מאמרים אחרונים

סעיף 17- עדכוני פסיקה אפריל 2024

בפסק דין אבו מוך נדון מקרה בו הבעל עסק ניתן רישיון בתנאים לפיהם, בין היתר,  לא יהיו ארגזים או סחורות על מדרכה, מחוץ לשעות בהם מותר להפעיל את העסק.

כנגד בעל העסק הוגש כתב איום בגין הפרת התנאים ובית המשפט התבקש להוציא צו סגירה לפי סעיף 17.

בעל העסק טען כי סחורה חקלאים מובאת ונאספת בשעות הלילה, כדי לא ליצור בעיות תחבורה. 

בית המשפט סבר שאם שמדובר כלל במפגע, גם אם מדובר בהפרה של תנאי הרישיון, לא מדובר במפגע ברמה שמחייב הוצאת צו לפי סעיף 17.

פסיקה:

רעס (חד') 33028-02-24 מועצה מקומית זכרון יעקב נ. אבו מוך (פורסם בנבו, 5.3.2024)

 

אירועי איד אל פיטר בעכו – אינם טעונים רישיון עסק

כיומיים לפני איד אל פיטר פנתה המשטרה לבית המשפט בבקשה שיוציא צו למניעת קיום אירוע איד אל פיטר בעכו על פי הוראות סעיף 22א לחוק רישוי עסקים. המשטרה גם ביקשה כי תיאסר באופן גורף פעילות עסקים ללא רישיון באירוע. בית המשפט דחה את בקשת המשטרה בעיקר משום שהיה ידוע לה מזה זמן על קיום האירוע ובכל זאת היא פנתה לבית המשפט ממש ברגע האחרון.

נימוק נוסף לדחיית הבקשה היה שאמנם מדובר בבקשה לפי סעיף 22א לחוק רישוי עסקים אולם מהות הבקשה נוגעת לדרישה לעירייה להפעיל את סמכויותיה בתחום רישוי עסקים, ולכן היה עליה להגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים.

בית המשפט קבע כי הוא דוחה את בקשת המשטרה גם לגופו של עניין שכן לא מדובר באירוע שחוק רישוי עסקים חל עליו.

חשוב לסייג ולומר כי צויין בפסק הדין שדברי בית המשפט נאמרים בזהירות הראויה ואין בהם משום נקיטת עמדה, ככל והדברים יעלו בפני הפורום המתאים. 

אופי האירוע-

בתקופת החג מגיעים לעכו אלפי מבקרים וכפועל יוצא מכך מתקיימת בעיר העתיקה  פעילות עניפה הכוללת מכירת מאכלים ומשקאות והקמת אטרקציות שונות לרבות הפעלת כרכרות סוסים.

לטענת המשטרה, בשנים האחרונות התפתחה מסורת בתקופת החג לפיה מתקיים בעיר אירוע רב משתתפים שבמהלכו מתקיימת פעילות עסקית ותיירותית הכוללת הקמת דוכנים למכירת מזון ושתיה, ופעילות לילדים. בפרסום של סגן ראש העיר, הוא קרא לאזרחים הערביים לבקר ולסייר בעיר במטרה להינות ולעזור לעסקים, תוך הבטחה כי העירייה תסייע למבקרים ולמטיילים. 

המשטרה סברה כי מדובר באירוע הטעון רישוי לפי פריט 7.7.ה (אירוע תחת כיפת השמים שכולל מעל 500 משתתפים) או לפחות 7.7.ז (יריד).

לפי קביעת בית המשפט לא מדובר ביוזמה מטעם העירייה לקיום אירועים מטעם העירייה במקום מוגדר. 

פרסום סגן ראש העיר לא יכול להיחשב כארגון אירוע על ידי העירייה אשר מחייב הוצאת רישיון עסק.

כניסת אלפי מטיילים לעכו בחג לא תימנע אם תיאסר הפעלת כלל העסקים ללא רישיון עסק (בקשה רחבה ולא ספציפית של המשטרה) בהתחשב בכך שיש עסקים הפועלים ברישיון ובשים לב לאתרים והאטרקציות בעכו אשר הקהל מגיע לבקר בהם ללא קשר לעסקים ולדוכני אוכל ומשקאות. 

