רשויות וגורמים מאשרים

את הבקשה לרישיון עסק יגיש בעל העסק לרשות המקומית בה ממוקם העסק- רשות הרישוי. רשות הרישוי היא גם זו שתנפיק את הרישיון, אך על מנת שניתן יהיה להוציא רישיון עסק יש לקבל תחילה את אישור "הגורמים המאשרים" הרלוונטיים. בטבלה המצויה בנספח לצו רישוי העסקים ( אותו נספח המפרט את כל העסקים טעוני הרישוי), מצוין לצד כל עסק מיהם הגורמים אשר אישורם נדרש בטרם תוכל רשות הרישוי להוציא את הרישיון.
בעמוד זה נמצאת רשימה של כל הגורמים המאשרים וקישורים לאתרי רישוי העסקים של אותם גורמים.
כך גם מרוכזים המאמרים הרלוונטיים באתר לכל רשות בנפרד, ובכלל זה, אחריות שהוטלה על אותו הגורם, הנחיות שונות של הגורמים המאשרים שהגיעו לידי הנהלת האתר ועוד.

משרדי ממשלה וגורמים מאשרים
משרד הפנים

סעיף 1 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הפנים לקבוע בצוים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם.  כך גם נקבע בסעיף 39 לחוק כי “שר הנים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בכפוף לאמור בסעיפים 10 עד 11ב, להתקין תקנות לביצועו.
מכאן נובעת סמכות שר הפנים לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים.
יצויין כי התקנות המקצועיות הקובעות מהן דרישות כל גורם רישוי למתן רישיון עסק- ייעשו על ידי כל משרד ממשלתי בנפרד, על פי ההסמכות המצויות בסעיפים 9-11 לחוק רישוי עסקים.
אגף רישוי עסקים במשרד הפנים יהיה גם “רשות הרישוי” לכל העסקים המצויים מחוץ לתחומה של רשות מקומית.
קישור לאתר האגף – אתר אגף רישוי עסקים במשרד הפנים

רשות רישוי

רשות הרישוי היא הגוף ברשות המקומית אשר אליו תוגש הבקשה לרישיון עסק, היא הגוף  נותן הרישיון או המסרב לתיתו ולה מוקנות סמכויות ואחריות האכיפה. (כמו גם לגורמים מאשרים שונים).
רשות הרישוי היא זו אשר תהיה אחראית לקיום מטרת החוק האמורה בבסעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים בדבר קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובניה.
סמכות חקיקתית של הרשות– סעיף 11ג לחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות מקומית לקבוע בחוקי עזר הוראות הנוגעות לעסקי רוכלות.

מאמרים:
מענה בכתב של הרשות לשאלה אם עסק טעון רישיון
עמידה בהוראות חוק עזר עירוני- כתנאי ברישיון
אישור הנדסה – ריבוי עסקים בעסק אחד
רישיון על פי חיקוק אחר- סמכות שלא לתת רישיון עסק בהיעדרו
הוספת גורם רישוי על ידי הרשות
חובת קיום שימוע בטרם ביטול רישיון עסק
הנחיות בעניין מתן זכות טיעון לחשוד לפני הגשת כתב אישום
מדיניות הגברת אכיפה
האם העירייה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
קיום אירועים חד פעמיים במגרש ספורט- הגשת הבקשה
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים
הבטחת רשות שלא להגיש כתב אישום- תנאים לתקפותה

הרשות הארצית לכבאות והצלה

הדרישה לאישור כיבוי אש למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה קיום הדינים הנוגעים לכבאות.
סעיף 9 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים להתקין תקנות לשם הבטחת סידורים נאותים למניעת דליקות בחצרי העסק ובסביבותיהם ולכיבוין, לרבות הטלת חובה להחזיק ציוד, מתקנים וחומרים לכיבוי דליקות.
עד ראשית שנת 2017 נדרש אישור כיבוי אש לכל העסקים טעוני הרישוי. עם תיקון צו רישוי עסקים- הקלה הרשות באופן משמעותי את הליך קבלת הרישיון, וכיום ניתן לקבל אישור כיבוי אש על סמך הגשת תצהיר בחלק נכבד מהעסקים.

קישורים לאתר הרשות- איתור דרישות כבאות לרישוי עסקיםדרישות לרישוי עסקים , רישוי עסקים במסלול תצהיר

מאמרים והנחיות:
עדכון אגרות כיבוי אש לאירועים- 2018
עסק ברישיון לצמיתות שאינו עומד בדרישות כיבוי אש
כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות הכיבוי
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
הפחתת רגולצית כיבוי אש במבנים קיימים
דרישות בטיחות אש בעסקים קיימים – הבהרה 09.17
הנחיות כיבוי אש לקניונים- מרץ 2017
הקלות בדרישות כיבוי אש- חישוב תפוסה באולמות
תנאי ביטול דרישה למתזים במבנה קיים 02.19

משטרת ישראל

הדרישה לאישור משטרת ישראל למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(2) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
סעיף 11 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים, באישור וועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות לשם קיום מטרות החוק האמורות, לרבות הבטחה בעת הובלת כספים, יהלומים, ניירות ערך וחפצי ערך אחרים, ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
כך גם מוקנות למשטרה סמכויות אכיפה נרחבות גם על פי הוראות חוקים נוספים.

