החוק, התקנות וצו רישוי עסקים קובעים אילו עסקים טעונים רישיון, כיצד ניתן לקבל רישיון עסק, מהם כלי האכיפה המצויים בידי הרשות כלפי עסקים הפועלים ללא רישיון ואילו כלים מצויים בידי האזרח כאשר בקשה שהגיש לרישיון מסורבת או שמצורפים אליה תנאים אשר לדעתו אינם סבירים.
בעמוד זה ניתן למצא מאמרים הנוגעים לפרשנות ולהלכות שניתנו בפסיקה ביחס לסעיפי החוקים השונים הקשורים לרישוי עסקים, הן אלו הנוגעים לקבלת רישיון עסק והן אלו הנוגעים להליכים המנהליים והמשפטיים המתנהלים כאשר עסק פועל ללא רישיון.
חוק רישוי עסקים ותקנותיו
רוכלות מוגדרת בחוק רישוי עסקים כ"עיסוק בקניה, במכירה או בהצעת שירותים או מלאכה לציבור, שלא בתוך מבנה של קבע.
סעיפים 2א ו 5א לחוק רישוי עסקים דנים בסמכויות הרשות בכול הנוגע לעסקי הרוכלות.
כך גם מסמיך סעיף 11ג לחוק רישוי עסקים את הרשות המקומית להתקין חוקי עזר הנוגעים להסדרת הרוכלות בתחומה.
לנוסח הסעיפים: סעיף 2א לחוק רישוי עסקים , סעיף 5א לחוק
מאמרים:
סמכות העירייה להגביל עיסוק ברוכלות
רוכלות- ניהול עסק ב"מבנה יביל"
דוגמת הסדרי רוכלות – עיריית אשקלון, יולי 2019
רישיון רוכלות לאירועים
סעיף 2ה לחוק רישוי עסקים מקנה לרשות אפשרות להביא בחשבון שיקולים נוספים בבואה לדון בבקשה למתן רישיון עסק לפי פריט 6.12
לנוסח הסעיף – סעיף 2ה לחוק רישוי עסקים
מאמרים–
עסק של אבזרי מין – פריט 6.12
תיקון הגדרת "עסק של אביזרי מין" כך שלא יכלול הצצה על מעשה מיני- הצעת חוק פרטית
נוסח הסעיף- סעיף 3 לחוק רישוי עסקים
- סעיף 3(א)(2) – לא ינתן רישיון או היתר זמני לעסק של עינוג ציבורי שהוא אירוע מרובה קהל המתקיים תחת כיפת השמים או שלא במבנה של קבע, אלא אם כן אישרה המשטרה כי לאירוע ניתן אישור לעניין קיום סידורי הבטיחות הדרושים לקיומו, מאת מורשה בטיחות שהרשה לעניין זה שר העבודה והרווחה והשירותים החברתיים, בהתאם להוראות שקבע השר האמור לפי חוק זה או לפי כל דין. *
כניסתו לתוקף של סעיף 3(א)(2) תהיה ביום 1.1.22 או במועד שבו הורשה מורשה בטיחות (ראה סעיף 44(ב)(1) לתיקון 34)
מאמרים:
לעניין הגדרת המונח "עינוג ציבורי" ראה- מהו "עינוג ציבורי"- סעיף 3(ב) לחוק
לעניין היחס בין חוק רישוי עסקים וחוק הבטיחות במקומות ציבוריים בכל הנוגע ל"עינוג ציבורי" ראה- "עינוג ציבורי"- בחוק רישוי עסקים ובחוק הבטיחות במקומות ציבוריים
למאמר בעניין הוראות סעיף 3(א)(2) ראה- תיקון 34- אירועים תחת כיפת השמים- סעיף 3(א)(2)
לנוסח הסעיף – סעיף 4 לחוק רישוי עסקים
עובד לא ייחשב ל"עוסק". ראה: האם עובד יוכל להיחשב כ"עוסק"
לנוסח הסעיף – סעיף 5(ב) לחוק רישוי עסקים
סעיף 6 דן באישור מוקדם ובאישור על יסוד תצהיר.
פיצלנו את ההתיחסות לאישור המוקדם ולאישור על יסוד תצהיר לשני נושאים נפרדים.
כאן אנו דנים בחלק המתייחס לדרישת החוק לקבלת אישור מוקדם בלבד.
