בעמוד זה ריכזנו רשימה של כל הגורמים המאשרים, קישורים לאתרי רישוי העסקים של אותם גורמים, ומידע רלוונטי הנוגע לכל אחד מהגורמים.
משרד הפנים
שר הפנים מוסמך לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים. בנוסף- אגף בכיר רישוי עסקים במשרד מהווה את רשות הרישוי באזורים שאינם שייכים לרשויות מקומיות ("אזורים גליליים").
באתר משרד הפנים – רישוי עסקים, פורסם נוהל הגשת השגה מקוון על החלטת נותני אישור (המשרד להגנת הסביבה; משטרת ישראל; משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים; משרד החקלאות; משרד הבריאות; הרשות הארצית לכבאות והצלה).
יש לשים לב כי נוהל זה אינו כולל הגשת השגה על החלטת רשות רישוי. השגה כזו תוגש לגורם שמונה על ידי ראש הרשות כפי שמפורסם באתר האינטרנט שלה.
קישור לנוהל וטופס הגשת השגה- הגשת השגה על החלטת נותן אישור
חוק רישוי עסקים מסמיך את שר הפנים לקבוע בצוים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם, וכן להתקין תקנות.
מכאן נובעת סמכות שר הפנים לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים.
אגף בכיר רישוי עסקים במשרד הפנים הינו גם "רשות הרישוי" לכל העסקים המצויים מחוץ לתחומה של רשות מקומית. בבקשות לרישיון עסק לאזורים אלו יוגשו למנהלת המחוז הרלוונטי באגף.
קישור לאתר האגף – משרד הפנים- רישוי עסקים
משרד הפנים מפרסם, באתר המפרטים האחידים ברישוי עסקים, את כל העסקים להם פורסם מפרט אחיד ןאת תוכנם של המפרטים.
מפרט אחיד- מסמך המאחד ומאגד את כלל הדרישות של נותני האישור הרלוונטיים לאותו פריט רישוי, ומתייחס הן לחוקים ולתקנות הקבועים במקום אחר והן לנהלים והנחיות מנהליות של נותן האישור העשויות להופיע אך ורק במפרט האחיד.
הוועדה לאסדרת רישוי עסקים
הוועדה לאסדרת רישוי עסקים עוסקת בעיקר בגיבוש, קביעה ועדכון מפרטים אחידים.
הוועדה לאסדרת רישוי עסקים עוסקת בעיקר במפרטים האחידים ברישוי עסקים- גיבושם, פרסומם, עדכונם, הסדרת דרישות נותני האישור בקשר אליהן וכו'.
הוועדה לאסדרה פירסמה את הדו"ח השנתי בדבר פעילותה בשנת 2023.
הוועדה לאסדרת רישוי עסקים פירסמה את תוכנית העבודה לשנת 2024.
להלן קישור לקובץ הפרוטוקולים של דיוני הוועדה-
נושאים מיוחדים שנדונו-
- בדיון הוועדה מיום 25.2.24- נדון המפרט האחיד לפריט 4.7ב- מרכול ללא טיפול במזון ואושרו שינויים בדרישות רשות הכבאות ומשרד הבריאות.
רשות הרישוי
רשות הרישוי היא הגוף ברשות המקומית אשר אליו תוגש הבקשה לרישיון עסק, היא הגוף נותן הרישיון או המסרב לתיתו ומוקנות לה סמכויות ואחריות האכיפה. רשות הרישוי אחראית על קיום תכליות דיני התכון והבניה, ויכולה לקבוע בחוקי עזר כללים בעניין רוכלות.
רשות מקומית אינה חייבת בהוצאת רישיון עסק אך עליה לעמוד בתנאים ובדרישות של גורמי הרישוי לעסק מאותו הסוג.
נותן אישור יוכל להגיש כתב אישום נגד רשות מקומית המנהלת עסק שלא עומד בתנאיו או בדרישות התקנות.
המדינה אינה חייב בהוצאת רישיון עסק, שכן אין הוראה בחוק המחילה עליה את חוק רישוי עסקים.
למאמר המלא ראה: האם העיריה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
מהות חובת השימוע היא כי רשות לא תפגע באדם בטרם תעניק לו הזדמנות נאותה להשמיע טענותיו. שלושה תנאים המחייבים מתן זכות שימוע (גם אם אינה קבועה בחוק)- פגיעה, באינטרס מוגן, באופן ישיר וממשי.
שמיעת גירסת בעל העסק בטרם יוגש נגדו כתב אישום- בשל העדר סמכות רשות הרישוי לחקור חשודים בביצוע עבירות על פי חוק רישוי עסקים, פרסם משרד הפמשטים ביום 26.12.16 הנחיות לגבי מתן זכות טיכון לחשוד לפני הגשת כתב אישום.
