בהתאם להוראות תיקון 36 לחוק רישוי עסקים, ביום 1.12.2022 יכנס לתוקפו ביטול סעיף 2ד לחוק רישוי עסקים, סעיף הדן ברישוי מכוני כושר. ביטול הסעיף מבטל את סמכות הרשות להתנות הסכמתה למתן רישיון עסק בקיום התנאים המצויים בסעיף.
המאמר דן במשמעויות כניסתו לתוקף של תיקון זה.
סעיף 2ד לחוק רישוי עסקים ותיקון 36
חקיקת הסעיף ונוסחו-
סעיף 2ד לחוק הנוגע למכוני כושר הוסף לחוק רישוי עסקים בשנת 1994 עם חקיקתו של חוק מכוני הכושר (רישוי ופיקוח).
נוסח הסעיף-
2ד. (א) לא יינתן רשיון למכון כושר אלא לאחר התייעצות עם מי ששר החינוך והתרבות הסמיכו לכך, ולאחר שנתקיימו כל התנאים הבאים:
(1) רשות הרישוי מצאה כי מכון הכושר ממוקם במקום מתאים, כי המכשירים בו מוצבים במרחק סביר זה מזה, כי לכל מכשיר מוצמדות, במקום בולט, הוראות היצרן לענין השימוש בשפה העברית, בשפה הערבית ובשפה האנגלית, וכי לקוחותיו של מכון הכושר בוטחו בפרטי הביטוח ובסכומי הביטוח המזעריים שנקבעו לפי סעיף 7 לחוק הספורט;
(2) נקבעו ברשיון תנאים המחייבים את מכון הכושר לפעול בהתאם להוראותיו של חוק הספורט כאילו היתה כל הפעילות המבוצעת בו "פעילות ספורט" כמשמעותה בחוק הספורט.
(3) נקבעו ברשיון תנאים המחייבים את מכון הכושר למלא אחר הוראותיו של חוק מכוני הכושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994.
(ב) השר, בהתייעצות עם שר החינוך והתרבות, רשאי לפטור בצו מחובת רישוי לפי חוק זה סוגים של מכוני כושר, והוא יפטור מחובת רישוי מכון כושר המוחזק והמופעל על-ידי אגודת ספורט כמשמעותה בחוק הספורט.
(ג) לענין סעיף זה, "מכון כושר" – כהגדרתו בחוק מכוני הכושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994."
הגדרת "מכון כושר" – מקום שבו מתאמנים במכשירים המפעילים את השרירים בתנאים של מאמץ גופני.
ממתן פטורים לניהול מכוני כושר ועד תיקון 36 לחוק
פטורים מחובת רישוי
מאז שנת 1994 חל שינוי מגמה ברור ומהותי בתפיסת הצורך בפיקוח על מכוני כושר, כאשר במהלך מספר תיקונים לצו רישוי עסקים ניתנו פטורים נרחבים לצורך ברישיון עסק.
מכוני כושר שאינם נדרשים ברישיון-
מכוני כושר בשטח של פחות מ 800 מ"ר.
מכוני כושר המופעלים ע"י אגודת ספורט, ארגון ספורט והתאחדות או איגוד ספורט המשמשים את ספורטאיהם בלבד;
מכון כושר המוחזק ומופעל בידי מוסד חינוך והמשמש את תלמידיו בלבד;
מכון כושר המצוי במתחם בית משותף ומשמש את הדיירים בלבד;
מכון כושר הנמצא במקום עבודהשיש בו עד 1,000 עובדים ומשמש את העובדים בלבד;
מכון כושר בבית מלון המשמש את אורחי המלון בלבד.
מכוני כושר הנדרשים ברישיון, בהכללה, הינם כאלו אשר שטחם מעל 800 מ"ר ושנועדו ל"שימוש מסחרי" במובנו היומיומי של הביטוי.
תיקון 36 לחוק
בתיקון 36 לחוק רישוי עסקים שנכנס לתוקף ביום 1.12.2021, נקבעו הוראות ביטול למספר סעיפי חוק בטווח זמנים של שנה עד 3 שנים.
אחד מהסעיפים שבוטלו במסגרת זו הינו סעיף 2ד לחוק. כניסת הביטול לתוקף הינה ביום 1.12.22 (שנה מיום כניסת התיקון של החוק לתוקף),
בדברי ההסבר להצעת החוק נרשמה הסיבה לביטול :
" סעיפים 2(א1), (ג) ו-(ד), 2ד ו-2ו לחוק רישוי עסקים, קובעים דרישות רישוי ספציפיות שבהן נדרש לעמוד עסק כמפורט בהם. זאת, באופן חריג ביחס לשאר הוראות חוק רישוי עסקים, אשר ככלל מסדירות את המסגרת שבה ייקבעו התנאים המוקדמים למתן רישיון עסק והתנאים ברישיון העסק. לכן, מוצע לבטל סעיפים אלה בתוך תקופה של שנה או שלוש שנים, כמפורט בהוראת המעבר, אשר תאפשר הערכות לגורמים הרלוונטיים, לבחון את הצורך בעיגון הוראות אלה בתקנות והתקנתן בהתאם, באופן שיאפשר התאמה מיטבית של דרישות הרישוי למטרה אשר אותה הן נועדו לקיים, בהתאם לאמצעים הזמינים ולתנאי הסביבה המשתנים."
