אכיפה
סוגיית האכיפה ברישוי עסקים הינה אחת מהסוגיות החשובות ביותר בתחום, אם לא החשובה שבהן.
עיקר המגע של בעלי העסק מול הרשויות בבתי המשפט נסוב סביב סוגיות שונות הנוגעות לאכיפת החוק על ידי הרשויות, החל בצווי סגירה מנהליים וכלה בצווי סגירה שיפוטיים הן לאחר הגשת כתב האישום והן לאחר הרשעה.
בשל חשיבות הנושא ברישוי עסקים- ייחדנו עמוד נפרד לסוגיות השונות הקשורות לאכיפה.
אכיפה כללי
אכיפת חוק רישוי עסקים כהתערבות בתחרות עסקית

ככלל, בתי המשפט נוטים שלא להתערב בשיקול דעת הרשויות ככל שהדבר נוגע לאכיפת חוק רישוי עסקים, כאשר בבסיס התביעה עומדת תחרות עסקית פרטית.

המאמר סוקר את העקרונות שנקבעו בפסיקה במקרים אלו, הן ביחס לזכות העמידה בעתירות מנהליות והן ביחס להתערבות בשיקולי האכיפה של הרשויות.
למאמר המלא- אכיפת חוק רישוי עסקים כהתערבות בתחרות עסקית

נקיטת הליכים כשלא ניתן להסדיר שימוש במקרקעין או שההסדר מתעכב

בית משפט קבע, שכאשר לא ניתן להגיש בקשה להסדרת שימוש במקרקעין על מנת לקבל רישיון עסק, על הרשות להשלים את הליכי התכנון. כל עוד יימשכו הליכי התכנון ושנה לאחר מכן- לא יינקטו הליכים נגד בעל העסק מסיבה של אי עמידה בדיני תכנון ובניה.
ראה:
בית המשפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים מאחר ולא קידמה תב”ע שנים רבות
בית משפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק עד שתתקבל החלטה בבקשה להסדרת חריגות בניה

ביטול כתב אישום שהגישה המשטרה כאשר רשות הרישוי הסכימה לא לבצע אכיפה

בית המשפט ביטל כתב אישום שהוגש על ידי המשטרה בגין ניהול עסק ללא רישיון ובגין הפרת צו סגירה שיפוטי. נסיבות הביטול- רשות הרישוי, לאחר שהוציאה את צו הסגירה השיפוטי נשוא תביעת המשטרה, התחייבה שלא לאכוף אות הצו עד שתסדיר זכויות שימוש במקרקעין עליהם מצוי העסק.
למאמר המלא ראה: הגנה מן הצדק- ביטול כתב אישום שהגישה המשטרה, כאשר רשות הרישוי הסכימה לא לאכוף צו סגירה קודם

רישיון זמני והיתר זמני אינם מפקיעים תוקף צו סגירה שיפוטי

לעיתים, לאחר שמוצא נגד עסק צו סגירה שיפוטי, בעל העסק מצליח לקבל היתר זמני או רישיון זמני לעסק, לתקופה מסוימת.
עם תום תוקפם של ההיתר הזמני או הרישיון הזמני, ובמידה ולא הוצא לעסק רישיון קבוע, ישוב צו הסגירה השיפוטי לתוקפו.
למאמר המלא ראה: רישיון זמני והיתר זמני אינם מפקיעים תוקף צו סגירה שיפוטי

שינויים מבניים בעסק הפועל ברישיון

הוראות תקנות רישוי עסקים לגבי מקרים בהם מתבצעים שינויים מבניים בעסק הפועל ברישיון, אינן אחידות בשאלה האם הרישיון אינו תקף באופן אוטומטי או שיש לבטלו.
כך או כך, ברמה המעשית, על הרשות לנקוט בהליכי ביטול ולבצע שימוע לבעל העסק.
למאמר המלא ראה:  כיצד על הרשות לנהוג כאשר נעשים שינויים מבניים בעסק הפועל ברישיון

השיקולים להוצאת צו סגירה שיפוטי והסמכות להארכת מועד כניסתו לתוקף

חוק רישוי עסקים מקנה לבית המשפט את הסמכות להחליט על סגירת עסק מייד עם מתן גזר דין או במועד נדחה.
החוק אינו מקנה לבית המשפט סמכות מפורשת לדחות את מועד הכניסה לתוקף של צו סגירה שיפוטי שניתן על ידו. כיום מקובל בפסיקה כי לבית המשפט נתונה סמכות כזו.

ראה:
שיקולי בית המשפט בקביעת המועד לסגירת עסק – ס’ 16
סמכות להארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס’ 16 לחוק
הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס’ 16 לחוק (2)
הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לפי ס’ 16 לחוק (3)
הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לעסק, בהעדר אכיפה לפי חוק התכנון והבניה

סעיפי חוק המקנים סמכויות אכיפה
צו סגירה מנהלי- סעיף 20 לחוק רישוי עסקים

סעיף 20 לחוק רישוי עסקים ( לפני תיקון 34) קובע- “היה לממונה על המחוז, למפקד משטרת המחוז, למפקד כבאות מחוזי, לממונה על איכות הסביבה, לרופא מחוזי או לראש הרשות המקומית יסוד סביר להניח שנעברה בעסק או לגביו עבירה לפי סעיף 14, רשאי הוא לצוות בכתב על הפסקה ארעית של העיסוק בעסק, אם בסגירת החצרים ואם בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות הענין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק (להלן – צו הפסקה מינהלי).”
הוראות הסעיף שונו בתיקון 34- כניסה לתוקף 1.1.19, והינן:

(א)  ראה גורם מהגורמים המנויים בסעיף קטן (ג) על יסוד דוח שהגיש לו מפקח, כי יש יסוד סביר להניח כי מתקיים אחד מאלה, רשאי הוא לצוות בכתב על בעל העסק, על המחזיק בעסק, על מי שבפיקוחו או בהשגחתו פועל העסק, ועל כל מי שמועסק בשירותם, להפסיק את העיסוק בעסק, בין בסגירת החצרים ובין בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות העניין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק (בחוק זה – צו הפסקה מינהלי):
(1)  עסק טעון רישוי לפי חוק זה פועל בלא רישיון, היתר זמני או היתר מזורז, ובלבד שבמועד הדוח לפי סעיף קטן (א) לא חלפו יותר מ־18 חודשים מיום שהחל העיסוק בעסק[הערת ש.י.- תחילת תוקפו של סעיף קטן 20(א)(1)  זה ביום 1.7.20- ראה סעיף 44(ב)(5) לתיקון 34]
(2)  עסק טעון רישוי לפי חוק זה פועל בלא רישיון, היתר זמני או היתר מזורז, בניגוד לתנאיהם, או בניגוד לתקנות לפי חוק זה, והדבר מקים סכנה ממשית או חשש משמעותי לפגיעה בציבור בשים לב למטרות המפורטות בסעיף 1(א).

(ב)  על צו הפסקה מינהלי לפי סעיף קטן (א)(1) יחולו כל אלה:
(1)  הצו לא יינתן אם הוגש לבית המשפט כתב אישום או בקשה לצו הפסקה שיפוטי לפי סעיף 22ב בעניין אותו עסק.
(2)  הצו לא יינתן אלא אם כן מפקח הגיש, למי שמוסמך לתת את הצו, דוח בחתימתו, שבו ציין את פרטי העיסוק בעסק וכן כי לפי בדיקתו במועד הגשת הדין וחשבון לא חלפו יותר משישה חודשים מיום שהחל העיסוק בעסק.

(ג)  המנויים להלן רשאים לתת צו הפסקה מינהלי לפי סעיף זה:
(1)  ראש הרשות המקומית שבתחומה נמצא העסק;
(2)  לעניין עסק הנמצא מחוץ לתחומה של רשות מקומית – עובד בכיר של משרד הפנים במשרד הראשי או במחוז, ששר הפנים הסמיכו לפי סעיף 5(א)(2);
(3)  מפקד משטרת המחוז;
(4)  מפקד מחוז כהגדרתו בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע”ב-2012;
(5)  עובד בכיר של המשרד להגנת הסביבה, במשרד הראשי או במחוז שהשר להגנת הסביבה הסמיכו לכך;
(6)  מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות ורופא מחוזי כהגדרתו בפקודת בריאות העם, 1940 ,או סגנו;
(7)  מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר;
(8)  מפקח עבודה ראשי כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי”ד-1954, במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.

(ד)  צו הפסקה מינהלי יכלול את כל אלה:
(1)  פרטים בדבר מיקום המקרקעין שבהם חל הצו, ככל שהדבר נדרש בנסיבות העניין;
(2)  תיאור העובדות שעל פיהן הוחלט לתת את הצו;
(3) אישור בדבר קיום חובת היוועצות לפי סעיף קטן (ה);
(4)  פרטים בדבר הזכות לבקש את ביטול הצו;
(5)  פרטים בדבר אופן ההתקשרות עם נותן הצו.

(ה)  לא יינתן צו הפסקה מינהלי אלא לאחר שנותן הצו התייעץ עם תובע או עם יועץ משפטי, מטעם רשות הרישוי או מטעם נותן האישור שמטעמו פועל נותן הצו; ואולם מצא נותן הצו כי מתקיימות נסיבות דחופות, ויש לתת צו הפסקה מינהלי בלא דיחוי, רשאי הוא לתתו, והצו יובא לעיון התובע או היועץ המשפטי כאמור, להבעת עמדתו סמוך לאחר שניתן, ולא יאוחר משלושה ימים לאחר מכן.

(ו)  צו הפסקה מינהלי יומצא למי שהצו ניתן כלפיו בדרך שבה מומצא כתב בית דין בהליך אזרחי.

(ז)  (1)  ניתן צו הפסקה מינהלי לפי סעיף קטן (א)(1), יופסק העיסוק בעסק בתוך 15 ימים מיום מתן הצו, ואולם נותן הצו רשאי לצוות על הפסקת העיסוק בעסק באופן מיידי אם ראה שיש בעיסוק בעסק כאמור סכנה לבריאות הציבור בטיחותו או ביטחונאו, מטרד ממשי לציבור או נזק ממשי לסביבה.
(2)  ניתן צו הפסקה מינהלי לפי סעיף קטן (א)(2), יופסק העיסוק בעסק באופן מיידי, או במועד אחר שקבע נותן הצו בצו, ובלבד שלא יעלה על 15 ימים מיום מתן הצו.

(ח)  ניתן צו הפסקה מינהלי לפי סעיף זה, יודיע נותן הצו לרשות הרישוי שבתחומה העסק שלגביו ניתן הצו, על מתן הצו, מיד לאחר שניתן, ורשות הרישוי תודיע על מתן הצו לנותני האישור שאישורם נדרש לצורך מתן רישיון או היתר לאותו עסק.

מאמרים:
תיקון 34- צו הפסקה מנהלי ושיפוטי סעיפים 20-22ב
סמכות הוצאת צווי סגירה מנהליים לפי חוקים שונים
חובת קיום שימוע בטרם הוצאת צו סגירה לפי סעיף 20 לחוק רישוי עסקים>

צו סגירה שיפוטי לפני הרשעה – סעיף 17 לחוק רישוי עסקים

סעיף 17 לחוק רישוי עסקים קובע- “הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי סעיף 14, רשאי בית המשפט שאליו הוגש כתב האישום לתת צו כאמור בסעיף 16, ותקפו יפקע עם ביטול כתב האישום, או עם מתן גזר הדין, או במועד שבו זוכה הנאשם זיכוי סופי, או בכל מועד קודם שנקבע בצו.”