לנוסח הסעיפים – סעיפים 6(א) ו (ב) לחוק רישוי עסקים
כותרתו של סעיף 6א2 מתייחסת לסייגים למתן היתר מזורז בלבד, אך תחולתו משתרעת הרבה מעבר לכך. כך למשל מתן תצהיר לעניין קיום תנאי הנגישות יוגבל על ידי הוראות סעיף זה ואף מתן תצהירים לרשות הכבאות וההצלה, באופן חלקי.
לנוסח הסעיף- סעיף 6א2 לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 7 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
הוספת תנאים ברישיון- סעיף 7 לחוק רישוי עסקים- הצללת בריכות
לנוסח הסעיף- סעיף 7א לחוק רישוי עסקים
- סעיף 6א3 אליו מפנה הסעיף דן בסוגי עסקים היכולים לקבלת רישיון עסק על יסוד תצהיר.
מאמרים-
למאמר בעניין סמכות רשות הרישוי לקצר תקופת רישיון לפי הוראות סעיף 7א(ג) ראה- קיצור תקופת הרישיון- מקרים שונים
לנוסח הסעיף – סעיף 7ג5 לחוק רישוי עסקים וכן תקנה 11ד לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות).
קישור לאתר משרד הפנים- הגשת השגה מקוונת על החלטת נותני אישור
לנוסח הסעיף – סעיף 8א1 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
עיקרי- תיקון 34- קיום תכליות דיני התכנון והבניה- ס' 8א1
רישוי עסק שלא ניתן למצא את היתרי הבניה שלו, לאור תיקון 34
הקלות בהוצאת רישיון עסק- תיקון מס' 110 לחוק התכנון והבניה
ניהול חסמים שיוצר חוק התכנון והבניה בהוצאת רישיון עסק
היתר ל"שימוש חורג מהיתר" לא יחוייב, בדרך כלל, בהיטל השבחה
האצלת סמכויות מהנדס הוועדה המקומית למתן אישור לפי סעיף 8א1 לחוק- קיום תכליות דיני התכנון והבניה
ענישה מקלה בעבירות תכנון ובניה, כאשר ניתן אישור לפי סעיף 8א1
סעיף זה הוסף בתיקון 34 לחוק.
לנוסח הסעיף – סעיף 8א2 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
תיקון 34- הרחבת סמכויות המשטרה למניעת רישיון עסק- ס' 8א2
עוד על סמכות המשטרה לפי סעיף 8א2 – פסק דין עוספיא
לנוסח הסעיף – סעיף 8ד לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 14 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
תיקון 34- ענישה- סעיפים 14 ו14א2
ניהול עסק בניגוד לתנאי הרישיון- פסק דין מטמנת עברון
הלבנת הון וחוק רישוי עסקים- סעיף 14 כעבירת מקור
לנוסח הסעיף לפני תיקון 34 ראה- חוק רישוי עסקים- כולל תיקון 34
סעיף 14(ג) מעניק פטור מאחריות לפי חוק רישוי עסקים טבט נקבע: "לא יאשם בעבירה לפי סעיף זה מי שעסק כשותף רדום או ללא נטילת חלק ברווחיו של העסק".
בפסיקה נקבעו מספר מבחנים לפטור זהוהם מפורטים במאמר: שותף רדום ומי שאינו נוטל חלק ברווחי העסק – סעיף 14(ג)
לנוסח הסעיף – סעיף 14א לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 14א2 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
תיקון 34- ענישה- סעיפים 14, 14א2
לנוסח הסעיף – סעיף 15 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
תיקון 34- סעיף 15 אחריות תאגיד ונושאי משרה בתאגיד
לנוסח הסעיף – סעיף 16 לחוק רישוי עסקים
מאמרים-
שיקולי בית המשפט בקביעת המועד לסגירת עסק- ס' 16
סמכות להארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס' 16 לחוק רישוי עסקים
הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס' 16 לחוק רישוי עסקים (2)
הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס' 16 לחוק רישוי עסקים (3)
צו סגירה לפי סעיף 16 ותוקפו כלפי צדדים שלישיים
אכיפת צו שיפוטי על צד שלישי – ביזיון בית משפט
צו סגירה לעסק אינו מונע שימוש במקרעין
לנוסח הסעיף – סעיף 17 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
צו סגירה שיפוטי – ס' 17 לחוק רישוי עסקים- הקריטריונים להפעלתו
עיכב ביצוע צו סגירה שיפוטי- ס' 17 לחוק
ערעור על החלטה למתן צו סגירה שיפוטי – ס' 17 לחוק
בית מלון או בית בושת?