למאמרים המלאים ראה:
חובת קיום שימוע בטרם ביטול רישיון עסק, וכיצד יש לקיימה
הנחיות בעניין מתן זכות טיעון לחשוד לפני הגשת כתב אישום
צו שיפוטי לסגירת עסק לפי סעיף 16(3) לחוק רישוי עסקים הינו צו התקף כלפי "כולי עלמא" ולא רק כלפי בעל העסק שנגדו נוהל ההליך המשפטי. לכן, הרשות צריכה למסור מידע בדבר קיומו למי שמבקש את המידע.
למאמר המלא ראה: הרשות צריכה לגלות מידע בדבר קיומו של צו סגירה שיפוטי לעסק
על מנת לקבל רישיון, עסק צריך לקיים את תכליות דיני התכנון והבניה.
הגוף המממליץ לאשר או לסרב לעסק בשל דיני התכנון והבניה (מחלקת או אגף הנדסה) הינו חלק מהרשות המקומית. סירוב או אישור של רישיון בשל דינים אלו נעשה על ידי רשות הרישוי.
לעמוד הכולל מידע רב בעניין דיני תכנון ובניה ורישוי עסקים ראה: תכנון ובניה וחוק רישוי עסקים
סעיף 8 לחוק רישוי עסקים קובע כי "עסק טעון רישוי שנקבעה לו חובת רישוי בחיקוק אחר, רשאית רשות הרישוי שלא לתת לו את הרישיון…לפי חוק זה כל עוד לא הורשה העסק לפי החיקוק האחר"
כאשר הרישוי על פי חיקוק אחר נקבע בטור ז' בצו רישוי עסקים- חובה על הרשות להתנות את מתן רישיון העסק בקבלת הרישיון על פי אותו חיקוק.
למאמר המלא ראה: רישיון על פי חיקוק אחר – סמכות שלא לתת רישיון עסק בהעדרו
עירייה רשאית להחליט כי במקטעים מסוימים בעיר תתבצע אכיפה מוגברת של חוק רישוי עסקים, ביחס לסוגי עסקים מסוימים ("אכיפה מוגברת"). במקרה כזה על העירייה לבצע את האכיפה המוגברת לגבי כל העסקים מאותו הסוג באותו מקטע עירוני באופן שוויוני.
ראה: מדיניות אכיפה מוגברת
שיקולי הרשות בבואה לבטל רישיון עסק יהיו יותר מחמירים מאלו שיופעלו כאשר דנים בחידוש רישיון.
השיקולים בעת חידוש רישיון יהיו יותר מחמירים מאלו שיופעלו בעת דיון בבקשה לרישיון חדש.
הסיבה העיקרית לכך היא ההסתמכות הלגיטימית של בעל עסק, אשר יש בידו רישיון, כי רישיונות יחודש. הסתמכות שאינה קיימת כמעט כאשר מבקשים רישיון חדש.
למאמר המלא: שיקולי הרשות – סירוב למתן רישיון לעומת סירוב לחידושו או ביטולו
חובת ההגינות של הרשות נובעת מחובתה לשרת את הציבור. היא כוללת את זכות הטיעון, הזכות לעיון במסמכי הרשות, את חובת הרשות לפעול במהירות וביעילות ואף כוללת מידה של חמלה בראיית האינטרס של הפרט הנזקק לשירותיה.
למאמר המלא: התערבות בית המשפט בשיקולי הרשות, כאשר היא מפרה את חובת ההגינות
בית המשפט קבע כי רשות רישוי אומנם אינה חייבת לתת משקל מכריע לעמדת המשטרה אך עליה להביא עמדה זו בחשבון כלל שיקוליה, כפי שהיא. עוד נקבע כי רשות הרישוי אינה מוסמכת ואינה מסוגלת להחליט שהמידע שבידי המשטרה אינו תקף, או אינו רציני.
למאמר המלא ראה:
רשות רישוי אינה מוסמכת לבצע הערכה מקצועית במקום המשטרה, ועליה לקבלה כפי שהיא ולהביאה בחשבון שיקוליה
בהנחיה 2.37 של פרקליט המדינה מיום 18.6.24 הוסף פרק הדן באחריות מאסדרים.
יחידות רישוי עסקים יכללו, לעניין ההנחיה, בהגדרת מאסדר.
בהנחיה זו נקבעו כללים מנחים להפעלת שיקול הדעת וביניהם הכלל כי מעשיו של המאסדר לא יבחנו במבחן התוצאה אלא במבחן הפעלת שיקול הדעת על פי כללי מדיניות שיביאו בחשבון שיקלול סיכונים ולא איון מוחלט של סכנות.
למאמר המלא: על הפעלת שיקול דעת ואחריות ברישוי עסקים – הנחיה 2.37 של פרקליט המדינה
רשות רישוי אינה חייבת לקבל את דרישות נותני האישור ככתבן וכלשונן. היא רשאית, ואף צריכה, להפעיל את שיקול דעתה העצמאי, ולבחון את העובדות והראיות עליהן מתבססת בקשת נותן אישור.
למאמר המלא: סמכות רשות הרישוי להפעיל שיקול דעת
במרץ 2022 תוקנו תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות) ונקבע פטור חלקי או מלא ל 75 סוגי עסקים מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון עסק.
למאמר הדן בביצוע המעשי לאור תקנות ארלו ראה: עסקים הפטורים מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון
כאשר אדם מבקש להגיש בקשה לרישיון, קיימת חובה לקבלה גם אם יודע וברור כי הבקשה תסורה או אפילו אם חסרים בה מסמכים.
בנוסף על הסמכות של נותני אישור לדרוש כי בעל עסק יקיים תנאים מסוימים, גם לרשות הרישוי ניתנה הסמכות לדרוש קיומם של תנאים.
על רשות הרישוי חלה החובה לפרסם את דרישותיה, בכל הנוגע לעסקים להם פורסם מפרט אחיד, באתר האינטרנט שלה (מפרטים רשותיים). הרשות יכולה לשנות את דרישותיה באופן שנקבע בחוק.
למאמרים ראה:
– לפירוט סמכות הרשות והחובה לפרסום מפרטים רשותיים ראה:
דרישות רשות הרישוי- המפרט הרשותי – ושינוי הוראותיו
– להוספת תנאי חוק עזר כתנאי ברישיון ראה: הוראות חוק עזר עירוני- כתנאי ברישיון
– לסמכות הרשות להוסיף תנאים לרישיון ראה: סעיף 7- הוספת תנאים ברישיון
לרשות הרישוי יש סמכות להעביר כל בקשה לרישיון עסק לכל אחד מגורמי הרישוי המנויים בסעיף 1(ב) לחוק רישוי עסקים (איכות הסביבה, משטרה, רשות הכבאות, שר הרווחה והעניינים והחברתיים, שר החקאלות, שר הבריאות), אם היא סבורה שאישור כזה נדרש כדי לקיים איזו ממטרות החוק המנויות בסעיף 1(א) לחוק.
רשות הרישוי יכולה להעביר את הבקשה לאישור כל אחד מגורמי הרישוי, ולא רק לאלו אשר הסכמתם נדרשת על פי צו רישוי עסקים לאותו העסק.
למאמר המלא ראה:
בעסק בו מצויים עצים מומלץ כי אישור יועץ הבטיחות יכלול אישור בדבר בטיחותם של העצים, הן לעניין יציבותם והן לעניין טיפול בהם המקשה על הטיפוס. אישור כאמור יינתן על ידי אגרונום או גוזם עצים מוסמך.
למאמר המלא ראה: בדיקת בטיחות עצים בעסק טרם מתן רישיון
על רשות הרישוי להשיב בכתב לפניית בעלי עסקים המבקשים לברר האם עסק מסוים אותו הם מנהלים (או מבקשים לנהל) טעון רישיון עסק.
למאמר המלא ראה: מענה בכתב של הרשות לשאלה אם עסק טעון רישוי
על הטוען ל"הבטחה שלטונית" שלא להגיש כתב אישום נגדו להוכיח כי ניתנה לו הבטחה מפורשת, ברורה, חד משמעית, מפורטת ולא מוטלת בספק, על ידי אורגן המוסמך לתת אותה ושיש לו היכולת למלא אחריה, תוך כוונה להקנות לה תוקף משפטי וכוונה שכך יראה אותה מקבל ההבטחה.
הפסיקה בעניין מתן הבטחה שלטונית שלא להגיש כתב אישום אינה חד משמעית ותלויית נסיבות המקרה.
למאמר המלא ראה: הגנה מן הצדק- הבטחת רשות שלא להגיש כתב אישום
הרשות הארצית לכבאות והצלה
הרשות הארצית לכבאות והצלה הינה נותן אישור למרביתם ככולם של העסקים טעוני הרישוי. בעקבות רפורמה רחבה של הרשות, חלק משמעותי מאישוריה ניתן על סמך תצהיר בעל העסק כי הוא מקיים את תנאיה. באתר הרשות ניתן למצא את דרישותיה מכל העסקים טעוני הרישוי.
על פי הוראות סעיף 2א(ב) לצו רישוי עסקים, במקרים הנקובים בסעיף לא ניתן לקבל אישור כב"א על יסוד תצהיר וכלן גם לא ניתן לקבל רישיון במסלול תצהיר או מזורז א'.
ראו: סייגים לאישור לפי תצהיר כיבוי אש ולרישוי בהליך מקוצר- סעיף 2א לצו רישוי עסקים
ביולי 2023 נכנסו לתוקפן הקלות רבות בדרישות רשות הכבאות.
מצורפת מצגת אגף בכיר רישוי עסקים במשרד הפנים המבירה רשימת הקלות זו.
הסמכות להעמדת דרישות הרשות לכבאות כדי לתת אישור כיבוי אש למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה קיום הדינים הנוגעים לכבאות.
סעיף 9 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים להתקין תקנות לשם הבטחת סידורים נאותים למניעת דליקות בחצרי העסק ובסביבותיהם ולכיבוין, לרבות הטלת חובה להחזיק ציוד, מתקנים וחומרים לכיבוי דליקות.
עד ראשית שנת 2017 נדרש אישור בפועל של רשות הכבאות לכל העסקים טעוני הרישוי. עם תיקון צו רישוי עסקים- הקלה הרשות באופן משמעותי את הליך קבלת הרישיון, וכיום ניתן לקבל אישור כיבוי אש על סמך הגשת תצהיר בחלק נכבד מהעסקים.
לאתר הרשות ברישוי עסקים-
דרישות כבאות לרישוי עסקים
רישוי עסקים במסלול תצהיר
פרטי התקשרות של בעלי תפקידים בתחומי בטיחות אש ומידע נוסף
באוגוסט 2017 פרסם נציב רשות הכבאות וההצלה הנחיות לדרישות רשות הכבאות מעסקים לשם הפחתת הרגולציה.
ראה:
הפחתת רגולציה כיבוי אש ספט 17
דרישות בטיחות אש בעסקים קיימים – הבהרה 09.17
משרד הפנים פרסם נוהל הגשת השגה על החלטות נותני אישור ובכללם רשות הכבאות וההצלה.
עם זאת פירסמנו במהלך השנים אפשרויות נוספות להגשת עררים והשגה על החלטות הרשות ובכללם מידע מעשי רב.
לנוהל משרד הפנים: הגשת השגה דרך אתר משרד הפנים
מאמרים שהתפרסמו:
השגה על דרישות כיבוי אש למתן רישיון עסק- מידע מעשי
כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות כיבוי
בפברואר 2019 פרסם הנציב לכבאות והצלה החלטה בדבר התנאים לביטול דרישה להתקנת מתזים למבנים קיימים.
במאי 2019 פורסם מכתב משותף של של הגב' חוה מונדרוביץ' מנהלת אגף בכיר רישוי עסקים במשרד הפנים ומר יצחק שמעוני, רמ"ח בטיחות אש וחקירות במחוז יו"ר ורמ"ח חקיקה תקינה ורגולציה, כבאות והצלה בישראל, בעניין רישוי מרכזי שדה של הקרן הקיימת.
ראה: רישוי מרכזי שדה של הקרן הקיימת
בשנת 2018 התפרסם תיקון לתקנות התכנון והבניה לעניין חישוב תפוסה באולמות.
תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגורת) (תיקון מס'2), התשע"ח- 2018
במרץ 2017 פרסמה הרשות הארצית לכבאות והצלה הנחיות לביקורות בטיחות אש בקניונים.
בין היתר קיימות הנחיות מקלותהרשות הארציתלעסקים עד 500 מ"ר בקניונים.
ככלל, חישוב שטח העסק לעניין מתן אישור רשות הכבאות יעשה לפי השטח המבונה של העסק.
* חשוב- יש לשים לב כי לעניין קבלת אישור מנותני אישור אחרים שטח העסק יחושב באופן שונה.
ראה:
חישוב שטח העסק לעניין אישור כיבוי אש על יסוד תצהיר בעל העסק
חישוב שטח מקווה- לעניין קבלת אישור כיבוי אש על יסוד תצהיר
משטרת ישראל
משטרת ישראל הינה "נותן אישור" לחלק מהעסקים בהם נדרש קיום מטרת החוק של מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות. באתר משטרת ישראל- רישוי עסקים ניתן למצא את דרישות המשטרה ביחד לכל סוגי העסקים טעוני הרישוי.
במסמך שפורסם על ידי משטרת ישראל במאי 2023 נכתב כי בית מרקחת שאינו עוסק בתחום הקנאביס הרפואי יהיה פטור מכל דרישות המשטרה לצורך רישוי הפריט.
למאמר המלא ולמסמך המשטרה: הקלה בדרישות המשטרה מבתי מרקחת שאינם עוסקים בקנאביס רפואי
על פי הוראות חוק הכניסה לישראל, למשטרת ישראל נתונה הסמכות להוציא צו סגירה מנהלי לעסק המעסיק ו/או מלין שוהים בלתי חוקיים. בית המשפט יפעיל מספר שיקולים לבחינת הוצאת צו סגירה כאמור.
למאמר המלא:–סמכות משטרה לסגירת עסק לפי חוק הכניסה לישראל
בתיקון צו רישוי עסקים ביוני 2022 בוטל הצורך בקבלת אישור המשטרה לבתי קפה ומסעדות (פריטים 4.2א ו- 4.2ב), גם אם מוגשים בהם משקאות אלכוהוליים.
לשני פריטים אלו פורסמו מפרטים אחידים בעבר ובשל מניעה בירוקרטית, לא ניתן לבטל את דרישות המשטרה במפרטים אלו, הגם שאין להן תוקף.
למאמר המלא: אין תוקף לדרישות המשטרה במפרטים האחידים לפריטים 4.2א ו 4.2ב לאחר תיקון הצו יוני 2022
בית המשפט קבע (יולי 2022), כי צו סגירה מנהלי שהוצא על ידי ממלא מקום מפקד מחוז כאשר מפקד המחוז היה בחופשה יהיה חסר תוקף. סעיף 20(ג) מונה מפורשות את הגופים המוסמכים להוצאת צו כאמור.
ראה: צו הפסקה מנהלי שהוצא על ידי מי שלא הוסמך לכך יהיה חסר תוקף
ביתהמשפט פסק ( ינואר 23) כי בניגוד לביטול רישיון (המחייב שימוע מוקדם), סירוב למתן רישיון אינו מחייב זאת.
הדרישה לאישור משטרת ישראל למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(2) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
סעיף 11 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים, באישור וועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות לשם קיום מטרות החוק האמורות, לרבות הבטחה בעת הובלת כספים, יהלומים, ניירות ערך וחפצי ערך אחרים, ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
סעיף 8א2 לחוק מקנה סמכויות מיוחדות למשטרה למנוע הוצאת רישיון עסק באופן נרחב.
כך גם מוקנות למשטרה סמכויות אכיפה נרחבות על פי הוראות חוקים נוספים.
אתר משטרת ישראל – רישוי עסקים
דרישות המשטרה- רישוי עסקים
פרטי התקשרות עם בעלי תפקידים ברישוי עסקים במשטרה
פקודת המטה הארצי של המשטרה ברישוי עסקים
עסקים רבים נדרשים להעסיק מאבטח/ים לשם קבלת אישור משטרה לרישיון עסק.
מצ"ב קישור למסמך המשטרה בעניין אבטחה בעסקים טעוני אישור-
אבטחה בעסקים טעוני אישור משטרה- הנחיית רישוי 19/2009
בנוסף לכלי האכיפה המוקנים למשטרה על פי חוק רישוי עסקים, נתונים לה גם כלי אכיפה לפי חוקים נוספים.
ראה:
סעיף 78 לפקודת המשטרה
הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78 (א) לפקודת המשטרה
סעיף 3 לחוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות, תשס"ח- 2005
צו הגבלת שימוש לפי חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (1)
ועוד על צו הגבלת שימוש – סעיף 3 לחוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (2)
סעיף 23 (א) לחוק רישוי עסקים מאפשר לקצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה להורות על סגירת עסק, שנמכרים בו משקאות משכרים אם נוכח שהדבר דרוש לשמירת שלום הציבור או להחזרת שלום הציבור שהופר, וזאת לתקופה של עד 30 יום.
ראה: סעיף 23(א)- סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים
כאשר בעסק טעון רישיון מתבצעות, לפי החשד, עבירות פליליות, קיימת גם האפשרות להגיש כתב אישום פלילי בגין אותן עבירות וגם האפשרות לפעול כנגד העסק באמצעים מנהליים ופליליים על פי חוק רישוי עסקים.
עיקר הטענה בהקשר זה היא, שלאחר הוצאת צווי הסגירה המנהליים או צווי הסגירה השיפוטיים (הנבחנים על פי קריטריונים מנהליים ומתבססים לרוב על מידע מודיעיני חסוי), לא מוגשים כתבי אישום בגין העבירות הפליליות בהן נחשדו בעלי העסקים, ולאלו אין כל דרך להתמודד בבית המשפט עם הטענות שהועלו נגדם.
ראה: אכיפה מנהלית ברישוי עסקים כאמצעי למיגור הפשיעה
סעיף 8א2, אשר הוסף בתיקון 34 (1.1.19), מרחיב את סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון או היתר לעסק מסוים. על פי הוראות אותו הסעיף והפסיקה, למשטרה סמכויות רחבות למניעת מתן רישיון עסק מטעמים של שלום הציבור ובטחונו, גם בשל עבר פלילי וגם כאשר אינה גורם מאשר לפי פריט הרישוי.
חשוב להוסיף כי סירוב משטרה למתן רישיון עסק הינו החלטה מנהלית ויכול להתבסס על "ראיות מנהליות". אין הכרח כי המשטרה, בנוסף לסירוב, תנקוט בהליכי אכיפה נוספים או בהליכים פליליים נגד בעל העסק.
ראה:
תיקון 34- סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון- ס' 8א2
סירוב משטרה בגין ראיות מנהליות לפעילות פלילית
עוד על סמכות המשטרה לפי סעיף 8א2 לחוק – פסק דין עוספייה
בסעיף 3(א)(2), נקבעה חובת המשטרה לקבל אישור של "מורשה בטיחות" כתנאי למתן אישורה לאירועים מרובי קהל המתקיימים תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע (פריטים 7.7.ה, ו-7.7.ז).
הבעיף אמור להיכנס לתוקף ביום 1.1.22 או במועד שבו הורשה "מורשה בטיחות" – לפי המאוחר. הסעיף טרם יושם.
ראה: תיקון 34 – אירועים תחת כיפת השמים- סעיף 3(א)(2)
החוק אוסר מכירת משקאות אלכוהוליים על ידי מי שטרם מלאו לו 18, אך לדעתנו כאשר מדובר במסעדה שעיסוקה העיקרי אינו מכירת אלכוהול, אלא הגשת משקה הנלווה לארוחה, למשל, אין סיבה לאסור העסקה כאמור.
למשטרה יש סמכויות אכיפה נרחבות על פי חוק רישוי עסקים וחובות מכוח היותה נותן אישור על פי החוק.
קיבצנו את הפסיקה המתייחסת להטלת אחריות בנזיקין על המשטרה בשל הפרת חובותיה על פי חוק רישוי עסקים.
ראה: אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובות פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
בית המשפט פסק כי, רשות רישוי אינה מוסמכת להעריך את אופן הפעלת שיקול הדעת של נותן האישור. על רשות הרישוי לקבל עמדת נותן האישור כפי שהיא, ולהביאה במכלול שיקוליה לעניין מתן רישיון.
ראה: עוד על סמכות המשטרה לפי סעיף 8א2 לחוק – פסק דין עוספייה
משרד הבריאות
אישור משרד הבריאות למתן רישיון נדרש לשם שמירה על בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים. אישור המשרד נידרש במיוחד לעסקי מזון ובתי אוכל.
משרד הבריאות פירסם את עקרונות הרפורמה להקלת הרגולציה בעסקי המזון.
למאמר המלא- רפורמת מזון ברישוי עסקים – משרד הבריאות – נובמבר 2024
הדרישה לאישור משרד הבריאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(5) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים.
סעיף 10 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, להתקין תקנות הנוגעות לכל העסקים טעוני הרישוי, לשם קיום מטרות החוק האמורות ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו. כך גם מוסמך שר הבריאות לאסור שימוש בשם עסק שיש בו משום מתן עידוד או הכשר לשימוש בסם מסוכן.
אישור משרד הבריאות נדרש בעיקר בכול הקשור לעיסקי מזון, אתרי רחצה, מי שתיה ועוד.
לאתר – משרד הבריאות- רישוי עסקים
משרד הבריאות הסמיך כ"גורם מוסמך ארצי" לרישוי עסקים את ראש שירותי בריאות הציבור ואת ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה.
כמו כם הסמיך המשרד את כל אחד ממנהלי המחלקות לבריאות הסביבה בלשכות הבריאות המחוזיות כגורם מוסמך מחוזי.
ילקוט פרסומים 8631, ט"ו בטבת התש"ף, 12.1.2020
בחוק ההגנה על בריאות הציבור נקבעה הוראת מעבר להארכת תוקפם של רישיונות יצרן.
משרד הבריאות פרסם ביום 28.5.19 הנחיות הנוגעות לגמישות בדרישות ממאפיות וקונדיטוריות קטנות, הנחיות לעניין התנאים ברישיון ייצור, לפי סעיף 30(ב) לחוק ההגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו- 2015.
ראה: הנחיות משרד הבריאות הקלה למאפיות וקונדיטוריות קטנות
בשנת 2011 פרסם משרד הבריאות הנחיות לתנאי תברואה נאותים למרכולים.- תנאים אלו חלים כיום (אפריל 22) על מרכולים בכלל ועל מרכולים הכוללים טיפול במזון בוודאי, שכן למרכולים הכוללים טיפול במזון טרם פורסם מפרט אחיד.
ראה:
הנחיות משרד הבריאות תנאי תברואה נאותים למרכולים
הנחיות משרד הבריאות לטיפול בבשר באטליז ובמחלקת אטליז במרכול
באפריל 2016 פרסם משרד הבריאות הנחיות בנוגע לתנאים התברואיים הנדרשים לשם קבלת אישור המשרד לניהול עסק של אטליז או מחלקת בשר בתוך מרכולים. (חוזר מספר 5/2016).
ראה: הנחיות משרד הבריאות לטיפול בבשר באטליז ובמחלקת אטליז במרכול
לפריט רישוי 4.7ג- אטליז פורסם מפרט אחיד- אטליז- מפרט אחיד
משרד הבריאות פרסם בשנת 2010 את הנחיותיו לעניין תנאי תברואה באירועים ובירידים.
למיטב ידיעתנו הנחיות אלו תקפות גם כיום (אפריל 22).
