רישוי "פוד טראק" – הצעה לרישוי כולל

בשנים האחרונות נפוץ העיסוק של מכירת מזון מרכבים הנקראים, בין היתר, "פוד טראק", "עגלות מזון", משאיות מזון וכו' (במאמר זה נקרא לכל סוגי העסקים הללו בשם הכולל- "פוד טראק"). בעסקים אלו נמכרים סוגים שונים של מזון ומשקאות, כריכים, מאפים, סלטים וכו'.
ברוב הרשויות עיסוק זה מקבל רישיון עסק לפי פריט 6.9א- רוכלות  מזון אך בפועל מתנהלים בו עיסוקים נרחבים יותר מאלו המתאפשרים לפי פריט זה. לרשויות יש עניין לרשות את העיסוקים הנוספים הללו. מאמר זה עוסק בדרכים להוציא רישיון עסק לעיסוקים הנוספים.

מאמר זה נכתב במשותף עם אשר גרנר ועו"ד שושי יוסקוביץ'

עודכן ביום 6.7.25 בעקבות פרסום הנחיית המשטרה האוסרת מכירת אלכוהול בעסק אשר ניתן לו רישיון רוכלות

כיצד מקובל כיום לרשות פוד טראק

כיום כל סוגי הפוד טראק בין אם הם ניידים בעצמם, ובין אם הם בנויים על בסיס נגררים או משאיות אך בפועל הם ניידים , ומקבלים רישיון רוכלות מזון לפי פריט 6.9א.

חשוב לציין כי ככל ואותם רכבים אינם משנים את מקומם למשך תקופה, הם ייחשבו כמבני קבע ולא יוכלו להיחשב כעיסוק ברוכלות, על כל המשתמע מכך. בפועל קיימים לא מעט עסקי "פוד טראק" כאלו  ונראה כי על הרשויות להקפיד על כך שהעיסוק יהיה "רוכלות"- עיסוק שלא במבנה של קבע. 

נציין כי לפריט זה פורסם מפרט אחיד של משרד הבריאות.
יובהר- רישוי הפריט אינו דורש אישור מפורש של המשרד אלא רק העברת הבקשה לרישיון והאפשרות להוצאת רישיון גם ללא קבלת אישור של נותן האישור, מה שמכונה "בסלנג המקצועי" "לידיעה בלבד"  ומסומן בצו [+].  ובפועל, לעיתים קרובות, הוא מאושר מבחינה תברואית על ידי תברואני הרשות המקומית.

כל רשות נוקטת במדיניות פרטנית לגבי הרשאה ורישוי של פוד טראק, כפי שמתיר לה החוק ביחס לפריטי רישוי של "רוכלות".

הבעיה

הגדרת "הפוד- טראק" כרוכלות מזון תהיה נכונה, גם ככל שמדובר במהות של ניהול העסק שלא במבנה של קבע, וגם לגבי מרבית העיסוקים המתקיימים בו בפועל.

אלא, שכאמור, ישנם עיסוקים נוספים המתקיימים בפועל בסוגים שונים של פוד טראק.  עיסוקים אלו לא יתאימו בהכרח ל"רוכלות מזון" במובנה הקלאסי, אלא לעיסוקים המותרים לפי פריט 4.2ב. כך למשל מכירת אלכוהול לצריכה במקום שלא כעיסוק עיקרי, (ככל שמדובר במכירת אלכוהול לצריכה במקום כעיסוק עיקרי יש להוציא רישיון לפי פריט 4.8), מגוון המוצרים הניתנים למכירה, ומתן אישור להצבת "כיסאות ושולחנות", בסביבת הפוד- טראק.

המציאות לפיה בפוד טראק קיימים עיסוקים שאינם נכללים בעיסוקים המתאפשרים במסגרת "רוכלות מזון" ידועה, ולא יהיה זה נכון לטמון את הראש בחול. בפועל מתנהלים עשרות ומאות "פוד טראק" והשוק העסקי "מצביע ברגליים". קיים צורך אמיתי למצא דרכים חוקיות ויצירתיות, אחידות ועקביות לרשות עיסוקים אלו. 