אם המשטרה סבורה שיש סכנה בעומס הנוצר בשל כניסת אלפי מטיילים- יש בידה האמצעים למנוע סיכון זה ( הערת המערכת- חוק הבטיחות במקומות ציבוריים, כדוגמה).

התייחסות לפסק הדין-

נראה כי עמדת בית המשפט משקפת תפיסה לפיה מועדים ופעילות אטרקטיבית נרחבת במרחב גדול כגון העיר העתיקה בעכו לא ייחשבו כאירועים הטעונים רישיון עסק, ויש להתייחס אליהם בהתאם לסמכויות המשטרה לשמירת הסדר הציבורי על פי חקיקה אחרת.

עוד חשוב לשים לב לעמדת בית המשפט לפיה הקמת דוכנים כאלו ואחרים ללא רישיון (דבר שעל העירייה חובה לפקח) לא תמנע את הגעת אלפי המבקרים ויש להתייחס לאירועי החג באופן כולל ושונה. 

אירוע כזה דומה בעיקרו לאירועי "לילה לבן" בתל אביב למשל- שאינו טעון רישיון עסק, שכן הוא מתפרס על מרחב עירוני גדול, למרות שהוא מושך עשרות אלפי אנשים לאור מסוים בתל אביב במשך לילה אחד.  יש לשים לב כי גם באירוע כזה, דוכנים למכירת מזון ומשקאות המתקיימים בזמן האירוע או במות נקודתיות המושכות קהל רב בזמן הופעה מסוים, יצטרכו להוציא רישיון עסק נקודתי. 

פסיקה- 

ברש (עכו) 19158-04-24 מדינת ישראל- משפטרת ישראל נ. ראש עיריית עכו ואח' (פורסם בנבו, 9.4.2024)

 

 

וועדת האסדרה לרישוי עסקים

התאם לתיקון 36 לחוק רישוי עסקים (שנת 2022) הוקמה הוועדה לאסדרת רישוי עסקים.

מהי אסדרה- לעניין חוק רישוי עסקים

אסדרה מוגדרת בחוק רישוי עסקים כ- "קביעת חוקים תקנות או צווים, פרסום מפרטים אחידים או שינויים, או קביעת הנחיות או נהלים שעניינם קביעת תנאים לרישיון או להיתר או קביעת חובות לפי חוק זה החלות על עסק טעון רישוי…"

תפקידי הוועדה לאסדרת רישוי עסקים

  • לגבש הצעות למפרטים אחידים ולשינויים ולעניין זה הוועדה תקבע את סדר הדיון במפרטים, תפרסם תוכנית שנתית לסדר הדיון במפרטים, היא תהיה רשאית לפרסם באתר האינטרנט של משרד רשא הממשלה הנחיות לעניין מתכונת הפרסום של מפרטים אחידים, לפרסם את ההודעות של רשויות הרישוי לגבי פרסום מפרטים רשותיים.
  • להציע לשר לקבוע בצו עסקים שלגביהם לא יפורסם מפרט אחיד או שיפורסם מפרט אחיד חלקי.
  • לא יקבע תנאי אחיד (תנאי שגורם מוסמך ארצי קבע ושנדרש לעניין שיעור ניכר של עסקים מאותו הסוג) שמחייב שינוי במבנה שבו פועל העסק אלא באישור וועדת האסדרה.
  • לייעץ  לנותני האישור בעניינים הנוגעים לאסדרה לפי חוק רישוי עסקים
  • לסייע לנותני האישור בבחינת עלות יישומה של אסדרה טרם קביעתה.
  • הוועדה רשאית לדרוש דיווח ( מהגורמים המנויים בחוק) בדבר בקות שהוגשו להם על ידי בעל עסק לבטל דרישה לתיקון ליקויים או לשנות את תנאיה וכן את ההחלטות שקיבלו בדבר אותן בקשות.
  • הוועדה ראית ליזום בדיקות בעניין מסמך או תנאי שדרש גורם מוסמך שלא בהתאם להוראות מפרט אחיד, מפרט רשותי או כמתחייב לפי חיקוק וכן בעניים ביקורת בעסק ומן דרישה לתיקון ליקויים.
  • חוות דעת לגבי אסדרה שיש לה השלכה כלכלית.