בשנת 2014 הוציא משרד הבריאות חוזר המגדיר את גבולות הגזרה בין בית אוכל להכנה והגשה מחוץ לגבולות העסק, פריט 4.2ג, לבין הסעדה, פריט 4.6ה.
בנובמבר 2017 פרסם משרד הבריאות את הנחיותיו בעניין הצללת בריכות שחיה.
משרד הבריאות פרסם בינואר 2017 הנחיות במסגרת הצורך להסדרת הדרישות לעסקי מזון אשר מבצעים פעולות יצרניות בנקודות השיווק, כגון: פריסת גבינה ואריזתה מראש (שלא לעיניי הלקוח), ההסדרה הינה הן מן היבט הדרישה לקבלת רישיון מאתמשרד הבריאות והן מן ההיבט של הדרישות המקצועיות והתברואיות בהפעלת עסק מזון מסוג זה.
ראה: חוזר משרד הבריאות לייצור מזון בשיווק במסגרת רישיון למכירה במקום בלבד
המשרד להגנת הסביבה
המשרד להגנת הסביבה הוא "נותן אישור" לצורך מתן רישיון עסק כדי להבטיח איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים
בפברואר 2022 פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטת חוק האמור לייעל ולאחד הליכים ברישוי הסביבתי.
ב 16.4.24 אושר תיקון החקיקה.
בחודש אוגוסט 24 פורסמה הנחיה לעניין הוראות תחילה והוראות מעבר הנוגעות לתיקון החקיקה,. מאחר וחלק מהוראות התיקון ייכנסו לתוקף רק ב 1.1.27, פורסמה הנחיה המבהירה אילו הוראות יחולו בתקופה שעד לאותו מועד.
הנחיה לעניין הוראות תחילה ומעבר של חוק ייעול הליכי רישוי סביבתי (2)
ראה:
פורסם תזכיר חוק לייעול הליכי רישוי סביבתי להערות הציבור
חוק הגנת הסביבה (ייעול הליכי רישוי סביבתי)(תיקוני חקיקה), התשפ"ד-2024
הדרישה לאישור משרד הגנת הסביבה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א(1) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים.
סעיף 10א לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר להגנת הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, להתקין תקנות לשם קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
המשרד להגנת הסביבה פרסם את מדיניותו לגבי מניעת זיהום סביבה ממתקנים תת קרקעיים בתחנות דלק.
מדיניות מניעת זיהום ממתקנים תת קרקעיים בתחנות דלק- פברואר 24
ביולי 2014 אישר המשרד להגנ"ס להסמיך עובדי רשויות מקומיות למתן אישור לרישיון עסק לסוגי עסקים מסוימים.
ראה: הרחבת סמכויות מקומיות למתן אישור "איכות הסביבה"
ביום 27.10.19 פורסמו תקנות רישוי עסקים (קיום ביקורת בעסקים מורכבים לעניין שמירה על איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים או מטרדים) התש"ף- 2019 ("התקנות")
תקנות אלו מאריכות את המועדים למתן דו"ח ליקויים למרבית העסקים הטעונים אישור משרד ההגנה על הסביבה (45 מתוך 54) ולעריכת ביקורת לשם בדיקת תיקון הליקויים.
ראה: תקנות המשרד להגנת הסביבה בעניין קיום ביקורת בעסקים מורכבים
בצו רישוי עסקים ניתנו פטורים מפליגים למשרד הבריאות ולמשרד להגנת הסביבה מפירסום מפרטים אחידים לפרטי רישוי. כך גם תקנות רישוי עסקים לעסקים מורכבים מאפשרות למשרד להגנת הסביבה להאריך באופן משמעותי ומהותי את תקופות הזמן בהן הוא נדרש להתייחס לבקשות של בעלי עסקים.
ראה: פטור מפרסום מפרט אחיד- עקב אכילס של רפורמת הפחתת רגולציה ברישוי עסקים
מנהל הבטיחות בעבודה - משרד הכלכלה והתעשייה
אישור משרד הכלכלה והתעשייה (לשעבר משרד העבודה)/ מנהל הבטיחות בעבודה נדרש לשם הבטחת הבטיחות של הנמצאי במקום העסק או בסביבתו.
הדרישה לאישור משרד העבודה והרווחה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(3) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
סעיף 11א לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר העבודה (כיום – שר הכלכלה והתעשייה) להתקין תקנות להבטחת המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו.
לאתר משרד הכלכלה והתעשייה – משרד הכלכלה והתעשייה
משרד החקלאות
אישור משרד החקלאות למתן רישיון עסק נדרש לשם הבטחת מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
הדרישה לאישור משרד החקלאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(4) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
סעיף 11ב לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר החקלאות להתקין תקנות לשם שמירה על קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
לאתר המשרד – משרד החקלאות ופיתוח הכפר
נגישות
למרות שהנגשת עסק אינה רשומה כאחת ממטרות חוק רישוי עסקים, מרבית העסקים צריכים לעמוד בדרישות הנגישות כדי לקבל רישיון עסק.