סעיף 17, עדכוני פסיקה – דצמבר 2017
סעיף 17 לחוק רישוי עסקים- עדכוני פסיקה מרץ 19
סעיף 17 – עדכוני פסיקה אוקטובר 19
סעיף 17, עדכוני פסיקה – מרץ 23
סעיף 17- עדכוני פסיקה אפריל 2024
לנוסח הסעיף – סעיף 18 לחוק רישוי עסקים
סעיף 19ב הינו סעיף חדש שנחקק בתיקון 34.
לנוסח הסעיף – סעיף 19ב לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
סעיף 20 לחוק רישוי עסקים ( לפני תיקון 34) קבע- "היה לממונה על המחוז, למפקד משטרת המחוז, למפקד כבאות מחוזי, לממונה על איכות הסביבה, לרופא מחוזי או לראש הרשות המקומית יסוד סביר להניח שנעברה בעסק או לגביו עבירה לפי סעיף 14, רשאי הוא לצוות בכתב על הפסקה ארעית של העיסוק בעסק, אם בסגירת החצרים ואם בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות הענין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק (להלן – צו הפסקה מינהלי)."
לנוסח הסעיף העדכני – סעיף 20 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
תיקון 34- צו הפסקה מנהלי סעיפים 20-22
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
חובת קיום שימוע בטרם הוצאת צו סגירה לפי סעיף 20 לחוק רישוי עסקים
צו הפסקה מנהלי שהוצא על ידי מי שלא הוסמך לכך יהיה חסר תוקף
לנוסח הסעיף – סעיף 21 לחוק רישוי עסקים
מאמרים-
צו הפסקה מנהלי סעיפים 20-22
לנוסח הסעיף – סעיף 22 לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 24 לחוק רישוי עסקים
הוראות החוק שהוספו בתיקון 34 מפרטות את אופן הסמכת המפקחים , את סמכויותיהם ואת אופן זיהויים.
לנוסח הסעיפים – סעיפים 28-28ב לחוק רישוי עסקים
למאמר: תיקון 34- מפקחים- הסמכה, סמכויות וזיהוי- ס' 28-28ב
לנוסח הסעיף – סעיף 32 לחוק רישוי עסקים
מאמרים:
דרישת רישיון לעסק שאינו למטרת רווח- סעיף 32 לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 36 לחוק רישוי עסקים
לנוסח הסעיף – סעיף 41א לחוק רישוי עסקים
מאמרים:תיקון 34- מניין הימים לבדיקת בקשות לרישיון או להיתר- סעיף 41א
תיקון 27 אשר הוחק בשנת 2010, והביא לידי ביטוי את רפורמת "וועדת הבר" הוחל על עסקים להם פורסם מפרט אחיד.
בתיקון 34 שונו ההוראות ונקבע כי כל ההוראות שתוקנות בתיקון 27 ייכנסו לתוקף כבר ביום פירסומו של תיקון 34 , 18.7.18.
לנוסח הסעיף – סעיף 45 לתיקון 34 לחוק רישוי עסקים
למאמר: תיקון 34, סעיף 45- כניסה מיידית לתוקף של הוראות תיקון 27
הוראות תקנה 11ה, כפי שתוקנה במרץ 2022, קובעות אילו תוכניות יוגשו ביחד עם הבקשה לרישיון עסק .
חשוב לציין כי לגבי סוגי עסקים שונים, נותני אישור שונים מבקשים תוכניות נוספות, ויש לבדוק דרישות אלו בטרם הגשת הבקשה.
לנוסח התקנה –
11ה. (א) בכפוף לסעיף 6ב(ג1) לחוק –
(1) לכל עותק של בקשה להיתר מזורז א' או לרישיון על יסוד תצהיר תצורף תוכנית עסק; לכל עותק של בקשה להיתר או לרישיון אחרים לפי החוק יצורפו תוכנית עסק, מפה מצבית ותרשים סביבה (בסעיף זה – המסמכים);
(2) על אף האמור בפסקה (1) ,עסק מסוגי העסקים המפורטים בטור א' לתוספת א', יצרף את המסמכים, או יהיה פטור מצירופם, כולם או חלקם, בהתאם לקבוע בטורים ב' עד ד' לתוספת האמורה.
