רישוי על פי המסלולים המקוצרים נכנס לתוקף החל מ 1.4.21.
כך גם ניתן למצא בעמוד זה את המידע הנוגע לפרסום מפרטים אחידים שכן, מסלולי הרישוי הדיפרנציאלי חלים רק על סוגי עסקים להם פורסם מפרט אחיד.
רישוי בהליכים מקוצרים - כללי
באפריל 2019 נכנס לתוקף תיקון לחוק רישוי עסקים המתייחס לרישוי דיפרנציאלי (תיקון 34).
משמעות התיקון היא, כי העסקים הטעונים רישוי מחולקים לקבוצות לפי דרגת מורכבות העסק, כאשר לכל דרגת מורכבות יותאם הליך רישוי. עסקים "פשוטים" יוכלו לקבל רישיון רק על סמך הגשת תצהיר, ואילו הליך הרישוי של עסקים "מורכבים" ימשיך להיות במתכונת הרגילה.
מסלולי הרישוי הדיפרנציאלי יחולו רק על עסקים לגביהם פורסם "מפרט אחיד". "מפרט אחיד"
החוק מונה רשימת סייגים לבעלי עסקים שלא יוכלו להגיש בקשה לרישיון באחד ממסלולים אלו, כגון- שהעסק החל לפעול לפני הגשת הבקשה (סעיף 6א2 לחוק רישוי עסקים).
בשל מורכבות הליך הרישוי הדיפרנציאלי אנו מצרפים את מדריך הטמעת ההליך שפורסם על ידי משרד הפנים ונכתב בין היתר על ידי שניים ממנהלי אתר זה- עו"ד שושי יוסקוביץ' ואלחנן משי
מדריך להטמעת הרפורמה ברישוי עסקים- מהדורת דצמבר 2021
בשל מורכבות הליך הרישוי הדיפרנציאלי אנו מצרפים מצגת של מנהלת אגף בכיר רישוי עסקים במשרד הפנים- הגב' חוה מונדרוביץ' בעניין המסלולים המקוצרים
ב 1.4.21 נכנס לתוקפו תיקון התקנות המטמיע את רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי בתקנות רישוי עסקים.
אנו מצרפים את המצגת של מנהלת אגף בכיר רישוי עסקים במשרד הפנים- הגב' חוה מונדרוביץ' בעניין חידוש רישיונות ושינוי בעלות.
כיצד ינהג בעל עסק אשר החל בהליך רישוי במסלול רגיל, ותוך כדי הליך זה פורסם לעסקו מפרט אחיד והוא זכאי לרישוי בהליך מזורז?
אנו סבורים כי במהלך החודש שלאחר פרסום מפרט אחיד (ובהעדר סירוב), עסקים שהגישו בקשה לרישיון במסלול רגיל טרם כניסתו לתוקף של מפרט אחיד יהיו רשאים, אם ירצו בכך, להגיש בקשה חדשה לרישיון במסלול המזורז.
למאמר המלא- כניסה לתוקף של "רישוי מזורז" תוך כדי הליך הרישוי
רישוי דיפרנציאלי - הוראות בחקיקה
על פי הוראות סעיף 2א(ב) לצו רישוי עסקים, במקרים הנקובים בסעיף לא ניתן לקבל אישור כב"א על יסוד תצהיר וכלן גם לא ניתן לקבל רישיון במסלול תצהיר או מזורז א'.
ראו: סייגים לאישור לפי תצהיר כיבוי אש ולרישוי בהליך מקוצר- סעיף 2א לצו רישוי עסקים
בסעיף 6א2 לחוק מנויים כל המקרים בהם בעל עסק לא יוכל לבקש רישיון בהליך מזורז גם אם על פי הוראות צו רישוי עסקים ניתן לבקש רישיון בהליך זה לסוג העסק אותו הוא מבקש לפתוח.
למאמר המלא- סייגים למתן היתר מזורז- סעיף 6א2 לחוק
בתקנה 30(א) לתקנות נקבע עקרון מהותי ברישוי עסקים ולפיו רישיון עסק הוא אישי ולא ניתן להעברה.
למאמר המלא ראה- רישיון או היתר שניתן הוא אישי ולא ניתן להעברה
שינוי בעלות בעסק משמעו כניסת בעלים חדש לעסק קיים במקום הבעלים הקודם ללא שינוי העסק.
שינוי בעלות יכול לקרות בשני מצבים. האחד – העברת בעלות מבעל עסק אחד לאחר,והשני- פטירת בעל עסק והעברת העסק ליורשיו.
תקנות 30-33א עוסקות בשני המצבים.
למאמרים המפרטים את הוראות התקנות ראה:
שינוי בעלות ( 1) – העברת בעלות בעסק – תקנות 30-33א
שינוי בעלות (2)- פטירת בעל העסק- תקנות 33,33א
בתקנות, כפי שתוקנו באפריל 21, נקבעו הסדרים חדשים לחידוש רישיונות.
אנו מצרפים את מצגת משרד הפנים להליך חידוש הרישיונות- מצגת חידוש רישיונות ושינוי בעלות – חוה מונדרוביץ
על פי החוק קיימים 4 מסלולי רישוי- מסלול רגיל, מסלול רישוי על פי תצהיר, מסלול מזורז א' ומסלול מזורז ב'..
בצו רישוי עסקים צוינו המסלולים הרלוונטיים לכל סוג עסק.
יש לשים לב כי ניתן להוציא רישיון לעסק במסלול מקוצר רק אם פורסם לו כבר מפרט אחיד, וגם זאת בסייגים המנויים בסעיף 6א2 לחוק.
לפירוט סוגי העסקים במסלולים המקוצרים ראה: פירוט עסקים לפי מסלולי הרישוי הדיפרנציאלי ומועד כניסת תנאים לתוקף
מפרטים אחידים ורשותיים
את המפרטים האחידים שכבר פורסמו ניתן למצא באתר משרד הפנים – רישוי עסקים.
באתר זה ניתן למצא גם את טיוטות המפרטים שפורסמו והסברים אודות הרפורמה.
אנו, באתר "רישוי עסקים – חוק הלכה ומעשה", עוקבים באופן שוטף אחר הליכי הפירסום ואחר הטיוטות המתפרסמות להערות הציבור ועושים כל מאמץ לפרסם כל טיוטא עם פירסומה באופן רישמי.
לאתר משרד הפנים – אתר משרד הפנים- מפרטים אחידים
על פי חוק רישוי עסקים, רשות רישוי (בדרך כלל הרשות המקומית) חייבת לפרסם את דרישותיה מבעלי העסקים המהוות תנאי לקבלת רישיון עסק בתאר האינטרנט שלה.
בהתאם, נקבעו בחוק גם הוראות כיצד יכולה הרשות לשנות דרישות אלו.
למאמר המלא ראה: דרישות רשות הרישוי- המפרט הרשותי – ושינוי הוראותיו
לחלק מנותני האישור ניתן פטור מפירסום מפרטים אחידים ביחס לחלק מהעסקים טעוני הרישוי.
פטור זה יבוא לידי ביטוי בבתוספת לצו רישוי עסקים בטור הרלוונטי.
למאמר המלא בנושא ההשלכות של מתן הפטור מפירסום מפרט אחיד ראה:
פטור מפירסום מפרט אחיד – עקב אכילס של רפורמת הפחתת הרגולציה ברישוי עסקים