לאורך שנים רבות לא הייתה אחידות בדרישות גורמי רישוי מעסקים שונים הטעונים רישוי על פי אותו פריט רישוי. על מנת למנוע שונות זו ובעקבות המלצות "ועדת הבר" משנת 2006, הוחלט כי רשויות הרישוי ונותני האישור ינסחו "מפרטים אחידים" לסוגי העסקים. כך, בעל עסק יוכל לדעת מראש מה ידרש ממנו על מנת לקבל רישיון עסק. לצורך כך הוכנסו שינויים בחוק רישוי עסקים אשר התאימו את הוראות החוק למציאות בה יפורסמו ויאושרו המפרטים האחידים לכל העסקים (תיקון 27). אלא ש/בפועל פורסמו מעט מאד מפרטים אחידים.
תיקון 34 ביקש לקדם את נושא המפרטים האחידים צעד נוסף קדימה, וקבע לוחות זמנים מחייבים לפירסומם, זות לצד הטלת "סנקציות" על נותני האישור, אשר לא יפרסמו את מפרטיהם האחידים במועד.
מאמר זה עודכן ביום 20.6.22
העדר אחידות וודאות בדרישות נותני אישור- וחקיקת חובת פירסום מפרטים אחידים
לאורך שנים רבות לא הייתה אחידות בדרישות גורמי רישוי מעסקים שונים. מעסקים שונים הפועלים בהתאם לאותו פריט רישוי, נדרש לעמוד בתנאים שונים במקומות שונים בארץ, ואף ניתן למצא שונות בדרישות אותם נותני אישור מעסקים דומים באותה רשות.
שונות זו נבעה בעיקרה מהעדר כללים מחייבים, ברורים ועדכניים, לגבי התנאים בהם על בעל עסק היה לעמוד בכדי לקבל רישיון.
ברור כי בהעדר כללים המחייבים הן את הרשות והן את בעל העסק, אין שקיפות ואין וודאות בתחום שהוא כה קריטי לניהול כל המגזר העסקי בישראל.
בעיה נוספת, מהותית, בדרישות הגורמים המאשרים הינה קיומן של תקנות אשר הותקנו לפני שנים רבות ואשר אינן תואמות את ההתנהלות העסקים העכשוית.
וועדת הבר ותיקון החוק בעקבותיה-
בשנת 2006 הוקמה "ועדת הבר" במטרה להקל על הליכי קבלת רישיון העסק. אחת מהמלצותיה המשמעותיות של הועדה הייתה חיוב נותני האישור לפרסם "מפרטים אחידים" לעסקים, כך שלכל עסק יהיה "מפרט אחיד" הכולל את דרישות כל נותני האישור.
המלצות אלו אושרו בהחלטת הממשלה מספר 1264 מיום 25.2.07. בשנת 2010 תוקן חוק רישוי עסקים (תיקון 27), כך שיכלול הוראות הנוגעות לפרסום והטמעת ה"מפרטים האחדים".
ביום 17.1.16 הטילה הממשלה (החלטה מס' 1007) על משרדי הממשלה השונים לפרסם להערות הציבור טיוטות מפרטים אחידים, בליווי דברי הסבר לכל מפרט אחיד. הכוונה הייתה כי בתוך מספר חודשים מצומצם יפורסמו כבר טיוטות המפרטים הראשונות, ובכל 4 חודשים נוספים יפורסמו טיוטות נוספות. באותה החלטה נקבעו גם פרטי הרישוי הספציפיים אשר יכללו ב 6 הפעימות הראשונות.
הקושי העיקרי עד לתיקון 34- וניתוק הקשר בין פרסום המפרטים האחידים לבין תקופת הרישיונות בצו שפורסם בדצמבר 2018
תיקון הוראות החקיקה מחד, על מנת להתאימן למציאות בה קיימים מפרטים אחידים לכל העסקים [סעיפים 7ג1-7ג4 לחוק, פרק ד1 בתקנות רישוי עסקים ( הוראות כלליות), וסעיפים 4,6,9 לצו רישוי עסקים ( עסקים טעוני רישוי)] ואי פירסום המפרטים האחידים מאידך, גרם לבלבול ביישום הוראות החוק בפועל.
ההשלכות המעשיות העיקריות שנבעו מהעדר ההתאמה בין הרצון והצורך בפרסום המפרטים האחידים, לבין המציאות בה המפרטים האחידים פורסמו באיטיות מייסרת, נגע בעיקר לתקופת תוקפם של רישיונות העסק, שכן, עד לתיקון הצו בדצמבר 2018, תקופת תוקפם של רישיונות עסק על פי צו רישוי עסקים משנת 2013, חלה רק על עסקים חדשים בצו ועל עסקים להם פורסם מפרט אחיד.
עניין תקופת תוקף הרישיונות בא על תיקונו בצו רישוי עסקים מדצמבר 2018 בו נותק הקשר בין תוקף הרישיונות לגבי סוגי עסקים שונים לבין פרסום מפרטים אחידים לגביהם.
הוראות הנוגעות למפרטים אחידים בתיקון 34 לחוק רישוי עסקים
כפי שפירטנו לעיל, הליך פרסום המפרטים האחידים לא התקדם בקצב לו ציפו כולם.