הפתרון המוצע

כאמור, לא יהיה זה נכון לשפוך את התינוק עם המים, ולאסור על מתכונת מכירת המזון האמורה רק בגלל, שברמה הטכנית, עיסוקים מסוימים אינם נכללים ב"רוכלות מזון" הקלאסית.

אנו סבורים כי המתכונת הנכונה לרישוי ה"פוד-טראק" הינה לרשות את העסק לפי פריט 6.9א רוכלות מזון (שזו מהותו של העיסוק) כעיסוק עיקרי, ולפי פריט 4.2ב כעיסוק נוסף.

הרישוי הנוסף לפי פריט 4.2ב יהיה בהתאמה לעיסוקים פרטניים אשר הרשות סבורה שניתן לאשר במתכונת הקיימת. בהתאמה לעיסוקים שיאושרו, יוצבו לעסק גם הדרישות התברואיות והאחרות.  

באופן כזה, גם נשמרת מהותו של העיסוק כ"רוכלות", גם מתאפשרת הפעלת שיקול הדעת הרשות להתוות מדיניות לעיסוק זה כפי שמאפשר החוק לעסקי רוכלות, וגם ניתן יהיה, בהתאם לתנאי הרשות, [*לאפשר מכירת אלכוהול שלא כעיסוק עיקרי- ראה בהמשך איסור מכירת אלכוהול בעסק שניתן לו רישיון רוכלות], להציב כיסאות ושולחנות ואף למכור מוצרים המתאפשרים בהתאם למבנה הפוד-פוד טראק הספציפי ומתקניו, ולתשתיות העומדות לרשותו.

במאמר מוסגר יצוין כי  בפריט 4.2ב לא נדרש אישור המשטרה למכירת אלכוהול לצריכה במקום, כאשר לא מדובר בעיסוק עיקרי, וכי בקשה לרישיון לפי פריט זה תשלח למשרד הבריאות "לידיעה בלבד" [+].

הנחיית המשטרה האוסרת מכירת אלכוהול בפוד טראק 

ביולי 25 פורסמה הנחיית המשטרה לפיה לא ניתן לתת לעסק המקבל רישיון רוכלות ( פריט 6.9א) אישור למכירת אלכוהול. ההנחיה מתייחסת מפורשות לפריט 4.8.
בהנחיה קיימת הפרדה בין פוד טראק "נייד"- המוכר מרכולתו במקומות שונים לבין פוד טראק "נייח" הפועל במקום אחד בלבד. איסור הוצאת רישיון לפי פריט 4.8 יחול על פוד טראק נייד בלבד.

נבקש לציין כי הפרדה זו אינה ברורה שכן המקובל הוא (בהעדר חקיקה המסדירה את הנושא) להוציא רישיון עסק לפי פריט 6.9א (רוכלות מזון) לכל סוגי העסקים הנקראים "פוד טראק" הגם שחלקם הלא מבוטל פועל ממקום אחד קבוע.

הבסיס הרגולטורי להנחיה

ההנחיה נסמכת על הוראות סעיף 41 לפקודת המשקאות המשכרים האוסר רוכלות במשקאות משכרים, וכן היא מבחינה בין פוד טראק נייד- שמשמעותו  רוכלות במזון, לבין פוד טראק נייח – שמשמעותו בפועל  הינה בית קפה או בית אוכל אחר (אלא אם נמכר בו אלכוהול בלבד). שכן, על פי ההנחיה ככל וה"פוד טראק" מרושה כ"רוכלות" לא יינתן לו רישיון לפי פריט 4.8. 

