רשויות וגורמים מאשרים

את הבקשה לרישיון עסק יגיש בעל העסק לרשות המקומית בה ממוקם העסק- רשות הרישוי. רשות הרישוי היא גם זו שתנפיק את הרישיון, אך על מנת שניתן יהיה להוציא רישיון עסק יש לקבל תחילה את אישור "הגורמים המאשרים" הרלוונטיים. בטבלה המצויה בנספח לצו רישוי העסקים ( אותו נספח המפרט את כל העסקים טעוני הרישוי), מצוין לצד כל עסק מיהם הגורמים אשר אישורם נדרש בטרם תוכל רשות הרישוי להוציא את הרישיון.
בעמוד זה נמצאת רשימה של כל הגורמים המאשרים וקישורים לאתרי רישוי העסקים של אותם גורמים.
כך גם מרוכזים המאמרים הרלוונטיים באתר לכל רשות בנפרד, ובכלל זה, אחריות שהוטלה על אותו הגורם, הנחיות שונות של הגורמים המאשרים שהגיעו לידי הנהלת האתר ועוד.

משרדי ממשלה וגורמים מאשרים
משרד הפנים

סעיף 1 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הפנים לקבוע בצוים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם.  כך גם נקבע בסעיף 39 לחוק כי “שר הנים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בכפוף לאמור בסעיפים 10 עד 11ב, להתקין תקנות לביצועו.
מכאן נובעת סמכות שר הפנים לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים.
יצויין כי התקנות המקצועיות הקובעות מהן דרישות כל גורם רישוי למתן רישיון עסק- ייעשו על ידי כל משרד ממשלתי בנפרד, על פי ההסמכות המצויות בסעיפים 9-11 לחוק רישוי עסקים.
אגף רישוי עסקים במשרד הפנים יהיה גם “רשות הרישוי” לכל העסקים המצויים מחוץ לתחומה של רשות מקומית.
קישור לאתר האגף – אתר אגף רישוי עסקים במשרד הפנים

רשות רישוי

רשות הרישוי היא הגוף ברשות המקומית אשר אליו תוגש הבקשה לרישיון עסק, היא הגוף  נותן הרישיון או המסרב לתיתו ולה מוקנות סמכויות ואחריות האכיפה. (כמו גם לגורמים מאשרים שונים).
רשות הרישוי היא זו אשר תהיה אחראית לקיום מטרת החוק האמורה בבסעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים בדבר קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובניה.
סמכות חקיקתית של הרשות– סעיף 11ג לחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות מקומית לקבוע בחוקי עזק הוראות הנוגעות לעסקי רוכלות.

מאמרים:
מענה בכתב של הרשות לשאלה אם עסק טעון רישיון
עמידה בהוראות חוק עזר עירוני- כתנאי ברישיון
אישור הנדסה – ריבוי עסקים בעסק אחד
רישיון על פי חיקוק אחר- סמכות שלא לתת רישיון עסק בהיעדרו
הוספת גורם רישוי על ידי הרשות
חובת קיום שימוע בטרם ביטול רישיון עסק
הנחיות בעניין מתן זכות טיעון לחשוד לפני הגשת כתב אישום
מדיניות הגברת אכיפה
האם העירייה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
קיום אירועים חד פעמיים במגרש ספורט- הגשת הבקשה
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים
הבטחת רשות שלא להגיש כתב אישום- תנאים לתקפותה

הרשות הארצית לכבאות והצלה

הדרישה לאישור כיבוי אש למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה קיום הדינים הנוגעים לכבאות.
סעיף 9 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים להתקין תקנות לשם הבטחת סידורים נאותים למניעת דליקות בחצרי העסק ובסביבותיהם ולכיבוין, לרבות הטלת חובה להחזיק ציוד, מתקנים וחומרים לכיבוי דליקות.
עד ראשית שנת 2017 נדרש אישור כיבוי אש לכל העסקים טעוני הרישוי. עם תיקון צו רישוי עסקים- הקלה הרשות באופן משמעותי את הליך קבלת הרישיון, וכיום ניתן לקבל אישור כיבוי אש על סמך הגשת תצהיר בחלק נכבד מהעסקים.

