליים אם נמצא כי אינו עומד בדרישות אלו".
יחידות רישוי עסקים אחראיות, מעבר לעצם ביצוע הליך הרישוי, על הפיקוח והאכיפה של הוראות החוק ותקנותיו.
"מאסדר"– "קובע האסדרה או מבצע פעולת הפיקוח והאכיפה".
על מי יחולו הוראות ההנחיה
בהתאם להגדרות אלו- הוראות ההנחיה יחולו על "נותני אישור" כהגדרתם בחוק רישוי עסקים, על ראש רשות הרישוי, על מנהדסי הוועדות המקומיות בפעולתם על פי סעיף 8א1 לחוק רישוי עסקים, על מנהלי רישוי עסקים ברשויות המקומיות ועל כל מי שתפקדו ליישם ולאכוף את הוראות חוק רישוי עסקים, תקנותיו, הצווים שהוצאו מכוחו וההנחיות.
"הנחות עבודה" לעניין קביעת אחריות מאסדר
לכן- בבסיס פעולת המאסדר הסבירה קיימת הנחה שקיימת סבירות מסוימת שיקרה נזק. אותה "סבירות" איננה רק עניין מתמטי אלא מביאה בחשבון את האינטרס הציבורי המוגן, והשפעות פעולות המאסדר על הכלכלה החברה והסביבה. (עמוד 7 להנחיה).
מדיניות הממשלה בנושא האסדרה
נטילת סיכון על ידי מבצע פעול פיקוח ואכיפה
השלכות הוראות ההנחיה על אחריות אזרחית של מאסדרים ואופן הפעלת שיקול דעת
אחד החששוות של מאסדרים בכלל ועובדי יחידות רישוי עסקים בפרט הוא, שהיה ויקרה נזק כלשהו בעסק הטעון רישוי, תוגש נגדם ונגד הרשות בה הם עובדים תביעה אזרחית לפיצוי בגין הנזק. הרשויות נתפסות כ"כיס העמוק", אשר ממנו תמיד ניתן יהיה לגבות את הפיצוי בגין הנזקים שנגרמו. ניתן לראות כי לעיתים מזומנות מוגשת נגדן תביעה נזיקית בגין כשל כזה או אחר (אמיתי ולא אמיתי) בפיקוח הרשות בתחום רישוי עסקים.
הוראות ההנחיה, נשוא מאמר זה, מקנות אמות מידה לבחינת סבירות החלטת הרשות מתוך הראיה שאין זו חובתה של הרשות לאיין סיכונים לחלוטין. להפך, חובתה של הרשות/ המאסדר היא לבחון ולשקלל סיכונים, ולקבוע קריטריונים לדרישות מבעלי העסקים ("המפוקחים") שלא יהוו הכבדת יתר עליהם, ויביאו בחשבון שיקלול הסיכונים באופן מושכל.
אנו סבורים שהגישה הבאה לידי ביטוי בהוראות ההנחיה, מביאה לידי ביטוי הבנה כוללת ורוחבית שתפקידו של המאסדר אינו מניעת סיכונים בצורה מוחלטת, שכן תפיסת חובת המאסדר לאיין סיכונים, מטילה נטל רגולטורי וכלכלי בלתי נחוץ הן על המאסדר והן על המפוקח. הבנה זו מעודדת את המאסדר לבנות ולקבוע מדיניות המשקללת את הנטל הרגולטורי לעומת הסיכונים ומביאה לתוצאה האופטימלית ולא לתוצאה המוחלטת.
מהאמור עולה כי בבואן של יחידות רישוי עסקים, הן ברשויות המקומיות והן ב"נותני האישור", לקבוע דרישות, הנחיות ונהלים לגבי עסקים טעוני רישוי הן רשאיות ואף צריכות להביא בחשבון את העלות- תועלת של דרישות אלו וכן להעירך ולשקלל סיכונים מתוך הבנה כי הן אינן אמורות למנוע סיכונים לחלוטין.
אימוץ אמות המידה המובאות בהנחיה מביא לקביעת מדיניות נכונה יותר המאפשרת הפעלת שיקול דעת מושכל של המאסדר בשטח והפחתת הנטל המוטל על בעל העסק, ובסופו של יום מביאה לתוצאה שכולם יכולים "לחיות איתה", לנהוג על פיה ולצמצמם סיכונים בצורה מחושבת, מושכלת ונכונה.
מכאן שהמאסדר רשאי להביא בחשבון שיקולים הנוגעים לנטל האסדרתי ולצורך לצמצם פגיעה בערכים חברתיים נוספים.
להוראות ההנחיה- הנחיות פרקליט המדינה- מדיניות התביעה בהחלטה על העמדה לדין בגין עבירות של גרימת מוות וגרימת חבלה ברשלנות (מעמוד 6 להנחיה)