כל זאת מבלי להידרש לסוגיה, המורכבת לכשעצמה, בשאלה האם פוד טראק "נייח" איננו מבנה של קבע הנדרש לכל ההיתרים על פי דיני התכנון והבניה. 

ועוד, לאור ההבחנה בהנחיה בין פוד טראק "נייד" ל"נייח", ניתן היה לסבור כי מקור ההנחיה הוא בכך שעיסוק לפי פריט 4.8 קשור ל"מקום" מסוים בו יורשה בעל העסק למכור משקאות אלכוהוליים לצריכה במקום. לכן עיסוק לפי פריט 4.8 לא יכול להיחשב ל "עסק נייד" כמשמעותו בסעיף 5 לחוק. 
(ראה: "בר אקטיבי" – פריט 4.8)
במאמר מוסגר נוסיף כי הצעתנו לפתרון סוגיית הרישוי של עסקים אלו (בהעדר חקיקה נדרשת) מביאה בחשבון את העובדה שרובם, בפועל, פועלים במקום אחד קבוע ואף אינם מניידים את ה"פוד טראק" כלל ועיקר, על כל המשתמע מכך. 

 ועוד נבקש לציין, לעניין פקודת המשקאות המשכרים (ייצור ומכירה), כי זוהי פקודה שנחקקה בשנת 1959 ואשר עודכנה לאחרונה בשנת 1991- לפני יותר מ 33 שנים. זאת עוד בטרם נערך צו רישוי עסקים במתכונתו הנוכחית (שנת 1995), בטרם הוגדר פריט רישוי של "רוכלות מזון" וכאשר חיי המסחר בישראל היו שונים.
מאז אותו מועד הוסדרה סוגיית רישוי הרוכלות באופן ספציפי בצו רישוי עסקים, בתנאי משרד הבריאות לירידים (בהם מתבצעת רוכלות מזון ואף נמכר אלכוהול לצריכה במקום), ואף במפרטים האחידים. לאור כללי הפרשנות לפיהם חוק מאוחר יגבר על חוק מוקדם, חוק ספציפי יגבר על חוק כללי ולאור ההסדרים הקיימים למכירת אלכוהול ב"רוכלות" באירועים רבים שאין חולק על קיומם, ספק אם יהיה נכון להסתמך כיום על איסור הרוכלות במשקאות משכרים לפי פקודת המשקאות המשכרים. 

להנחיית המשטרה-הנחיית המשטרה 03/25 – יולי 2025

 

הסבר לפיתרון המוצע –

לביסוס הרציונאל העומד מאחרי הפיתרון המוצע חשוב להדגיש מספר דברים:

  • המציאות מראה כי סוג ואופי העיסוקים הקיימים במשק הינם דבר גמיש ומשתנה הן ברמת העיסוק והן ברמה הטכנולוגית. שינויים אלו מהירים מהשינויים שהמחוקק יכול לבצע, ולכן תמיד יהיה צורך להתאים את דרישות החוק ופרשנות הצו לעיסוקים כפי שהינם קיימים בשוק החופשי, ככל הניתן. הפיתרון המוצע הינו מידתי, בנסיבות העניין, ומתאים את עולם הרישוי למציאות הקיימת בפועל. כך למשל כיום ניתן באמצעות חימום טרמי, להכין ולהגיש סוגי מזון אשר הכנתם לא התאפשרה בעבר במסגרת זו.
  • אין בפיתרון המוצע כוונה לפרוץ גדרות באופן גורף ולטעון כי בפוד טראק ניתן יהיה למכור את כל סוגי המזון. אנו סבורים כי הנכון הוא להוציא לפוד טראק, במקסימום, רישיון במסגרת של סוגי המזון שניתן למכור על פי פריט 4.2ב. מובן שניתן יהיה לקבוע באופן פרטני אילו סוגי מזון יתאפשר למכור במסגרת זו, לפי מדיניות הרשות והתאמת הפוד טראק לסוגי המזון אותם מבקשים למכור.
  • מאחר ועל פי הפיתרון המוצע פריט הרישוי העיקרי הינו רוכלות, הרי שרישוי הפוד טראק ייעשה על פי שי שיקול הדעת המוקנה לרשות לעסקי רוכלות. הרשות המקומית תגבש מדיניות- אילו מזונות ומשקאות (מתוך אלו האפשריים לפי שני פריטי הרישוי) היא מאפשרת למכור בפוד טראק, היכן, באילו שעות וימים, והאם לאפשר הצבת שולחנות וכיסאות בסביבת הפוד טראק ומה התנאים לכך.
    [*כך למשל, אם הרשות תבקש לאפשר מכירת אלכוהול לצריכה במקום (שלא כעיסוק עיקרי) בפוד טראק, היא תוכל לגבש מדיניות לאילו פוד טראק יינתן הרישיון לכך, היכן הם יהיו ממוקמים ובאילו ימים ושעות תתאפשר המכירה- ראה הנחיה המשטרה בדבר איסור מכירת אלכוהול בעסק המקבל רישיון רוכלות].
  • משרד הבריאות פרסם הנחיות לאישור דוכני מזון בירידים. אנו סבורים כי ניתן לאמץ הנחיות אלו (בשינויים המחויבים בנסיבות) לעסקי הפוד טראק.
  • על מנת להקל על מנהלי הרישוי, הצעתנו היא לרשות את הפוד טראק כעיסוק נוסף במסגרת פריט 4.2ב כ"בית אוכל אחר"  ובכך לשמור על הגמישות הנדרשת לקיום תנאים תברואיים לעסקים מסוג עסק זה, מבלי להתפשר ולגרוע מהצורך והחובה לשמור על בריאות הציבור.
    אמנם ניתן להוסיף את פריט הרישוי 4.2.ב כעיסוק נוסף לעסק של פוד טראק גם ללא הגדרתו כ"בית אוכל אחר", ולהגדיר את סוגי המזון שימכרו בו ואת התנאים התברואיים הנדרשים במסגרת מדיניות הרשות, כאמור לעיל. אבל לדעתנו דרך המלך תהיה הגדרת העיסוק כ"בית אוכל אחר".
    ונפרט:

    • בצו רישוי עסקים בפריט הרישוי 4.2ב- נרשם בין היתר "בית אוכל אחר" כעיסוק הטעון רישוי.
    • בתקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל), מפורטים סוגי בתי האוכל השונים והדרישות התברואיות הנדרשות מכל סוג עיסוק. בתקנות אלו הוגדר "בית אוכל" והן אינן מתייחסות ל"בית אוכל אחר" ולא במקרה. גם בטיוטת התיקון לתקנות אלו, שפורסמה ביום 23.3.25, לא שונתה ההגדרה. (לטיוטת התיקון ראה קישור בסוף מאמר זה). 
    • בעת חקיקת פריט הרישוי, הדרישה לרישוי  של "בית אוכל אחר" לא הייתה מקרית, אלא הוספה בכוונת מכוון.
      כבר אז היה ברור כי לא ניתן להגדיר את כל סוגי בתי האוכל במסגרתם נמכר מזון, ולכן (תוך צפי כי החיים משתנים מהר יותר מאשר החקיקה, כאמור לעיל, ובהחלט ייתכן קיומם של "בתי אוכל" שלא היו ידועים בעת חקיקת הצו), הוסף לפריט רישוי זה "בית אוכל אחר", אשר לא הוגדר במדויק במתכוון, במטרה לכלול בתוך פריט הרישוי בתי אוכל אשר לא הוגדרו במפורש באותו מועד או שלא היו קיימים.  הכוונה הייתה לחייב את כל בתי האוכל בהוצאת רישיון, בין אם הם מוגדרים באופן חד משמעי בצו ובין שהגדרתם אינה כה ברורה או שלא היו קיימים באותה העת במתכונת ידועה.
      ואכן התקנות מנגדירות מהו "בית אוכל" ותו לא.
      עקרון זה אינו ייחודי לרישוי בתי אוכל. כך למשל ניתן לראות בפריטי 6.9 העוסקים ברוכלות- כי הצו מחייב רישוי רוכלות מזון (6.9א), כל רוכלות בעיסוק הקיים בצו (6.9ב) ו  "רוכלות אחרת" (6.9ג) כאשר הכוונה היא לכל רוכלות באשר היא. 
    • במפרט האחיד הוחלט, משום מה, להגדיר מהו "בית אוכל אחר" ולהגביל הגדרה זו (שאינה קיימת בחקיקה או בתקנות) לשלושה סוגי בתי אוכל בלבד.
    • כבר עמדנו בעבר על כך שלא ניתן לבצע שינויים בחקיקה באמצעות המפרטים האחידים (ראה מאמר בעניין רישוי שליחות מזון- סוג עיסוק שהוסף שלא כדין על ידי משרד הבריאות במפרט האחיד אך אינו קיים בחוק או בצו).
      כך גם לגבי הגדרת סוגי בתי האוכל- נכון היה שמנסח המפרט האחיד ייצמד להגדרות בתקנות ולא ירחיבן "בדלת האחורית" של המפרטים האחידים.
      אמירה זו מקבלת משנה תוקף לאור ההוראות המפורשות בסעיף 11ב1 לחוק רישוי עסקים, בהן נקבע כי  תקנות שהותקנו מכוח סעיפים  6ג ו־ 9 עד 11ב יגברו על הוראות מפרט אחיד (תקנות הבריאות מותקנות מכח סעיף 10 לחוק).
    • מכאן בעולה כי בכל מקרה של אי התאמה בין הוראות התקנות והוראות המפרטים האחידים יגברו הוראות התקנות.
    • גם מסיבה זו- תחולת העיסוקים שנכתבה במפרט האחיד כאילו הינה מתייחסת לבית אוכל אחר, צריכה להיקרא כ "בית אוכל", ולהותיר את הגדרת "בית אוכל אחר" בלתי מסויימת, באופן שניתן יהיה לכלול בתוכה סוגי עיסוקים (כגון פוד טראק), שלא היו קיימים בעת התקנת התקנות אך נזקקים לרישיון כיום.

על מנת לרשות את  העיסוקים המתקיימים בפוד-טראק כיום, מוצע לרשות  את טווח העיסוקים הנקראים "פוד-טראק"  לפי פריט "רוכלות מזון" (6.9א) כעיסוק עיקרי ולפי פריט (4.2ב רצוי כ"בית אוכל אחר")- כעיסוק נוסף- זאת לפי הפעילויות הספציפיות המאושרות על ידי הרשות, בהתאם למדיניותה ולשיקול דעתה, המותרים לה על פי חוק. 

לעניין ניהול פוד טראק במבנה יביל ראהרוכלות- ניהול העסק ב"מבנה יביל"
לעניין איסור מכירת גריל או סלטים שאינם ארוזים בפודטראק ראה: מכירת גריל בשר בפיתה ממשאית ניידת

ראה: תקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל), תשמ"ג- 1983
לטיוטת תיקון תקנות בתי האוכל ראה- תיקון תקנות בתי אוכל- פירסום להערות הציבור

חקיקה-
פקודת המשקאות המשכרים [נוסח חדש]

לציטוט המאמר:
אלחנן משי, רישוי "פוד טראק" - הצעה לרישוי כולל ,10/07/2025, https://www.buslic.co.il/2025/02/24/food_track/

לקבלת עדכונים דרך קבוצת הפייסבוק: הקבוצה ‏רישוי עסקים חוק, הלכה ומעשה‏
ליצירת קשר: info@buslic.co.il
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.
שושי יוסקוביץ' ,עו"ד
Buslic Site © Shoshi Joskowicz