רשויות וגורמים מאשרים

את הבקשה לרישיון עסק יגיש בעל העסק לרשות המקומית בה ממוקם העסק- רשות הרישוי. רשות הרישוי היא גם זו שתנפיק את הרישיון, אך על מנת שניתן יהיה להוציא רישיון עסק יש לקבל תחילה את אישור "הגורמים המאשרים" הרלוונטיים. בטבלה המצויה בנספח לצו רישוי העסקים ( אותו נספח המפרט את כל העסקים טעוני הרישוי), מצוין לצד כל עסק מיהם הגורמים אשר אישורם נדרש בטרם תוכל רשות הרישוי להוציא את הרישיון.
בעמוד זה נמצאת רשימה של כל הגורמים המאשרים וקישורים לאתרי רישוי העסקים של אותם גורמים.
כך גם מרוכזים המאמרים הרלוונטיים באתר לכל רשות בנפרד, ובכלל זה, אחריות שהוטלה על אותו הגורם, הנחיות שונות של הגורמים המאשרים שהגיעו לידי הנהלת האתר ועוד.

משרדי ממשלה וגורמים מאשרים
משרד הפנים

סעיף 1 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הפנים לקבוע בצוים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם.  כך גם נקבע בסעיף 39 לחוק כי “שר הנים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בכפוף לאמור בסעיפים 10 עד 11ב, להתקין תקנות לביצועו.
מכאן נובעת סמכות שר הפנים לקבוע אילו עסקים יהיו טעוני רישיון עסק ואילו לא. ומכאן גם נובעת סמכות ואחריות משרד הפנים בכול הנוגע לרישוי עסקים.
יצויין כי התקנות המקצועיות הקובעות מהן דרישות כל גורם רישוי למתן רישיון עסק- ייעשו על ידי כל משרד ממשלתי בנפרד, על פי ההסמכות המצויות בסעיפים 9-11 לחוק רישוי עסקים.
אגף רישוי עסקים במשרד הפנים יהיה גם “רשות הרישוי” לכל העסקים המצויים מחוץ לתחומה של רשות מקומית.
קישור לאתר האגף – אתר אגף רישוי עסקים במשרד הפנים

רשות רישוי

רשות הרישוי היא הגוף ברשות המקומית אשר אליו תוגש הבקשה לרישיון עסק, היא הגוף  נותן הרישיון או המסרב לתיתו ולה מוקנות סמכויות ואחריות האכיפה. (כמו גם לגורמים מאשרים שונים).
רשות הרישוי היא זו אשר תהיה אחראית לקיום מטרת החוק האמורה בבסעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים בדבר קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובניה.
סמכות חקיקתית של הרשות– סעיף 11ג לחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות מקומית לקבוע בחוקי עזר הוראות הנוגעות לעסקי רוכלות.

מאמרים:
דרישות רשות הרישוי – המפרט הרשותי ושינוי הוראותיו
בדיקת בטיחות עצים טרם מתן רישיון
מענה בכתב של הרשות לשאלה אם עסק טעון רישיון
עמידה בהוראות חוק עזר עירוני- כתנאי ברישיון
אישור הנדסה – ריבוי עסקים בעסק אחד
רישיון על פי חיקוק אחר- סמכות שלא לתת רישיון עסק בהיעדרו
הוספת גורם רישוי על ידי הרשות
חובת קיום שימוע בטרם ביטול רישיון עסק
הנחיות בעניין מתן זכות טיעון לחשוד לפני הגשת כתב אישום
מדיניות הגברת אכיפה
האם העירייה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
קיום אירועים חד פעמיים במגרש ספורט- הגשת הבקשה
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים
הבטחת רשות שלא להגיש כתב אישום- תנאים לתקפותה
רשות רישוי אינה מוסמכת לבצע הערכה מקצועית במקום המשטרה, ועליה לקבלה כפי שהיא ולהביא בחשבון שיקוליה
הרשות צריכה לגלות מידע בדבר קיומו של צו סגירה שיפוטי לעסק
התערבות בית משפט בשיקולי הרשות, כאשר היא מפרה את חובת ההגינות

הרשות הארצית לכבאות והצלה

הדרישה לאישור כיבוי אש למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(7) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה קיום הדינים הנוגעים לכבאות.
סעיף 9 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים להתקין תקנות לשם הבטחת סידורים נאותים למניעת דליקות בחצרי העסק ובסביבותיהם ולכיבוין, לרבות הטלת חובה להחזיק ציוד, מתקנים וחומרים לכיבוי דליקות.
עד ראשית שנת 2017 נדרש אישור כיבוי אש לכל העסקים טעוני הרישוי. עם תיקון צו רישוי עסקים- הקלה הרשות באופן משמעותי את הליך קבלת הרישיון, וכיום ניתן לקבל אישור כיבוי אש על סמך הגשת תצהיר בחלק נכבד מהעסקים.

