מאמרי דעה ופרסומים

רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי- כשלים העלולים להופכה לאות מתה

הרפורמה ברישוי עסקים בעניין רישוי דיפרנציאלי מהווה המשך לרפומה אותה החלה וועדת הבר. כאשר מתקינים רפורמה יש לשים לב ולאמצה בשלמותה. כאשר פורטים את הרפורמה לפרוטות, חלקן מכניסים לחוק המתוקן וחלקן לא, עלול הנזק לעלות על התועלת.
ברפורמה הנוכחית הושקעו מאמץ וזמן רבים והיא אכן יכולה לשפר באופן מהותי את מצב רישוי העסקים בישראל. אלא שבבוא המחוקק לנסח את עקרונות הרפורמה החשובה הזו, נפלו כמה כשלים אשר ללא תיקונם, קיים חשש אמיתי כי רפורמה זו לא תהיה ניתנת ליישום.
הכשלים העיקריים הינם- העדר פרסום מהיר ויעיל של המפרטים האחידים, קישור בין פרסום המפרטים האחידים לבין יישום סעיפים עקרוניים אחרים ברפורמה, קביעת תנאי סף לא מעשיים ליישום התנאים המקלים על הוצאת רישיון העסק, יישום העיצומים המנהליים והשמטת הפרק האמור להקל על אכיפת דיני התכנון והבניה באמצעות חוק רישוי עסקים.

להצעת החוק ודיוני הוועדה- הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי- דיוני וועדת הפנים

להמשיך לקרוא רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי- כשלים העלולים להופכה לאות מתה

הערות לרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי

בימים אלו נדונה בוועדת הפנים של הכנסת הצעת החוק האמורה לאשר את רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי. רפורמה זו אמורה להקל באופן משמעותי על הליך הוצאת רישיון העסק לעסקים קטנים ובינוניים. אלא שקיימים נושאים מסוימים שללא תיקונם בהצעת החוק לא ניתן יהיה ליישם רפורמה זו.
מאמר זה מפרט את הנושאים הטעונים תיקון ובהם: העברת סמכות רשות הרישוי מראש הרשות למנכ”ל העירייה, עיקור האפשרות להוציא היתר מזורז, הקשר בין היתר מזורז למפרטים אחידים, תוקף הרישויונות, אישור על יסוד תצהיר, הסתמכות על חוות דעת חיצוניות, תוקף היתר זמני, נגישות לעסקים, ומתן אפשרות בחוק להאריך תוקף צו סגירה שיפוטי.
להצעת החוק ודיוני הוועדה- הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי- דיוני וועדת הפנים
להמשיך לקרוא הערות לרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי

בטיחות באירועים המוניים? משרד העבודה מסרב לטפל בנושא

משרד העבודה הוא הנושא באחריות לבטיחות באירועים המוניים, אך משום מה הוא מסרב לקחת על עצמו את הטיפול בהסדרת הנושא.

למאמר השלם בעיתון דה מרקר- בטיחות באירועים המוניים

רישוי עסקים המנוהלים באמצעות האינטרנט- בעקבות פסק דין UBER

השאלה האם יש תחולה לחוק רישוי עסקים על עסקים המתבצעים באמצעות האינטרנט נדונה לא אחת בוועדה הבין משרדית לרישוי עסקים, מנקודות מבט שונות.

ייתכן כי לאור פסק הדין בעניין חברת “אובר” שניתן על ידי בית הדין לצדק של האיחוד האירופי (ECJ) יש מקום לבחינה נוספת של עסקים מסוג זה, במיוחד לאור העובדה כי העקרונות שנקבעו בפסק דין אובר תואמים במידה רבה את העקרונות שאומצו על ידי הוועדה הבין משרדית בהחלטותיה עד כה.

מאמר זה נכתב במשותף על ידי מר אשר גרנר ועו”ד שושי יוסקוביץ’ להמשיך לקרוא רישוי עסקים המנוהלים באמצעות האינטרנט- בעקבות פסק דין UBER

העברת אחריות לבעל העסק

חוק רישוי עסקים (וחוקים ספציפיים נוספים) מעניק  סמכויות אכיפה רחבות היקף לרשויות וגורמי הרישוי, אך במקביל הוא גם מטיל עליהן אחריות רחבה ביותר לאופן פעילותו התקינה של העסק. אחריות מוגברת ולעיתים בלתי סבירה זו, גוררת מצידה, התקנת תקנות ונהלים המתערבים באופן ניהול העסק ברמה שמעל ומעבר לראוי ולנכון, וכך אנו מוצאים שהנטל הבירוקרטי של הוצאת רישיון עסק הולך ומעמיק והופך כמעט בלתי מציאותי עם השנים.

לאחרונה גוברת המודעות כי הרשות אינה יכולה לפקח על הנעשה בכול עסק בכל רגע נתון, וגם לא נכון לדרוש או לצפות כי כך יהיה. הנכון הוא להפחית את הנטל הרגולטורי המוטל על כתפי האזרח במקביל להפחתת האחריות המוטלת על הרשויות להפעלתו של העסק, והעברתה לבעל העסק עצמו.

ויודגש- מאמר זה מתייחס לרוב רובם של העסקים טעוני הרישוי בישראל, אשר רמת המסוכנות בהפעלתם הינה נמוכה. להמשיך לקרוא העברת אחריות לבעל העסק