ראה: דרישות המשטרה למתן רישיון עסק, והקלה בדרישות אוגוסט 2019
קישור לאתר המשטרה- משטרת ישראל – רישוי עסקים

 מאמרים:
תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון עסק- ס’ 8א2
תיקון 34- אירועים תחת כיפת השמים- סעיף 3(א)(2)
הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78(א) לפקודת המשטרה
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
סעיף 23(א) – סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים
הגשת משקאות משכרים במסעדה על ידי מלצר שטרם מלאו לו 18
הנחיות המשטרה בעניין מאבטחים בעסק טעון רישוי
אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובות פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים – קיום דרישות המשטרה

משרד הבריאות

הדרישה לאישור משרד הבריאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(5) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים.
סעיף 10 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, להתקין תקנות הנוגעות לכל העסקים טעוני הרישוי, לשם קיום מטרות החוק האמורות ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו. כך גם מוסמך שר הבריאות לאסור שימוש בשם עסק שיש בו משום מתן עידוד או הכשר לשימוש בסם מסוכן.
אישור משרד הבריאות נדרש בעיקר בכול הקשור לעיסקי מזון, אתרי רחצה, מי שתיה ועוד.

קישור לאתר משרד הבריאות- משרד הבריאות – רישוי עסקים

מאמרים:

הנחיות משרד הבריאות- גמישות בדרישות ממאפיות וקונדיטוריות קטנות
הנחיות משרד הבריאות לטיפול בבשר באטליז ובמחלקות אטליז במרכול
חוק ההגנה על בריאות הציבור – הארכת תוקף רישיון יצרן
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים- הצללת בריכות
תנאי משרד הבריאות לאירועים וירידים

הגנת הסביבה

הדרישה לאישור משרד איכות הסביבה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א(1) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים.
סעיף 10א לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, להתקין תקנות לשם קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר משרד הגנת הסביבה- המשרד להגנת הסביבה- רישוי עסקים

מאמרים:

משרד העבודה והרווחה – משרד הכלכלה והתעשייה

הדרישה לאישור משרד העבודה והרווחה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(3) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
סעיף 11א לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר העבודה להתקים תקנות להבטחת המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו.

קישור לאתר המשרד- אתר משרד הכלכלה והתעשייה – רישוי עסקים

משרד החקלאות

הדרישה לאישור משרד החקלאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(4) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
סעיף 11ב לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר החקלאות להתקין תקנות לשם שמירה על קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר המשרד – משרד החקלאות ופיתוח הכפר – רישוי עסקים

מאמרים אחרונים

סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים

מעבר לסמכות להוציא צו סגירה מנהלי לפי סעיף 20 לחוק רישוי עסקים, קיימת חקיקה נוספת המסמיכה את אותם בעלי תפקידים להוציא צווי סגירה מנהליים. במאמר להלן נעמוד על הוראות חלק מחוקים אלו ועל הכללים שנקבעו בהם להוצאת הצו. להמשיך לקרוא סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים

רישיון על פי חיקוק אחר – סמכות שלא לתת רישיון עסק בהעדרו

סעיף 8 לחוק רישוי עסקים קובע כי “עסק טעון רישוי שנקבעה לו חובת רישוי בחיקוק אחר, רשאית רשות הרישוי שלא לתת לו את הרישיון…לפי חוק זה כל עוד לא הורשה העסק לפי החיקוק האחר”

נשאלנו האם  לאור העובדה כי נרשמה המילה “רשאית”- תוכל הרשות כן לתת רישיון, גם אם אין בידי המבקש את האישור הנדרש בחיקוק האחר. להמשיך לקרוא רישיון על פי חיקוק אחר – סמכות שלא לתת רישיון עסק בהעדרו

הוספת גורם רישוי על ידי הרשות

לרשות הרישוי יש סמכות להעביר כל בקשה לרישיון עסק לכל אחד מגורמי הרישוי המנויים בסעיף 1(ב) לחוק רישוי עסקים (איכות הסביבה, משטרה, רשות הכבאות, שר הרווחה והעניינים והחברתיים, שר החקאלות, שר הבריאות), ככל שהדברים נוגעים לקיום איזו ממטרות החוק המנויות בסעיף 1(א) לחוק. סמכות זו קיימת ביחס לכלל גורמי הרישוי ולא רק לאלו אשר הסכמתם נדרשת על פי צו רישוי עסקים בהתייחס לפריט הרישוי לגביו מתבקש הרישיון.

עודכן ביום 5.3.19
המאמר נכתב בשיתוף עם עו”ד שושי יוסקוביץ’
להמשיך לקרוא הוספת גורם רישוי על ידי הרשות

כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות כיבוי

הקמתי מסעדה בקניון בהשקעה של 5 מיליון שקלים, מהם מליון אחד הושקע על מנת לעמוד בדרישות כיבוי אש. בסיום ביקורת כיבוי אש שנערכה, נמסר לי כי בוצעו כל דרישות כיבוי אש אך לא ינתן לי אישור מכיוון שמרכול ענק המצוי בקומת קרקע בקניון, אינו עומד בדרישותיהם.

מהם האמצעים, המנהליים והמשפטיים,  העומדים לרשותי על מנת לערער על הסירוב? להמשיך לקרוא כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות כיבוי

הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78 (א) לפקודת המשטרה

בית המשפט המחוזי קבע כי הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא על ידי קצין משטרה על פי סעיף 78(א) לפקודת המשטרה, נתונה לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.
בית המשפט ציין כי יש לתקן מצב זה- אך התיקון יכול להיעשות רק באמצעות חקיקה.

עדכון אחרון- 7.1.18 להמשיך לקרוא הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78 (א) לפקודת המשטרה