במילים אחרות – בסעיף 2ד נדרשת התייעצות עם שר החינוך והתרבות. תחומי האחריות של משרד זה אינם נכללים באחת ממטרות החוק (סעיף 1). על מנת לאפשר התייעצות עם משרד זה לשם מתן רישיון נדרש לחוקק סעיף פרטני בחוק עצמו.
התיקון מבקש לבחון מחדש הכללת דרישות משרד זה (ועוד אחרים) לשם מתן רישיון עסק, כאמור, בשל העובדה שאינם נכללים במטרות החוק.
במתכוון או שלא במתכוון, עד ליום 1.12.22 לא תוקנו תקנות הנוגעות לרישוי חדרי כושר.
משמעות כניסת התיקון לתוקף
משמעותו העיקרית של כניסת התיקון לתוקף היא שרשויות הרישוי, לא יוכלו לדרוש קיומן לשם מתן רישיון עסק למכוני כושר.
נפרט:
ראשית – הוראת חוק המאפשרת ומחייבת קיום דרישות אלו מבעלי חדרי כושר המחוייבים ברישיון בוטלה, ולכן לא ניתן לדרוש את קיום האמור בסעיף המבוטל.
שנית – לפריט הרישוי 7.5 הקובע את חובת הרישוי של מכוני כושר פורסם מפרט אחיד. על פי החוק, רשות הרישוי לא תוכל לדרוש מעסק שפורסם לו מפרט אחיד דרישות כלשהן אלא אם דרישות אלו פורסמו במפרט הרשותי שפורסם כדין. לכן, רשות שלא הוסיפה את דרישות סעיף 2ד למפרט הרשותי לא תוכל לדרוש קיום תנאיו כלל.
ועוד- וכאן עולה שאלה פרשנית, ספק אם דרישה שהייתה בחקיקה ראשית ובוטלה במתכוון, יכולה להתווסף כדרישת רשות מקומית "בדלת האחורית".
האם יש מקום לחייב מכוני כושר ברישוי?
- פריט הרישוי של מכון כושר כולל בחובו מספר רב של חריגים והינו פריט הרישוי הארוך ביותר בצו. (במאמר מוסגר יצויין כי ייתכן וטוב היה עושה המחוקק אם היה בודק את הגדרת הפריט וקובע מפורשות אילו סוגי מכוני כושר כן יחוייבו ברישיון).
- זהו פריט אשר, כאשר אינו כולל סאונה, מצוי במסלול רישוי תצהיר לכל שטח שהוא (אם הוא כולל סאונה- רישוי הפריט יהיה במסלול מזורז ב').
- נותן אישור יחיד הוא כיבוי אש, גוף היכול לאכוף דרישותיו באמצעות חקיקה ספציפית המקנה לו סמכויות.
- בהתחשב במכלול החריגים למכוני הכושר הטעונים רישיון, ולגודל המינימאלי של מכון כזה, נראה כי מרביתם של מכוני הכושר לא יידרשו לרישיון כלל.
- עם ביטול סעיף 2ד לחוק רישוי עסקים וככול שהדברים נוגעים לחוק זה, גם חובת הפיקוח של רשות הרישוי על מיקום המכון, המכשירים והפעלתם במקום מתבטל, וכן הפיקוח על קיום ביטוח.
אז מה בעצם נותר? בהכללה – חלל המופעל כמכון כושר, דהיינו כולל מכשירים, בשטח של מעל 800 מ"ר המשרת ציבור רחב בלתי מסוים. הביקורת היחידה היא של שירותי הכבאות, וכמובן דיני התכנון והבניה.
וכאן ראוי לתת את הדעת לשאלה, האם יש מקום לחייב ברישיון עסק אשר יש לו נותן אישור אחד בלבד, ושמוסמך לאכוף את דרישותיו באמצעות חקיקה ספציפית, כאשר קטגוריה נרחבת של פעילות מאותו הסוג הוצאה מחובת הרישוי, וכאשר הדרישה מרשות הרישוי לפקח על פעולותיו בוטלה בחוק.
חקיקה:
חוק מכוני הכושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994
שושי יוסקוביץ', עו"ד, ביטול סעיף 2ד לחוק - מכוני הכושר ,21/11/2022, https://www.buslic.co.il/2022/11/19/sport_191122/