חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים) (להלן: "חוק השימוש הארעי") מאפשר לרשות, שיש בתחומה המאוכלס מגרש ריק, והיא סבורה שהוא דרוש לציבור כל עוד הוא ריק, לצוות כי המגרש ישמש כמגרש חניה זמני.
בעל מגרש שהצטווה לאפשר חניה במגרש שלו, יכול להודיע לרשות שהוא ישתמש במגרש כמגרש חניה פרטי. בקשה כזו תיראה כבקשה לרישיון עסק. ואישור הרשות את הבקשה ייחשב כרישיון לפי חוק רישוי עסקים. המאמר דן באופן ובתנאים למתן אישור הרשות, בהיבט של רישוי עסקים.
המאמר נכתב על ידי אשר גרנר ועו"ד שושי יוסקוביץ'
עודכן ביום 28.4.24
שימוש זמני במגרש ריק לחניה ציבורית והפיכתו למגרש חניה פרטי
הוראת הרשות לאפשר חניה ציבורית במגרש ריק– בסעיף 2, ביחד עם סעיף 5, לחוק השימוש הארעי נקבע כי אם בתחום המאוכלס של רשות מקומית קיים מגרש ריק, ואם הרשות סבורה שהוא דרוש לשימוש הציבור כל עוד הוא ריק, היא רשאית להורות כי המגרש יהווה מגרש חניה ציבורי. במקרה כזה נקבע כי בעל המגרש יאפשר להחנות רכבים במגרש ללא תשלום, אבל הוצאות הכשרת המגרש לצרכי חניה והחזקתו התקינה יחולו על הרשות.
להגדרת המונח "מגרש" לעניין חוק זה ראה פסק דין מאייר
שימוש במגרש כמגרש חניה פרטי– לבעל המגרש מותר, בתוך 60 ימים מהמועד שקיבל את הודעת הרשות, להודיע שהוא ישתמש במגרש כמגרש חניה פרטי. בקשה כזו תיחשב כבקשה לקבלת רישיון עסק. (סעיף 6(א)).
מעמד אישור הרשות לשימוש במגרש כמגרש חניה פרטי – אם בעל המגרש ביקש להשתמש במקום כמגרש חניה פרטי, הרשות תאשר לו שהוא רשאי לעשות כן, ויראו את האישור כרישיון עסק לפי חוק רישוי עסקים (סעיף 6(ב)).
התנאים למתן אישור הרשות- מהאמור לעיל נראה שהרשות חייבת לתת למבקש את האישור לניהול מגרש חניה פרטי. אבל, כאן מוסיף הסעיף כי הרשות רשאית לצרף לאישור תנאים לניהול המגרש, יראו תנאים אלו כתנאים לרישיון לפי סעיף 7(א) לחוק רישוי עסקים, ותחול עליהם זכות ערעור כקבוע בחוק רישוי עסקים.
סעיף 7(א) לחוק רישוי עסקים דן בתנאים לרישיון (תנאים מקדימים שללא מילויים לא יינתן רישיון) ובתנאים ברישיון (תנאים שעל בעל העסק לקיים כאשר יש בידו רישיון).
מהאמור בסעיף 6(ב) לחוק השימוש הארעי, עולה כי לרשות מותר להעמיד תנאים לרישיון, דהיינו תנאים מקדימים, שעל המבקש לנהל מגרש לעמוד בהם, כתנאי למתן האישור. (ראו הערה 1)
אז איך זה יתבצע בפועל–
בפסק דין שטיינר נדון מקרה בו התבקש רישיון עסק לחניה פרטית בשטח שהוכרז כחניה לפי חוק השימוש הארעי.
מבקשי הרישיון טענו כי לפי חוק השימוש הארעי העירייה חייבת לתת אישורה לניהול השטח כחניה פרטית, וחייבת לתת להם רישיון עסק ללא כל תנאי או סייג.
שם נקבע כי "מקום שהרשות החליטה על הקמת מגרש חניה ציבורי, שוב אין היא יכולה להתנגד להקמת חניון פרטי על ידי בעל המקרקעין בנימוקים המצויים בתחום אחריותה וסמכותה, כגון שיקולי תכנון, ייעוד השטח וכיוצ"ב. יחד עם זאת, רשאית הרשות לדרוש בהתאם לסעיף 7(א) לחוק רישוי עסקים תנאים מתנאים שונים ובכלל זאת אישורם של גופים מוסמכים כגון המשטרה. שיקול דעתה של הרשות בהצבת תנאים כאמור, לא נשלל ולא סוייג לפי סעיף 6(ב) לחוק הרשויות המקומיות. נהפוך הוא, נקבע שם באופן מפורש וחד משמעי כי הרשות ראית להתנות מתן הרישיון בתנאים לפי סעיף 7(א) לחוק וכך עשתה המשיבה בענייננו". (סעיף 7.6 לפסק הדין).
גם ההיגיון הבריא תומך בכך שמי שמפעיל חניון פרטי יצטרך לקיים את כל דרישות נותני האישור הרלוונטיים על פי צו רישוי עסקים. ראשית – כקבוע בחוק רישוי עסקים, יש לקיים את מטרות חוק רישוי עסקים ושמירה על הערכים עליה המצויינים כמטרות החוק הוטלה על נותני האישור. שנית – לא ייתכן שמי שמנהל חניון והגיש בקשה מכוח חוק רישוי עסקים יידרש לעמוד בתנאים על פי החוק ואילו מי שמנהל אותו סוג של חניון מכוח חוק השימוש הארעי יוכל לעשות זאת ללא עמידה באותן הדרישות.
לא בכדי חוק השימוש הארעי מאפשר לרשות לדרוש קיומם של תנאים כפי שנדרשים על פי חוק רישוי עסקים. כפי שנאמר בפסק דין שטיינר, הרשות לא תוכל לסרב לתת רישיון בשל אי קיום דיני התכנון והבניה ככל והם מתייחסים לשימושים בקרקע (שיקולי תכנון, ייעוד וכו'). הדברים גם הגיוניים- אם הרשות עצמה הודיעה שניתן להשתמש במקום כחניון מכוח חוק השימוש הארעי, מובן שהיא לא תוכל להתנגד להפעלת חניה פרטית מסיבות תכנוניות.
לכן, להבנתנו,
הערה 1-
לעניין זה , ברמה המעשית, אין זה משנה אם הרשות תיתן את האישור אך תוסיף לו תנאים מתלים לפיהם הרישיון לא יהיה תקף עד שהמבקש ימלא אותם תנאים לשביעות רצון הרשות, או שהרשות תודיע שהיא אינה מנפיקה את האישור בפועל עד שהמבקש לא יוכיח כי הוא עומד בתנאים מסוימים- בשני המקרים התוצאה הסופית זהה – לאישור יהיה תוקף רק לאחר שהמבקש יעמוד בכל תנאי הרשות.
חקיקה:
חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים), תשמ"ז- 1987
חוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968
פסיקה:
הפ' (חי') 1076/98 שטיינר נ. עיריית קיריית אתא (פורסם בנבו, 30.12.2004)
עמא (פ"ת) 37692-09-23 ישה צבי מאייר נ. עיריית פתח תקווה (פורסם בנבו, 6.2.2024)
שושי יוסקוביץ', עו"ד, אישור הפעלת מגרש חניה פרטי לפי חוק הרשויות המקומיות (שימוש ארעי במגרשים ריקים) ,28/04/2024, https://www.buslic.co.il/2022/09/23/henyom_230922/