קישורים לאתר הרשות- איתור דרישות כבאות לרישוי עסקיםדרישות לרישוי עסקים , רישוי עסקים במסלול תצהיר

מאמרים והנחיות:
חישוב שטח מקווה לעניין קבלת אישור כיבוי אש על יסוד תצהיר
השגה על דרישות כיבוי אש למתן רישיון עסק – מידע מעשי
חישוב שטח העסק לעניין אישור כיבוי אש על יסוד תצהיר בעל העסק
עדכון אגרות כיבוי אש לאירועים- 2018
עסק ברישיון לצמיתות שאינו עומד בדרישות כיבוי אש
כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות הכיבוי
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
הפחתת רגולצית כיבוי אש במבנים קיימים
דרישות בטיחות אש בעסקים קיימים – הבהרה 09.17
הנחיות כיבוי אש לקניונים- מרץ 2017
הקלות בדרישות כיבוי אש- חישוב תפוסה באולמות
תנאי ביטול דרישה למתזים במבנה קיים 02.19
רישוי מרכזי שדה של הקרן הקיימת

משטרת ישראל

הדרישה לאישור משטרת ישראל למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(2) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
סעיף 11 לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לביטחון פנים, באישור וועדת הפנים של הכנסת, להתקין תקנות לשם קיום מטרות החוק האמורות, לרבות הבטחה בעת הובלת כספים, יהלומים, ניירות ערך וחפצי ערך אחרים, ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.
כך גם מוקנות למשטרה סמכויות אכיפה נרחבות גם על פי הוראות חוקים נוספים.

ראה: דרישות המשטרה למתן רישיון עסק, והקלה בדרישות אוגוסט 2019
קישור לאתר המשטרה- משטרת ישראל – רישוי עסקים

 מאמרים
נוהל הגשת השגה – משטרת ישראל

תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון עסק- ס’ 8א2
תיקון 34- אירועים תחת כיפת השמים- סעיף 3(א)(2)
הסמכות לדון בבקשה לביטול צו סגירה שהוצא לפי סעיף 78(א) לפקודת המשטרה
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
סעיף 23(א) – סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים
צו סגירה מנהלי לעסק המוכר משקאות משכרים בשל הפרת צו קורונה – סעיף 23(א)
הגשת משקאות משכרים במסעדה על ידי מלצר שטרם מלאו לו 18
הנחיות המשטרה בעניין מאבטחים בעסק טעון רישוי
אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובות פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים – קיום דרישות המשטרה
רשות רישוי אינה מוסמכת לבצע הערכה מקצועית במקום המשטרה, ועליה לקבלה כפי שהיא ולהביא בחשבון שיקוליה
אכיפה מנהלית ברישוי עסקים כאמצעי למיגור הפשיעה
סירוב משטרה בגין ראיות מנהליות לפעילות פלילית
פקודת המטה הארצי של המשטרה ברישוי עסקים

משרד הבריאות

הדרישה לאישור משרד הבריאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(5) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים.
סעיף 10 לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר הבריאות, בהתייעצות עם השר לאיכות הסביבה, להתקין תקנות הנוגעות לכל העסקים טעוני הרישוי, לשם קיום מטרות החוק האמורות ולרבות תקנות שעניינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו. כך גם מוסמך שר הבריאות לאסור שימוש בשם עסק שיש בו משום מתן עידוד או הכשר לשימוש בסם מסוכן.
אישור משרד הבריאות נדרש בעיקר בכול הקשור לעיסקי מזון, אתרי רחצה, מי שתיה ועוד.

קישור לאתר משרד הבריאות- משרד הבריאות – רישוי עסקים

מאמרים:
גורם מוסמך ארצי ומחוזי במשרד הבריאות
הנחיות משרד הבריאות- גמישות בדרישות ממאפיות וקונדיטוריות קטנות
הנחיות משרד הבריאות לטיפול בבשר באטליז ובמחלקות אטליז במרכול
חוק ההגנה על בריאות הציבור – הארכת תוקף רישיון יצרן
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים- הצללת בריכות
תנאי משרד הבריאות לאירועים וירידים

הנחיות משרד הבריאות תנאי תברואה נאותים למרכולים
משרד הבריאות הגדרת גבולת גזרה בין 4.2ג לבין 4.6ה
חוזר משרד הבריאות לייצור מזון בשיווק במסגרת רישיון למכירה במקום בלבד
משרד הבריאות – הנחיות בעניין הצללת בריכות שחיה

הגנת הסביבה

הדרישה לאישור משרד איכות הסביבה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א(1) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים.
סעיף 10א לחוק רישוי עסקים מסמיך את השר לאיכות הסביבה, בהתייעצות עם שר הבריאות, להתקין תקנות לשם קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

קישור לאתר משרד הגנת הסביבה- המשרד להגנת הסביבה- רישוי עסקים

מאמרים:
תקנות המשרד להגנת הסביבה בעניין קיום ביקורת בעסקים מורכבים
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
הרחבת סמכויות מקומיות למתן אישור “איכות הסביבה”
פטור מפרסום מפרט אחיד – עקב אכילס של הרפורמה

משרד העבודה והרווחה – משרד הכלכלה והתעשייה

הדרישה לאישור משרד העבודה והרווחה למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(3) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה הבטחת בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
סעיף 11א לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר העבודה להתקים תקנות להבטחת המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת מטרות אלו.

קישור לאתר המשרד- אתר משרד הכלכלה והתעשייה – רישוי עסקים

משרד החקלאות

הדרישה לאישור משרד החקלאות למתן רישיון לעסקים מסוימים נובעת מהאמור בסעיף 1(א)(4) לחוק רישוי עסקים לפיו אחת ממטרות החוק הינה מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות.
סעיף 11ב לחוק רישוי עסקים מסמיך את שר החקלאות להתקין תקנות לשם שמירה על קיום המטרות האמורות ולרבות תקנות שענינן הוראות בנוגע להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרות האמורות.

ראה: הסמכת וטרינרים משרדיים ורשותיים למתן אישור לרישיון עסק

קישור לאתר המשרד – משרד החקלאות ופיתוח הכפר – רישוי עסקים

נגישות

הגם שנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אינה נותן אישור, והגם שעמידב בהוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אינה אחת ממטרות חוק רישוי עסקים, בתיקון 34 ניתנו לנושא הנגישות מעמד וסמכויות כמעט זהות לנותן אישור.

ראה: סעיף 8ב לחוק- נגישות

פורסם תזכיר חוק- צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)

 

מאמרים אחרונים

סעיף 8ב לחוק- נגישות

בתיקון 34 לחוק ( נכנס לתוקף בדצמבר 2018), שונו באופן מהותי ההוראות הנוגעות להסדרי נגישות הנדרשים מבעלי עסקים.
בהמשך, אמורים להיכנס לתוקף הסדרים שונים שיקלו עם בעלי העסקים.
מאמר זה סוקר את הוראות הסעיף ומשמעותן.


להמשיך לקרוא

השגה על דרישות כיבוי אש למתן רישיון עסק- מידע מעשי

כיצד מתמודדים עם דרישות רשות הכבאות וההצלה על מנת לקבל אישור לרישיון עסק?

המאמר הבא סוקר את ההתנהלות מול רשות הכבאות- מביצוע הביקורת ועד לקבלת החלטות בהשגות שיגיש בעל העסק לגבי דרישות שהוא סבור שאינן נכונות.

כותב המאמר חולק את ניסיונו הרב בהתנהלות מול רשות הכבאות ומסביר כיצד ולמי ניתן לפנות בכל הנוגע לדרישות רשות הכבאות.

המאמר נכתב על ידי  אביתר כהן- מנהל רישוי עסקים ברשת ויקטורי


להמשיך לקרוא

נגישות- פורסמו טופס חוות דעת מומחה וטופס בדיקה עצמית לנגישות לעסק

משרד המשפטים פירסם בימים אלו טופס חוות דעת מומחה לנגישות בעסק וטופס לבדיקה עצמית לנגישות בעסק.

מצ”ב-

חוות דעת מורשה נגישות

טופס בדיקה עצמית – נגישות בעסק

דרישות רשות הרישוי- המפרט הרשותי – ושינוי הוראותיו

חובת רשות הרישוי לפרסם את דרישותיה מבעלי העסקים נקבעה בחוק רישוי עסקים. בהתאם נקבעו הוראות באילו תנאים ומועדים רשאית הרשות לשנות תנאים אלו, על מי יחולו השינויים ומתי.
מאמר זה בא לעשות סדר ומפרט את הוראות החוק בעניין.

המאמר נכתב במשותף עם עו”ד שושי יוסקוביץ’
להמשיך לקרוא

ועוד לשאלת האחריות לאישור ולבטיחות אירועים המוניים

בל”ג בעומק בעקבות אסונות הר מירון וגבעת זאב, נתגלעה מחלוקת בין עיריית ירושלים למשטרה בשאלה, על מי חלה האחריות לאירוע של עריכת חופה במרחב הציבורי בעיר, מחלוקת שהגיעה לבג”ץ.
במאמר זה סקרנו את החלטת בית המשפט, וכן את מכתבם של המשנים ליועמ”ש בשאלת האחריות האמורה.
כן אנו מצרפים לקוראינו מכתב שהוצאנו הסוקר את הכשלים בחקיקה בנושא זה לאורך שנים רבות, ומכתב התייחסות שלנו למכתב המשנים ליועמ”ש.
ביום 31.5.21 שלחו, יו”ר איחוד היועצים המשפטיים של הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי, מכתב תשובה למכתב המשנים ליועמ”ש. גם מכתב זה מצורף למאמר.

ביום 21.6.21 שלח מר שלמה דולברג, מנכ”ל מרכז השלטון המקומי מכתב למפכ”ל משטרת ישראל המסביר מדוע עמדתה הנוכחית של המשטרה אינה נכונה ואינה סבירה.

עודכן ביום 21.6.21


להמשיך לקרוא