(ב) המסמכים יצורפו לאחר שנחתמו בידי בעל מקצוע מוסמך וייערכו בהתאם להוראות פרק זה או פרק ו', לפי העניין
מאמרים:
עסקים הפטורים מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון
תקנה 20 לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), תשס"א – 2000, מתייחסת לעסקים שניתן להם רישיון לצמיתות בטרם כניסתו לתוקף של צו רישוי עסקים בשנת 2013. קביעה זו מעוררת מספר שאלות אשר המאמרים הבאים מתייחסים אליהן.
לנוסח הסעיף – תקנה 20
מאמרים–
תקופה והוספת תנאים לרישיון עסק לצמיתות בהעדר מפרט אחיד
עסק ברישיון לצמיתות שאינו עומד בדרישות כיבוי אש
בתקנות 26 עד 29 לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות) מוסדר הליך חידוש הרישיון.
לנוסח התקנות – תקנות 26-29
בתיקון 2021 לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), שונו ההוראות הנוגעות לקבלת רישיון בעסק לאחר שינוי בעלות.
ב"שינוי בעלות" נכללים הן שינוי בבעלים של העסק במהלך העסקים והן עקב פטירתו של בעל העסק.
לנוסח התקנות – תקנות 30-33א
מאמרים:
שינוי בעלות בעסק-העברתו לחברה אחרת כאשר בעלי המניות זהים
שינוי בעלות ( 1) – העברת בעלות בעסק – תקנות 30-33א
שינוי בעלות (2)- פטירת בעל העסק- תקנות 33,33א
שינוי בעלות – ראוי לתקן את התקנות
פקודת הנזיקין
בהנחיה 2.37 של פרקליט המדינה מיום 18.6.24 הוסף פרק הדן באחריות מאסדרים.
יחידות רישוי עסקים יכללו, לעניין ההנחיה, בהגדרת מאסדר.
בהנחיה זו נקבעו כללים מנחים להפעלת שיקול הדעת וביניהם הכלל כי מעשיו של המאסדר לא יבחנו במבחן התוצאה אלא במבחן הפעלת שיקול הדעת על פי כללי מדיניות שיביאו בחשבון שיקלול סיכונים ולא איון מוחלט של סכנות.
למאמר המלא: על הפעלת שיקול דעת ואחריות ברישוי עסקים – הנחיה 2.37 של פרקליט המדינה
הלכה של בית המשפט העליון (אוקטובר 2019) קובעת כי ככלל, אחריות רישוי ופיקוח של רשויות לא תעלה על אחריותו של בעל העסק. דהיינו- מקום שבעל העסק אינו חב בנזיקין כלפי מבקר בעסקו, גם רשויות הרישוי והפיקוח לא יהיו אחראיות.
למאמר: ככלל, אחריות העירייה כנותנת רישיון עסק אינה עולה על אחריות בעל העסק.
סעיף 35 לפקודת הנזיקין קובע:
" עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות, או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות, או שבמשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות – הרי זו התרשלות; ואם התרשל כאמור ביחס לאדם אחר, שלגביו יש לו באותן נסיבות חובה שלא לנהוג כפי שנהג, הרי זו רשלנות, והגורם ברשלנותו נזק לזולתו עושה עוולה."
סעיף 36 לפקודה קובע:
"החובה האמורה בסעיף 35 מוטלת כלפי כל אדם וכלפי בעל כל נכס, כל אימת שאדם סביר צריך היה באותן נסיבות לראות מראש שהם עלולים במהלכם הרגיל של דברים להיפגע ממעשה או ממחדל המפורשים באותו סעיף."
מאמרים:
אחריות רשות רישוי בעוולת הרשלנות בנזיקין (1)- מהי עוולת הרשלנות
אחריות רשות רישוי בעוולת הרשלנות בנזיקין (2)- חובת הזהירות המושגית
אחריות רשות רישוי בעוולת הרשלנות בנזיקין (3)- חובת הזהירות הקונקרטית והפרתה
המשטרה הינה גורם נותן אישור ברבים מהעסקים ולעיתים, כאשר קורה נזק, נתבעת גם היא בשל אי שימוש בסמכויותיה לאכיפת חוק רישוי עסקים.
מאמרים:
אחריות משטרה בנזיקין הנובעת מחובת פיקוח ואכיפה ברישוי עסקים
אדם אשר ניזוק כתוצאה מפעילות של עסק מסוים יוכל להגיש תביעה נגד בעל העסק גם בעילות נזיקיות, על מנת לקבל פיצוי על הנזק שנגרם לו.