בחוק רישוי עסקים ניתנו לנושא הנגישות מעמד וסמכויות כמעט כמו לרשויות האחרות שאישרן נדרש לשם קבלת רישיון.
על עסק, הנדרש לכך לפי חוק הנגישות, לעמוד בתנאי נגישות ולהמציא חוות דעת מורשה נגישות לשם קבלת רישיון
במידה ועסק אינו עומד בתנאי הנגישות- נציב זכויות לאנשים עם מוגבלויות מוסמך אפילו לבטל רישיון עסק.
חשוב- רק עסק שהוא מקום ציבורי או נותן שירות ציבורי יידרש לעמוד בדרישות הנגישות.
- עסקים שאינם מנויים בצו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)- אינם נדרשים לאישור נגישות לשם קבלת רישיון עסק.
- לדרישות בנוגע להוכחת נגישות ראה:צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)
- טופס חוות דעת מורשה נגישות מעודכן ל פברואר 2022
- טופס תצהיר נגישות מעודכן ל פברואר 2022
- טופס בדיקה עצמית מעודכן ל פברואר 2022
- באתר של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קיים מידע רב בעניין הדרישות למתן רישיון עסק- אתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות- רישוי של עסקים החייבים בהתאמת נגישות
- באתר של עמותת נגישות לישראל ניתן למצא מידע ומדריכים לסוגי עסקים שונים- עמותת נגישות לישראל- מדריכי הנגשת מקומות
סעיף 8ב, שתוקן בתיקון 34 לחוק, הסדיר את נושא הנגישות ברישוי עסקים ואת סמכויות הנציבות.
לנוסח הסעיף – סעיף 8ב לחוק רישוי עסקים
למאמר המלא ראה: סעיף 8ב לחוק- נגישות
בפברואר 2022 פורסם צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות). צו זה נועד להקל על בעלי עסקים ולעשות סדר בחובה להגשת חוות דעת מורשה נגישות לשם קבלת רישיון עסק.
לדגשים המעשיים של הצו ראה: צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)- דגשים מעשיים
הדרישה לנגישות לתחבורה ציבורית ומקומות שמיועדים לתחבורה ציבורית מוסדרת בפרק ה לחוק השוויון במקומות ציבוריים ("חוק השוויון").
לעומת זאת- הדרישה לקיום נגישות על פי חוק רישוי עסקים- מפנה לפרק ה1 בחוק השוויון.
לכן- קיימת דרישה בחוק השויון לנגישות לתחבורה ציבורית ומקומות המיועדים לתחבורה ציבורית אך לא ניתן לדרוש עמידה בדרישות הנגישות לפריטי רישוי של תחנת רכבת ותחנה מרכזית כתנאי למתן רישיון עסק.
האמור לעיל מבוסס על פירסום משרד הפנים (רישוי עסקים- שאלות ותשובות) מאוגוסט 2022
חקיקה-
חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 – סעיף 8ב
חוק לשויון זכויות אנשים עם מוגבלות – פרקים ה ו- ה1
כאשר לעסק נדרשת מעלית על מנת לעמוד בדרישות הנגישות, אך בעלי המבנה אינו מתקין מעלית כזו, האם ינמע הדבר מבעל העסק להוציא רישיון?
החובה להתקין מעלית חלה על בעלי המבנה ולא על השוכר.
לכן, אם אין למבנה מעלית, יהיה על בעל העסק לעמוד בכל יתר דרישות הנגישות, מחוץ להתקנת המעלית. זאת מהסיבה שקיקימות דרישות נגישות נוספות לבעלי מוגבלויות שונות שחובה על בעל העסק לעמוד בהן.
(תשובה זו מתבססת על פירסות משרד הפנים- רישוי עסקים – שאלות ותשובות מינואר 22)
לכאורה, לעסק הקיים ישנו אישור נגישות, ומחנה הנוער משתמש במתקן בעל רישיון עולל אישור נגישות.
אבל – בשל אופיו השונה של הקהל המשתמש במבנה יהיה צורך לקבל אישור נגישות השירות לקיום אותו מחנה נוער.
אם כל מחנה נוער מקיים פעילויות בעלות אופי שונה או נועד לקבוצת נוער בעלת אופי שונה- הרי שיהיה צורך להוציא אישור נגישות השירות לכל אחד ממחנות הנוער בנפרד.
אם הפעילות היא של אותו ארגון נוער המקיים מחנה נוער במספר מחזורים- ניתן להוציא אישור נגישות שירות אחד לכל המחזורים.
*האמור לעיל מבוסס על פרסום אתר משרד הפנים, רישוי עסקים, שאלות ותשובות.