תיקון 34 לחוק, הביא לעולם את רעיון "הרישוי הדיפרנציאלי", לפיו לעסקים, ברמת מורכבות פשוטה או בינונית, יהיה הליך רישוי קצר ופשוט (רישוי על יסוד תצהיר המפורט בסעיף 6א3 לחוק, מסלול היתר מזורז א' ומסלול היתר מזורז ב' המפורטים בסעיף 6א1 לחוק), ואילו רישוי עסקים מורכבים יישאר בהליך הרישוי הרגיל.
עם זאת, תיקון 34 לחוק, קשור בחבל הטבור לפרסום המפרטים האחידים.
לפי הוראות סעיף 43א לחוק- הליך הרישוי של עסקים שלגביהם לא פורסם מפרט אחיד יתנהל בהליך הרגיל, גם אם יכללו במסלולים המקוצרים על פי הצו.
מכאן, שגם כאשר התפרסם צו רישוי עסקים ובו פירוט מסלולי הרישוי המקוצרים, יישומו תלוי בפרסום מפרטים אחידים לאותם פריטי רישוי.
לוחות זמנים לפרסום מפרטים אחידים
גם המחוקק הבין כי פרסום המפרטים האחידים הינו קריטי לפתיחת השערים לקבלת רישיונות עסק בכלל ולישום רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי בפרט.
סעיף 48 לתיקון 34 קובע לוחות זמנים קפדניים לפרסום מפרטים אחידים.
עד ליום 1.1.21- יפורסמו מפרטים אחידים לעסקים המופיעים בנספח ו' ו ז' להחלטת הממשלה מספר 3214.
עד ליום 1.1.23- יפורסמו מפרטים אחידים לגבי יתר העסקים טעוני הרישוי.
אישור לדחיית המועדים- שר הפנים, בהסכמת השר הרלוונטי יוכל לדחות את המועדים האמורים לתקופה מצטברת של עד שנתיים.
המשמעות- על פי הוראות החוק בתיקון 34 בתקופה שבין שנתיים ל 6 שנים, החל מיום 1.1.19, חלה חובה על כל נותני האישור לפרסם מפרטים אחידים (מלבד הפטורים שהוענקו לגבי חלק מהפריטים לחלק מנותני האישור).
אם לא יפורסם מפרט אחיד במועד-
בסעיף 48(ב) לתיקון 34 נקבע כי לאחר חלוף המועדים האמורים לעיל, לא יוכל נותן אישור להתנות מתן רישיון או היתר או לקבוע בהם תנאים שלא נקבעו במפרט האחיד.
במידה ובתום המועדים האמורים, יפרסמו רק חלק מנותני האישור את תנאיהם, יפורסם מפרט אחיד הכולל את תנאי נותני האישור אשר השלימו את הליך אישור המפרט האחיד שלהם, ורק אותם נותני אישור יוכלו להתנות תנאים למתן אישורם לרישיון או להיתר.
תיקון 36 לחוק- 1.12.2021 – ביטול לוחות הזמנים לפרסום מפרטים אחידים
בהתאם להוראות תיקון 36 לחוק, שנכנס לתוקפו ב 1.12.2021, הוקמה "וועדת אסדרה" בתחום רישוי עסקים. הסמכות לפרסום מפרטים אחידים הועברה ממשרד הפנים לוועדת האסדרה. כך גם, באותו תיקון, בוטלו הוראות סעיף 48 לתיקון 34 לחוק רישוי עסקים- דהיינו, בוטלו מגבלות הזמנים לפרסום מפרטים אחידים.
בשולי הדברים
הוראות החוק המטילות "סנקציות" על גורמי הרישוי שלא יפרסמו מפרטים אחידים, כך שלא יוכלו יותר לדרוש קיום תנאים והוראות לשם מתן אישורם, גרמו לבעלי עסקים רבים, ולאנשי מקצוע העוסקים בתחום להרמת גבה ואף לחיוך ציני. בחלוף כמעט עשור לתיקון החוק משנת 2010, הקובע כי על נותני האישור לפרסם מפרטים אחידים, פורסמו עד כניסתו של תיקון 36 לתוקף- 75 מפרטים אחידים.
עם זאת- האופטימייות שנבעה שעצם העקרון של קביעת לוחות זמנים לפרסום מפרטים אחידים בחוק, נגוזה ביחד עם תיקון 36.
ברור לכולם, שבהעדר פירסום המפרטים האחידים עגלת רישוי העסקים לא תוכל להיחלץ מהבוץ בו היא שקועה.
מאמרים קשורים-
לעניין תוקף רישיונות לאחר תיקון 2018 לצו– תוקפם של רישיונות – תיקון צו רישוי עסקים 2018
לעניין תקופת רשיונות עסק שניתנו לצמיתות בהעדר מפרט אחיד ראה– תקופה והוספת תנאים לרישיון עסק לצמיתות בהעדר מפרט אחיד
החלטות הממשלה-
החלטת ממשלה מס' 1264 מיום 25.2.07
החלטת ממשלה מס' 1007 מיום 17.1.16
החלטת ממשלה 3214
שושי יוסקוביץ', עו"ד, מפרטים אחידים - תיקונים 34 ו- 36 לחוק ,20/06/2022, https://www.buslic.co.il/2018/04/25/mifratim_ahidim_250418/