כאשר בעל העסק הטעון רישיוןן מפעיל את עסקו ללא רישיון עסק, הוא לא יוכל להתגונן כנגד התביעה בטענה שעשה את כל הנדרש על פי חוק, שכן הוא עצמו מנהל את עסקו בניגוד להוראות החוק.
חקיקה אחרת
סעיפים 4 ו – 5(א) לחוק העונשין דנים במקרים בהם שינוי בחקיקה גורם לביטול או שינוי בעיברה פלילית וקובעים מה דינם של הליכים פליליים המתקיימים בגין אותן עבירות.
ככלל ניתן לומר שבהתאם להוראות סעיפים אלו כאשר עבירה מתבטלת או משתנה כך שהנאשם כבר אינו אחראי בגינה, יחדלו הליכים פליליים שנפתחו נגדו.
לנוסח הסעיפים: סעיפים 4 ו – 5(א) לחוק העונשין
מאמרים:
הקלות בצו רישוי עסקים ואחריות פלילית
סעיף 42 לפקודת הפרשנות[נוסח חדש] קובע-
"אין חיקוק בא לגרוע מכל זכות של המדינה, או להטיל עליה חובה, אלא אם נאמר בו במפורש".
משמעות סעיף זה היא כי המדינה אינה חייבת בהוצאת רישיון עסק.
למאמר המלא- האם העירייה והמדינה חייבות בהוצאת רישיון עסק
על פי הוראות חוק הכניסה לישראל, למשטרת ישראל נתונה הסמכות להוציא צו סגירה מנהלי לעסק המעסיק ו/או מלין שוהים בלתי חוקיים. בית המשפט יפעיל מספר שיקולים לבחינת הוצאת צו סגירה כאמור.
למאמר המלא:–סמכות משטרה לסגירת עסק לפי חוק הכניסה לישראל
הוראות חוק הגנת הדייר מקנות שיקול דעת לבית המשפט שלא לתת צו פינוי לדייר מוגן גם אם קיימת עילת פינוי (סעיף 132(א)).
הוראות חוק הגנת הדייר קובעות כי שימוש בנכס למטרה בלתי חוקית יהווה עילת פינוי אך שימוש ללא רישיון דרוש על פי דין, כשלעצמו, אינו מהווה שימוש למטרה בלתי חוקית.
למאמר המלא: ניהול עסק ללא רישיון לא יהווה בהכרח עילה לפינוי דייר מוגן
החוק אוסר על מכירת אלכוהול לקטינים.
על הדרך בה על מוכר אלכוהול לנקוט על מנת לוודא שלא מדובר ברוכש קטין ראה: איסור מכירת אלכוהול לקטינים – חובת בדיקת תעודת זהות
צו רישוי עסקים ( הוכחת נגישות), נכנס לתוקפו ביום 8.2.2022.
הצו נועד לקבוע הוראות ברורות בנוגע לדרכי הוכחת נגישות לעסקים שונים הטעונים רישיון, ואשר עליהם לקיים את דרישות החוק בעניין נגישות.
למאמר המלא: צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות), התשפ"ב- 2022
חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות מקנה לקצין הממונה במשטרה סמכויות רחבות להורות על סגירת מקום עסק.
קישור לחוק- חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות, תשס"ה – 2005
מאמרים:
סעיף 78(א) לפקודת המשטרה קובע-
"(א) היה נראה שיש התקהלות בלתי חוקית, התפרעות או הפרעת השלום, או שיש יסוד סביר לחשוש לה, רשאי הממונה או שופט או קצין משטרה בכיר להורות לבעל בית קפה או מקום אחר שיש לציבור גישה אליו ואיננו מקום שניתן עליו רשיון למכירת משקאות משכרים, או לבעל מועדון, או לבעל רשיון לפתיחתם או לניהולם של אלה – שיסגור את החצרים לזמן שנותן הצו יראה לנכון.
(ב) מי שנצטווה לסגור חצרים לפי סעיף זה והוא מחזיקם פתוחים, דינו – מאסר ששה חדשים או קנס 750 לירות.
(ג) ניתן צו לפי סעיף זה, רשאי כל שוטר להשתמש בכוח במידת הצורך לסגירת החצרים"
מאמרים: