רשויות וגורמים מאשרים

את הבקשה לרישיון עסק יגיש בעל העסק לרשות המקומית בה ממוקם העסק- רשות הרישוי. רשות הרישוי היא גם זו שתנפיק את הרישיון, אך על מנת שניתן יהיה להוציא רישיון עסק יש לקבל תחילה את אישור "הגורמים המאשרים" הרלוונטיים. בטבלה המצויה בנספח לצו רישוי העסקים ( אותו נספח המפרט את כל העסקים טעוני הרישוי), מצוין לצד כל עסק מיהם הגורמים אשר אישורם נדרש בטרם תוכל רשות הרישוי להוציא את הרישיון.
בעמוד זה נמצאת רשימה של כל הגורמים המאשרים וקישורים לאתרי רישוי העסקים של אותם גורמים.
כך גם מרוכזים המאמרים הרלוונטיים באתר לכל רשות בנפרד, ובכלל זה, אחריות שהוטלה על אותו הגורם, הנחיות שונות של הגורמים המאשרים שהגיעו לידי הנהלת האתר ועוד.

משרדי ממשלה וגורמים מאשרים
משרד הפנים

סעיף 1 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הפנים לקבוע בצוים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם.  כך גם נקבע בסעיף 39 לחוק כי “שר הנים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בכפוף לאמור בסעיפים 10 עד 11ב, להתקין תקנות לביצועו.
מכאן נובעת סמכות שר הפנים לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים.
יצויין כי התקנות המקצועיות הקובעות מהן דרישות כל גורם רישוי למתן רישיון עסק- ייעשו על ידי כל משרד ממשלתי בנפרד, על פי ההסמכות המצויות בסעיפים 9-11 לחוק רישוי עסקים.
אגף רישוי עסקים במשרד הפנים יהיה גם “רשות הרישוי” לכל העסקים המצויים מחוץ לתחומה של רשות מקומית.
קישור לאתר האגף – אתר אגף רישוי עסקים במשרד הפנים

רשות רישוי

רשות הרישוי היא הגוף ברשות המקומית אשר אליו תוגש הבקשה לרישיון עסק, היא הגוף  נותן הרישיון או המסרב לתיתו ולה מוקנות סמכויות ואחריות האכיפה. (כמו גם לגורמים מאשרים שונים).
רשות הרישוי היא זו אשר תהיה אחראית לקיום מטרת החוק האמורה בבסעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים בדבר קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובניה.
סמכות חקיקתית של הרשות– סעיף 11ג לחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות מקומית לקבוע בחוקי עזק הוראות הנוגעות לעסקי רוכלות.

מאמרים:
מענה בכתב של הרשות לשאלה אם עסק טעון רישיון
עמידה בהוראות חוק עזר עירוני- כתנאי ברישיון
אישור הנדסה – ריבוי עסקים בעסק אחד
רישיון על פי חיקוק אחר- סמכות שלא לתת רישיון עסק בהיעדרו
הוספת גורם רישוי על ידי הרשות
חובת קיום שימוע בטרם ביטול רישיון עסק
הנחיות בעניין מתן זכות טיעון לחשוד לפני הגשת כתב אישום
מדיניות הגברת אכיפה
האם העירייה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
קיום אירועים חד פעמיים במגרש ספורט- הגשת הבקשה
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים
הבטחת רשות שלא להגיש כתב אישום- תנאים לתקפותה

הרשות הארצית לכבאות והצלה

הדרישה לאישור כיבוי אש למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה קיום הדינים הנוגעים לכבאות.
סעיף 9 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים להתקין תקנות לשם הבטחת סידורים נאותים למניעת דליקות בחצרי העסק ובסביבותיהם ולכיבוין, לרבות הטלת חובה להחזיק ציוד, מתקנים וחומרים לכיבוי דליקות.
עד ראשית שנת 2017 נדרש אישור כיבוי אש לכל העסקים טעוני הרישוי. עם תיקון צו רישוי עסקים- הקלה הרשות באופן משמעותי את הליך קבלת הרישיון, וכיום ניתן לקבל אישור כיבוי אש על סמך הגשת תצהיר בחלק נכבד מהעסקים.

