מסמכים היסטוריים
הקידמה הדיגיטאלית מאצה את הקידמה החברתית והעסקית בקצב המכסה, בקצה מסחרר, בשכבות ארכיאולוגיות, את ההיסטוריה הרחוקה ואף את זו הקרובה.
אלא שעל מנת לפתור ולקדם את בעיות ההווה, לא ניתן להתעלם מהעבר, משורשי הבעיות, ומהדרך שנעשתה לפיתרונן עד היום.
לאור החשיבות הרבה של הנושא, ובהעדר מקום אחד בו ניתן לאתר את המסמכים ומקורות המידע הקשורים לתחום רישוי העסקים, החלטנו להרים את הכפפה.
בעמוד זה אנו מרכזים את כל המסמכים שהצלחנו לאתר, המעידים על ההיסטוריה של תחום רישוי עסקים, ובכללם דברי חקיקה, כתבי מינוי, החלטות , הנחיות, המלצות, מאמרים ומחקרים.
אנו פונים לציבור קוראינו- במידה ובידי מי מיכם נמצא מסמך היסטורי כלשהוא הקשור לתחום רישוי העסקים, אנא העבירוהו אלינו ונשמח לפרסמו כאן.
בס"ד

חוה מונדרוביץ' הייתה אחראית על רישוי עסקים במשרד הפנים במשך למעלה משמונה שנים, ממרץ 2016 ועד ספטמבר 2024. בשנתיים וחצי הראשונות כיהנה כמנהלת האגף ובשש שנים לאחר מכן כיהנה כמנהלת אגף בכיר.
אין ספק שאלו היו שנים סוערות מאד בתחום רישוי עסקים. עם כניסתה לתפקיד הוחל בהליכים מואצים לקידום רפורמה ואפשר לומר, במילותיה, שהיא צנחה ישירות לתהליך, לקחה את המושכות לידיה והובילה את הרפורמה עד לגמר. כמעט שנתיים היא הקדישה לגיבוש החלטת הממשלה בנושא תוך מפגשים עם כל הנוגעים בדבר והכרת צרכי השטח על בוריים. בהמשך הובילה שינויים מפליגים בחוק רישוי עסקים, בתקנות ובצו ובסה"כ ניתן לומר שהיו אלו 8 שנים מאתגרות ללא רגע דל.
אני, באופן אישי, כעורכת האתר "רישוי & עסקים- חוק הלכה ומעשה" זוכרת ימים ארוכים בהם רק ישבתי ועדכנתי את החקיקה החדשה, ניסיתי לעשות בה סדר ולהבין את משמעויותיה הגלויות והנסתרות, אלו שחשבו עליהן בעת החקיקה ואלו שלא, אך צריך היה להתמודד איתן בדיעבד.
להמשיך לקרוא
ב 18.1.2018 פורסם דו"ח, של האגף לטיוב רגולציה במשרד ראש הממשלה, הדן בהערכת השפעות הרגולציה (RIA) של חקיקת מסלולי הרישוי הדיפרנציאליים.
דו"ח זה היווה את הבסיס להצעת החוק ל"רישוי הדיפרנציאלי", שבעקבותיה חוקק תיקון 34 לחוק הקובע את מסלולי הרישוי האמורים.
בפרק "הגדרת הבעיה" בדו"ח נכתב כי מורכבות הליך הרישוי נובעת מריבוי גורמי הממשל, השונות הגדולה בין סוגי העסקים ומאפייני העסק הפרטניים, מורכבות הליך הרישוי בפרט בנוגע לתפקידה של הרשות המקומית אל מול נותני האישור ומורכבות היחס בין הדרישות הרגולטוריות של חוק רישוי עסקים והדרישות הרגולטוריות מתוקף חוקים אחרים. (עמודים 5-6 לדו"ח)
בלב הרפורמה שהוצעה עמדה התפיסה שחוק רישוי עסקים הוא כלי שתכליתו אינה רק להגן על אינטרסים ציבוריים, אלא גם להיות בסיס נורמטיבי שיאפשר פעילות כלכלית ויעודד פתיחת עסקים.
לאור עמדה זו נקבע כי עקרונות הרפורמה הם: דיפרנציאליות בין סוגי העסקים לפי רמת הסיכון הנובעת מהם, העברת האחריות לבעל העסק המהווה את הבסיס להסתמכות על תצהירים בדבר עמידת בעל העסק בדרישות, אחריות הרשות המנהלית באמצעות הגדרת לוחות זמנים מחייבים, הגברת ההרתעה והאכיפה וקביעת כללים לאופן הממשק בין הפקח לבעל העסק.
מצ"ב העתק הדו"ח המלא- דוח הערכת השפעות רגולציה – מסלולי רישוי דיפרנציאליים
בעקבות החלטת הממשלה לסגירת כל המפעמים בישראל, מפעם גליל מערבי שאמון על תחום רישוי עסקים ייסגר בעוד מספר חודשים מועט.
על מנת שהחומר המפורסם באתר לא "ילך לאיבוד", הורדנו בצורה מרוכזת לאתר זה את החומר הקיים.
אנו בטוחים כי חומרי אלו יהיו לעזר לכל המתעניינים בתחום רישוי עסקים.
ערכה לנחיתה לעוסקים ברישוי עסקים – בשל גודלו של הקובץ לא ניתן להורידו לאתר זה. ניתן למצא את הקובץ באתר משרד הפנים – רישוי עסקים – ערכה לנחיתה קלה באתר משרד הפנים
מדריך ליועצים במגזר הערבי
קפסולת למידה- סרטון הדרכה – מוצרי מזון
קפסולת למידה – סרטון הדרכה – מוסכים
קפסולת למידה – סרטון הדרכה תכנון ובניה ורישוי עסקים
קיבלנו למערכת האתר העתק רישיון עסק שניתן עוד בשנת 1933 לצחצוח נעליים באזור יפו.
יש לשים לב כי ברישיון עצמו נכתב כי אין רשות לעסוק בצחצוח נעליים במקום קבוע, ולכן זהו רישיון הרוכלות בתאריך המוקדם ביותר שהגיע לידינו.
לשם שמירת הפרטיות מחקנו את שמו של בעל הרישיון וטשטשנו את פניו.
אנו מודים למר אילן אמסלם שהעביר אלינו את העתק הרישיון.

בשנת 2018 תוקנו תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) לעניין קביעת מקדם התפוסה באולמות שונים.
תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) (תיקון מס'2), התשע"ח- 2018
לתיקון זה קדם מסמך שהוגש לכנסת בשנת 2010, שהוכן על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת בעניין תקני צפיפות מותרת ("מקדם תפוסה") במקומות בילוי.
המסמך הוכן בשעתו על רקע מספר אסונות במקומות בילוי שהתרחשו ברחבי העולם, כאשר במקרים אחדים הצפיפות הוגדרה כגורם העיקרי להתרחשות האסון.
תקני-צפיפות-מותרת-סקירה-משווה-2010