עמוד זה אינו מכיל את כל העסקים הטעונים רישיון עסק אלא אך ורק את העסקים אשר לגביהם התפרסמו מאמרים באתר זה.
עמוד זה אינו מכיל את כל העסקים הטעונים רישיון עסק אלא אך ורק את העסקים אשר לגביהם התפרסמו מאמרים באתר זה.
פורסם להערות הציבור מסמך "הנחיות מקצועיות" למורשי בטיחות באירועים מרובי קהל.
את התגובות יש לשלוח למייל- Safety.Events@labor.gov.il עד ליום 1.10.24
טיוטת מסמך הוראות מקצועי למורשה הבטיחות 09.2024
אגף בכיר אסדרת עיסוקים שבמנהל רישוי ובטיחות אירועים המוניים פרסם את המסמך להערות הציבור והוסיף את ההסבר הבא:
אסדרת העיסוק "מורשה בטיחות באירועים מרובי קהל", מגדירה את התנאים לעיסוק במקצוע. החקיקה המוצעת קובעת את דרישות הסף והתנאים לקבלת רישיון ("מי") ואת תפקידיו וסמכויותיו של מורשה הבטיחות ("מה").
ברוב המקרים, אסדרת עיסוק אינה נוגעת לאופן ביצוע הפעולות ("האיך"), כיוון שאופן ביצוע הפעולות מופיע בחוקים או תקנים רלוונטיים (לדוגמה: חוק המהנדסים והאדריכלים התשי"ח-1958 קובע את התנאים לעיסוק, לרבות תנאי הרישום והרישוי והתקנות מכוחו קובעות את הסמכויות. ואילו חוק התכנון והבניה קובע את אופן ביצוע הפעולות).
לעניין אירועים המוניים, אופן ביצוע הפעולות כיום מופיע בפריט רישוי 7.7ה' של המשטרה ובתקן 5688 (בטיחות באירועים המוניים) הוולונטרי. עם זאת, התקן והפריט אינם מתוקפים דיו. אי לכך, הוחלט כי תקבע בתזכיר החוק הפניה לתקן 5688 וזאת לאחר שיעבור תיקוף ע"י מכון התקנים.
התקן בפועל מהווה את תורת המקצוע שכן מכיל בתוכו התייחסות לכלל הדרישות הבטיחותיות הנדרשות לרבות הדרישות המקצועיות שיידרשו ממורשה הבטיחות.
לאחר תהליך הקמה של שתי ועדות מומחים ע"י מכון התקנים, החלו הועדות את עבודתן לטובת ביצוע רביזיה לתקן והתאמתו לאסדרת העיסוק כאמור.
ב-01/2024 הודיע מכון התקנים על הפסקת העבודה על התקן בשל אילוצים פנימיים. אי לכך, בחן האגף הבכיר לאסדרת עיסוקים את החלופות והמשמעויות העומדות בפניו, להלן:
מס' סידורי |
חלופה |
יתרונות |
חסרונות |
1 |
קידום החוק לאסדרת העיסוק ללא הכללת הוראות מקצועיות תוך הפניה לחקיקה רלוונטית ככל שקיימת או תקינה בינלאומית (כגון חוק התכנון והבניה).. |
|
|
2 |
הגדרה של "הוראות מקצועיות" בחקיקה וכתיבת הוראות ייעודיות ברזולוציות תוך פירוט כלל הדרישות בכל הקשור לניהול תנועת הקהל כדוגמת כתיבת תקן (בהסתמך על תחיקה ותקנים קיימים בארץ ובחו”ל). |
|
|
3 |
קביעה בתוספת הוראות מחייבות אך לא ברזולוציות, מיקוד בנושאים עיקריים. |
|
|
ב- 02/2024 התקיים דיון מקצועי בהשתתפות המשטרה, כב"ה, מרכז השלטון המקומי, משרד הפנים, מפיקים ויועצי האגף, בנוגע ל-"מסמך הוראות מקצועי" למורשה הבטיחות והחלופות שצוינו לעיל. בסופו הומלץ למשרד פה אחד ע"י כלל המשתתפים, כי יש לכתוב מסמך הוראות אחיד, מפורט, רחב ומקצועי למורשה הבטיחות ולהוסיפו לחוק, על מנת שישמש כמקור ידע ויאפשר מתן מענה מקצועי מספק מבעל המקצוע החדש.
נוכח ההמלצה כאמור, ובשל סד הזמנים הקצר והרצון שלא לעכב את קידום אסדרת העיסוק, המשרד אימץ את ההנחיות שהוסכמו במסגרת ועדות המומחים בעדכון תקן 5688, והשלים את מסמך "ההנחיות המקצועיות" למורשה הבטיחות בשיתוף יועצי האגף (שהיוו חלק משמעותי מכתיבת התקן במכון התקנים) ומשטרת ישראל.