קישורים לאתר הרשות- איתור דרישות כבאות לרישוי עסקיםדרישות לרישוי עסקים , רישוי עסקים במסלול תצהיר

מאמרים:
עסק ברישיון לצמיתות שאינו עומד בדרישות כיבוי אש
כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות הכיבוי
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
הפחתת רגולצית כיבוי אש במבנים קיימים
הנחיות כיבוי אש לקניונים- מרץ 2017
הקלות בדרישות כיבוי אש- חישוב תפוסה באולמות

משטרת ישראל

הדרישה לאישור משטרת ישראל למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(2) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
סעיף 11 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים, באישור וועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות לשם קיום מטרות החוק האמורות, לרבות הבטחה בעת הובלת כספים, יהלומים, ניירות ערך וחפצי ערך אחרים, ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
כך גם מוקנות למשטרה סמכויות אכיפה נרחבות גם על פי הוראות חוקים נוספים.

קישור לאתר המשטרה- משטרת ישראל – רישוי עסקים

מאמרים:

הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78(א) לפקודת המשטרה
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
סעיף 23(א) – סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים
הגשת משקאות משכרים במסעדה על ידי מלצר שטרם מלאו לו 18
הנחיית משטרה בנוגע לבריכות שחיה(2017)- פריט 7.4א
דרישות משטרה לבריכות שחיה – פריט 7.4א
הנחיות המשטרה בעניין מאבטחים בעסק טעון רישוי
אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובות פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים – קיום דרישות המשטרה
הקלות בדרישות המשטרה לקבלת רישיון עסק- 2017

מפרט המשטרה לאירוע תחת כיפת השמים- פריט 7.7.ה

משרד הבריאות

הדרישה לאישור משרד הבריאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(5) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים.
סעיף 10 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, להתקין תקנות הנוגעות לכל העסקים טעוני הרישוי, לשם קיום מטרות החוק האמורות ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו. כך גם מוסמך שר הבריאות לאסור שימוש בשם עסק שיש בו משום מתן עידוד או הכשר לשימוש בסם מסוכן.
אישור משרד הבריאות נדרש בעיקר בכול הקשור לעיסקי מזון, אתרי רחצה, מי שתיה ועוד.

קישור לאתר משרד הבריאות- משרד הבריאות – רישוי עסקים

מאמרים:

הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים- הצללת בריכות

הגנת הסביבה

הדרישה לאישור משרד איכות הסביבה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א(1) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים.
סעיף 10א לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, להתקין תקנות לשם קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר משרד הגנת הסביבה- המשרד להגנת הסביבה- רישוי עסקים

מאמרים:

משרד העבודה והרווחה – משרד הכלכלה והתעשייה

הדרישה לאישור משרד העבודה והרווחה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(3) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
סעיף 11א לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר העבודה להתקים תקנות להבטחת המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו.

קישור לאתר המשרד- אתר משרד הכלכלה והתעשייה – רישוי עסקים

משרד החקלאות

הדרישה לאישור משרד החקלאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(4) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
סעיף 11ב לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר החקלאות להתקין תקנות לשם שמירה על קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר המשרד – משרד החקלאות ופיתוח הכפר- רישוי עסקים

מאמרים אחרונים

חישוב שטח העסק לצורך אישור כיבוי אש על יסוד תצהיר

נשאלנו כיצד יחושב שטח העסק לעניין האפשרות לקבל אישור כיבוי אש על יסוד הגשת תצהיר, כאשר השטח הבנוי של העסק מאפשר הגשת תצהיר אך כאשר מוסיפים את שטח חצר העסק, יש לקבל אישור כיבוי אש במסלול הרגיל.