קישורים לאתר הרשות- איתור דרישות כבאות לרישוי עסקיםדרישות לרישוי עסקים , רישוי עסקים במסלול תצהיר

מאמרים:
עדכון אגרות כיבוי אש לאירועים- 2018
עסק ברישיון לצמיתות שאינו עומד בדרישות כיבוי אש
כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות הכיבוי
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
הפחתת רגולצית כיבוי אש במבנים קיימים
הנחיות כיבוי אש לקניונים- מרץ 2017
הקלות בדרישות כיבוי אש- חישוב תפוסה באולמות

משטרת ישראל

הדרישה לאישור משטרת ישראל למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(2) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
סעיף 11 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים, באישור וועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות לשם קיום מטרות החוק האמורות, לרבות הבטחה בעת הובלת כספים, יהלומים, ניירות ערך וחפצי ערך אחרים, ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
כך גם מוקנות למשטרה סמכויות אכיפה נרחבות גם על פי הוראות חוקים נוספים.

קישור לאתר המשטרה- משטרת ישראל – רישוי עסקים

מאמרים:
תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון עסק- ס’ 8א2
תיקון 34- אירועים תחת כיפת השמים- סעיף 3(א)(2)
הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78(א) לפקודת המשטרה
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
סעיף 23(א) – סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים
הגשת משקאות משכרים במסעדה על ידי מלצר שטרם מלאו לו 18
הנחיית משטרה בנוגע לבריכות שחיה(2017)- פריט 7.4א
דרישות משטרה לבריכות שחיה – פריט 7.4א
הנחיות המשטרה בעניין מאבטחים בעסק טעון רישוי
אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובות פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים – קיום דרישות המשטרה
הקלות בדרישות המשטרה לקבלת רישיון עסק- 2017

מפרט המשטרה לאירוע תחת כיפת השמים- פריט 7.7.ה

משרד הבריאות

הדרישה לאישור משרד הבריאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(5) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים.
סעיף 10 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, להתקין תקנות הנוגעות לכל העסקים טעוני הרישוי, לשם קיום מטרות החוק האמורות ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו. כך גם מוסמך שר הבריאות לאסור שימוש בשם עסק שיש בו משום מתן עידוד או הכשר לשימוש בסם מסוכן.
אישור משרד הבריאות נדרש בעיקר בכול הקשור לעיסקי מזון, אתרי רחצה, מי שתיה ועוד.

קישור לאתר משרד הבריאות- משרד הבריאות – רישוי עסקים

מאמרים:

הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים- הצללת בריכות

הגנת הסביבה

הדרישה לאישור משרד איכות הסביבה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א(1) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים.
סעיף 10א לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, להתקין תקנות לשם קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר משרד הגנת הסביבה- המשרד להגנת הסביבה- רישוי עסקים

מאמרים:

משרד העבודה והרווחה – משרד הכלכלה והתעשייה

הדרישה לאישור משרד העבודה והרווחה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(3) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
סעיף 11א לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר העבודה להתקים תקנות להבטחת המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו.

קישור לאתר המשרד- אתר משרד הכלכלה והתעשייה – רישוי עסקים

משרד החקלאות

הדרישה לאישור משרד החקלאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(4) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
סעיף 11ב לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר החקלאות להתקין תקנות לשם שמירה על קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר המשרד – משרד החקלאות ופיתוח הכפר – רישוי עסקים

מאמרים אחרונים

בית משפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק עד שתתקבל החלטה בבקשות להסדרת חריגות בניה

חברה המנהלת תחנת מעבר לפסולת, שהיה לה רישיון עסק לצמיתות אשר בוטל (לטענת הרשות) בשל עבירות על חוק התכנון והבניה, ביקשה כי בית המשפט יורה לרשות שלא לנקוט נגדה הליכים להפסקת פעילות, או הליכי אכיפה, בשל העדר רישיון עסק, מאחר והרשות לא החליטה בבקשותיה להכשרת החריגות.
בית המשפט הורה לרשות, שלא לנקוט הליכים נגד החברה עד 45 יום לאחר שתתקבל החלטת וועדת התכנון והבניה בבקשות להכשרת החריגות. להמשיך לקרוא בית משפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק עד שתתקבל החלטה בבקשות להסדרת חריגות בניה

סירוב משטרה לקיום אירוע תחת כיפת השמים בשל מידע מודיעיני

לאחרונה פורסמו שני פסקי דין הנוגעים לסירוב משטרה לקיום אירוע תחת כיפת השמים, בשל מידע מודיעיני המצוי ברשותה (פריט 7.7.ה). בשני המקרים בחן בית המשפט את המידע המודיעיני ואת שיקולי המשטרה. בפסק דין אס.טי.בי, אישר בית המשפט את סירוב המשטרה ואילו בפסק דין אקולוגיה באופק, סירוב המשטרה נדחה.
במאמר זה נבחן את שני פסקי הדין ואת נימוקי בית המשפט להחלטות שהתקבלו. להמשיך לקרוא סירוב משטרה לקיום אירוע תחת כיפת השמים בשל מידע מודיעיני

הגשת תוכניות באופן מקוון במסגרת בקשה לרישיון עסק- הרצוי והמצוי

האפשרות להגשת בקשות לרישיון עסק באמצעות האינטרנט הינה נחוצה, רצויה ומבורכת.
נשאלת השאלה כיצד ועד כמה ניתן להשתמש במערכות המקוונות הקיימות, להגשת המסמכים (כגון מערכת מקוונת להגשת תוכניות בתחום התכנון והבניה), כל עוד לא נוצרה מערכת ייעודית להגשת בקשות מקוונות לרישיון עסק.

המאמר נכתב במשותף עם עו”ד שושי יוסקוביץ’ להמשיך לקרוא הגשת תוכניות באופן מקוון במסגרת בקשה לרישיון עסק- הרצוי והמצוי

חובת הרשות לפרט מהן חריגות בניה בגינן היא מסרבת לתת רישיון עסק

בית המשפט קבע שהרשות לא קיימה את חובתה לשמוע את גירסת בעל עסק כאשר לא פירטה לבעל העסק, לפני דיון שהתקיים, מהן חריגות הבניה אותן ייחסה לעסק, אלא הציגה את המסמך רק בדיון עצמו.
בעקבות פסק דין בן סוסן- 17.2.19
להמשיך לקרוא חובת הרשות לפרט מהן חריגות בניה בגינן היא מסרבת לתת רישיון עסק

עדכון אגרות כיבוי אש לאירועים

ביום 31.12.18 התפרסמו תקנות המעדכנות את אגרות כיבוי אש לאירועים:
1. ניתן פטור מתשלום אגרת כיבוי אש לגבי אירוע חד פעמי לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל או לציון יום השואה והגבורה.
2. עודכנו סכומי האגרות לחוות דעת מפקד בטיחות אש וביקורת במקרקעין לגבי אירוע חד פעמי או אירוע הנערך לתקופה מוגבלת שמשתתפים או צפויים להשתתף בו 500 איש ויותר ( בתקנות הקודמות היה 100- ש.י.), המתקיים במקום שאינו בעל אישור כבאות, או שהאירוע אינו לפי ייעוד המקום או השימוש שאושר בו, לפי מספר האנשים הצפויים להשתתף באירוע-
א. מעל 500 איש ועד 1,500 איש-      830
ב. מעל 1,500 איש ועד 3,000 איש –  1,750
ג. מעל 3,000 איש ועד 5,000 איש –   3,000
ד. מעל 5,000 איש ועד 10,000 איש – 5,000
ה. מעל 10,000 איש –                       7,000
לנוסח התיקון המלא ראה- עידכון תעריפי אגרות כיבוי – קת 8136