מצורף בזאת טיוטת מסמך ההנחיות המקצועי הכולל בתוכו את ההנחיות שהוסכמו בוועדה והשלמה שנעשתה במשרד כאמור.
בטרם תתקבל החלטה סופית באשר לצורך בשילוב מסמך ההנחיות בתזכיר החוק, המשרד מבקש לשמוע דעתכם ובהתאם להערות שיתקבלו על ידכם, יבחן את הצורך בהכנסת מסמך ההוראות לחקיקה של אסדרת העיסוק.
ככל שתהיה תמימות דעים ביחס לצורך ולרזולוציות נשקול בחיוב הוספת המסמך לחוק, ככל ותהיינה השגות רחבות ומהותיות ביחס לצורך ולרזולוציות כאמור, ייתכן ונשקול לקדם החקיקה ללא מסמך הוראות (כפי המפורט בחלופות בטבלה לעיל) ונסתמך על המצב הקיים, דהיינו המשך ביסוס על פריט רישוי 7.7.ה' של המשטרה והתקן הוולונטרי הנוכחי.
נשאלנו האם אירוע הפנינג בחלק מגודר בפארק עירוני פתוח ליחידת צבאית הכולל את בני משפחותיהם יהיה טעון רישיון עסק.
יצויין כי האירוע כולל מעל 500 איש.
תשובתנו היא כי ארוע כזה אינו טעון רישיון עסק מכמה סיבות:
ראשית- האירוע מאורגן על ידי הצבא, שהינו גוף הנמנה על משרד הביטחון. חוק רישוי עסקים אינו חל על משרדי הממשלה.
ראה: האם העיריה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
שנית- זהו אירוע סגור לחיילי היחידה ומשפחותיהם בלבד ויש לראותו כאירוע פרטי פנימי כמו שרואים אירועים של מקומות עבודה או אירועים דומים במסגרת טיול ברחבי הארץ.
עם זאת- יש לתאם את האירוע עם תחנת המשטרה הממונה על המקום בו מתקיים האירוע. ולעמוד בדרישות כל חוק ובטיחות רלוונטיים- כגון הפעלת המתנפחים על פי תו תקן.
ברישיון העסק של אטליז אשר חלק ממבנהו מהווה חדר הקפאה יכללו הדרישות הנוגעות לחדר ההקפאה ולכן לא ידרש רישיון לפי פריט נוסף על האטליז.
*התשובה מבוססת על האמור באתר מהשרד הפנים- רישוי עסקים- שאלות ותשובות
לכאורה, לעסק הקיים ישנו אישור נגישות, ומחנה הנוער משתמש במתקן בעל רישיון עולל אישור נגישות.
אבל – בשל אופיו השונה של הקהל המשתמש במבנה יהיה צורך לקבל אישור נגישות השירות לקיום אותו מחנה נוער.
אם כל מחנה נוער מקיים פעילויות בעלות אופי שונה או נועד לקבוצת נוער בעלת אופי שונה- הרי שיהיה צורך להוציא אישור נגישות השירות לכל אחד ממחנות הנוער בנפרד.
אם הפעילות היא של אותו ארגון נוער המקיים מחנה נוער במספר מחזורים- ניתן להוציא אישור נגישות שירות אחד לכל המחזורים.
*האמור לעיל מבוסס על פרסום אתר משרד הפנים, רישוי עסקים, שאלות ותשובות.
אחסון דלק הינו עסק הטעון רישוי בפני עצמו (פריט 2.2.ד), ובלבד שמדובר בכמויות המפורטות ב תקנות רישוי עסקים (אחסנת נפט) תשל"ז- 1976.
לעיתים קרובות אחסון דלק יהיה למטרת הפעלת עסק אחר. לעיתים אותו עסק יהיה טעון רישיון בפני עצמו ולעיתים לא.
בין אם העסק אשר לשם הפעלתו מאחסנים דלק טעון רישיון ובין שלא- יהיה, בדרך כלל, צורך להוציא רישיון עבור פריט הרישוי של אחסון הדלק.
כך למשל-
חוות שרתים שאינה טעונה רישיון לכשעצמה- יהיה צורך להוציא רישיון לאחסון הדלק.
בשדה תעופה בו מתבצע תדלוק מטוסים, רישיון העסק יוצא עבור אחסון הדלק ולא עבור התדלוק עצמו (שאינו טעון רישיון).
במתקני הפקת מים מים או מכוני טיהור בהם מאוחסן דלק יהיה צורך להוציא רישיון נוסף עבור איחסון הדלק.
לעומת זאת-
אחסון דלק בבית חולים לצורך הפעלת גנרטור בעת חרום אינו טעוןם רישיון עסק שכן הוא מהווה חלק מהפעילות השוטפת של בית החולים. (מבוסס על פירסום באתר משרד הפ]נים- רישוי עסקים- שאלות ותשובות).