הפנינו את השאלה לרשות הכבאות וההצלה. תשובתם הינה כי ככלל, כאשר קיימת התייחסות לשטח הבנוי, הכוונה היא לשטח הבנוי  בלבד ללא חישוב השטחים הפתוחים.
הדוגמה שניתנה על ידם הינה של עסק מסוג מחצבה היכול הלשתרע על פני דונמים רבים. אם השטח המבונה, הינו עד 500 מ”ר- הרי שכלל שהדבר תלוי בכיבוי אש- העסק מצוי במסלול תצהיר.
חריג לכלל זה הינו חישוב שטחי פרגודים וסגירות חורף במסעדות- שטח הפרגוד יחושב בשטח הבנוי של העסק. עם זאת בכוונת רשות הכבאות להגדיל את שטח המסעדה שיכלל במסלול תצהיר.
חשוב לציין- כי עדיין יש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו.

תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון- ס’ 8א2

סעיף 8א2 לחוק רישוי עסקים, שהינו סעיף חדש שחוקק בתיקון 34, מרחיב את סמכויות המשטרה למנוע מתן רישיון עסק, וקובע כי המשטרה יכולה לפעול למניעת מתן רישיון או היתר לעסק, “אם מצאה כי קיימות נסיבות שבשלהן אין לתת לעסק או למבקש רישיון או היתר, מטעמים של שלום הציבור או ביטחונו, לרבות בשל עברו הפלילי”.

מועד כניסת התיקון לתוקף- 1.1.19 להמשיך לקרוא תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון- ס’ 8א2

תיקון 34 – אירועים תחת כיפת השמים

תיקון 34 לחוק רישוי עסקים, בתיקון לסעיף 3(א)(2), קובע חובת המשטרה לקבל אישור של “מורשה בטיחות” שאושר על ידי שר העבודה והרווחה השירותים החברתיים (“שר העבודה”) כתנאי למתן אישורה לאירועים מרובי קהל המתקיימים תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע (פריטים 7.7.ה, ו-7.7.ז).
תיקון זה ייכנס לתוקף ביום 1.1.22 או במועד שבו הורשה “מורשה בטיחות” – לפי המאוחר.
נכון למועד כתיבת מאמר זה, עדיין לא קיים מנגנון הרשאה ל”מורשי בטיחות”, לא קיימת הגדרה בחוק ל “מורשה בטיחות” ולא קיימים תקני בטיחות להקמת מתקנים באירועים מסוג זה.
ללא חקיקה משלימה מתאימה, ובהעדר תאריך יעד מחייב להשלמת החקיקה, יוותר סעיף זה בבחינת “הצהרת כוונות” בלבד, ללא מתן מענה אמיתי לבעיית הבטיחות, המגיעה עד כדי סיכון חיים, באירועים אלו. להמשיך לקרוא תיקון 34 – אירועים תחת כיפת השמים

הקלות בדרישות כיבוי אש- חישוב תפוסה באולמות

ביום 13.6.18 התפרסם תיקון לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש”ל- 1970. זהו,( תיקון מס’ 2), התשע”ח- 2018.
בתיקון זה התפרסמו ההקלות בדירושת כיבוי אש לגבי חישוב תפוסה באולמות שונים.
התיקון- קובץ התקנות-8019
התקנות- תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש”ל-1970

ניוזלטר משרד הפנים- אפריל 2018

מצורף קישור לעדכונים המפורסמים על ידי משרד הפנים בנושא רישוי עסקים.
בניוזלטר זה ניתן למצא קישור לדרישות המשטרה בנושא אירועים, עדכון בנושא רישוי עסקים דיפרנציאלי, עדכון בדבבר הקלות בחוק התכנון והבניה בנוגע לגביה חלקית בשימוש חורג מהיתר, פתיחת קורס רישוי עסקים שלב א’, פתיחת קורס רישוי עסקים בדגש על עסקי מזון, עדכון אגרת רישוי עסקים ונוהל בעניין הקדמת חידוש רישיון לתחנות דלק.
הקישור- ניוזלטר משרד הפנים- אפריל 2018