אתר הוועדה לאסדרת רישוי עסקים

דוח הערכת השפעות רגולציה- רישוי דיפרנציאלי

ב 18.1.2018 פורסם דו"ח, של האגף לטיוב רגולציה במשרד ראש הממשלה, הדן בהערכת השפעות הרגולציה (RIA) של חקיקת מסלולי הרישוי הדיפרנציאליים.

דו"ח זה היווה את הבסיס להצעת החוק ל"רישוי הדיפרנציאלי", שבעקבותיה חוקק תיקון 34 לחוק הקובע את מסלולי הרישוי האמורים.

בפרק "הגדרת הבעיה" בדו"ח נכתב כי מורכבות הליך הרישוי נובעת מריבוי גורמי הממשל, השונות הגדולה בין סוגי העסקים ומאפייני העסק הפרטניים, מורכבות הליך הרישוי בפרט בנוגע לתפקידה של הרשות המקומית אל מול נותני האישור ומורכבות היחס בין הדרישות הרגולטוריות של חוק רישוי עסקים והדרישות הרגולטוריות מתוקף חוקים אחרים. (עמודים 5-6 לדו"ח)

בלב הרפורמה שהוצעה עמדה התפיסה שחוק רישוי עסקים הוא כלי שתכליתו אינה רק להגן על אינטרסים ציבוריים, אלא גם להיות בסיס נורמטיבי שיאפשר פעילות כלכלית ויעודד פתיחת עסקים.

לאור עמדה זו נקבע כי עקרונות הרפורמה הם: דיפרנציאליות בין סוגי העסקים לפי רמת הסיכון הנובעת מהם, העברת האחריות לבעל העסק המהווה את הבסיס להסתמכות על תצהירים בדבר עמידת בעל העסק בדרישות, אחריות הרשות המנהלית באמצעות הגדרת לוחות זמנים מחייבים, הגברת ההרתעה והאכיפה וקביעת כללים לאופן הממשק בין הפקח לבעל העסק. 

מצ"ב העתק הדו"ח המלא- דוח הערכת השפעות רגולציה – מסלולי רישוי דיפרנציאליים

ניהול חוות שרתי מחשבים

כמו סוגי עסקים רבים, גם כאשר באים לבחון את השאלה האם "חוות שרתים" טעונה רישוי, יש לבחון מהי מהות העסק ולא מה השם הניתן לו.

*"שרת" הינו מחשב או תוכנת מחשב המספקים שירותים למחשבים אחרים.

מכאן- "חוות שרתים" הינה מתקן המאחסן בתוכו מספר, כזה או אחר, של שרתים. בדרך כלל אוסף השרתים נועד לבצע משימות הנמצאות מעבר ליכולת הביצוע של שרת יחיד, אך זה כבר מעבר למידע הרלוונטי הנדרש.

אספקת שירותי מחשב איננה עיסוק הטעון רישוי עסק ולכן חוות שרתים אינה נדרשת לרישיון עסק גם היא.

עם זאת יש לשים לב לכך שבהחלט ייתכן שלצורך תפעול חוות השרתים, יהיו במקום עיסוקים נוספים הטעונים רישיון כגון אחסון דלקים (פריט 2.2.ד). 

חשוב להדגיש כי העובדה שעיסוק זה אינו טעון רישיון אינה פוטרת את ספק השירותים, בעלי ומחזיקי חוות השרתים מעמידה בדרישות כל דין רלוונטי אחרות. (כגון הפעלת גנרטורים ,וכו')

*מדובר בהסבר של המונחים ובעיסוק עומד מאחריהם, ולא בהגדרות מילוניות.