מאמרים:

סעיף 17, עדכוני פסיקה – דצמבר 2017

צו סגירה שיפוטי לאחר הרשעה- סעיף 16 לחוק רישוי עסקים

סעיף 16 לחוק רישוי עסקים קובע –
“הורשע אדם על עבירה לפי סעיף 14 או לפי הוראה בחיקוק אחר הקובעת כללים בדבר עיסוק בעסק הטעון רישוי לפי חוק זה, רשאי בית המשפט, בנוסף לכל עונש שיטיל –
(1)   לצוות על הפסקת העיסוק בעסק, לחלוטין או לתקופה שיקבע, אם בסגירת החצרים ואם בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק;
(2)   לצוות על הנשפט להימנע באותו עסק מכל פעולה שיפרט בצו;
(3)   לצוות כי לא ינהל אדם בחצרים נשוא האישום עסק טעון רישוי ללא רישיון, היתר זמני או היתר מזורז כדין ושלא יעביר לאחר את הבעלות או החזקה בעסק, אלא אם כן בידי אותו אדם רישיון, היתר זמני או היתר מזורז כדין לניהול עסק זה”

מאמרים:

סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים- סעיף 23 לחוק רישוי עסקים

סעיף 23 לחוק רישוי עסקים קובע-
(א)  קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה רשאי לצוות בכתב על סגירה לאלתר של חצרים שבהם עוסקים במכירת משקאות משכרים, אם נוכח שהדבר דרוש לשמירת שלום הציבור או להחזרת שלום הציבור שהופר; צו לפי סעיף קטן זה תקפו יהיה לתקופה שפורשה בו, ובלבד שלא תעלה על שלושים יום.
  (א1) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה, שהוסמך לעניין זה בהתאם לנוהלי משטרת ישראל, רשאי לצוות בכתב על סגירה לאלתר של חצרים כאמור בסעיף קטן (א), לתקופה שיורה, ובלבד שלא תעלה על 15 ימים, אם מצא כי התקיימו שניים אלה:
  (1)   קיים חשד סביר כי בחצרים נעברה עבירה לפי סעיף 14 בשל הפרת חובה לפי סעיף 2(א1), או שנעברה עבירה לפי סעיף 193א לחוק העונשין (בסעיף זה – עבירה);
  (2)   למחזיק החצרים או לבעל העסק, אם הוא ידוע וניתן לאתרו בשקידה סבירה, ניתנה התראה בכתב במהלך השנתיים שקדמו למועד ביצוע העבירה; התראה כאמור תימסר לאחר שהתעורר חשד סביר כי בחצרים נעברה עבירה, ובה יידרש מחזיק החצרים או בעל העסק לנקוט צעדים למניעת הישנות העבירה, וכן תובא לידיעתו אפשרות סגירת החצרים לפי הוראות סעיף זה במקרה של הישנות העבירה.  (א2) ניתן צו סגירה לפי סעיף קטן (א1), ובתוך שלוש שנים מיום פקיעת הצו התעורר חשד סביר לביצוע עבירה נוספת באותם חצרים, רשאי קצין משטרה כאמור באותו סעיף קטן, לצוות על סגירת החצרים לאלתר, לתקופה שלא תעלה על 30 ימים אף בלא מסירת התראה כאמור בסעיף קטן (א1)(2).
  א3) לצורך ביצוע צו סגירה שניתן לפי סעיף זה רשאית המשטרה להשתמש בכוח סביר.
  (א4) על צו סגירה שניתן לפי סעיף זה, יחולו הוראות סעיף 22 כאילו היה צו הפסקה מינהלי.
(ב)  סמכות לפי סעיף זה אינה גורעת מסמכויות אחרות לפי חוק זה.

מאמרים:

סעיף 78 א’ לפקודת המשטרה – בתי קפה וכו’

סעיף 78 לפקודת המשטרה קובע –
(א)  היה נראה שיש התקהלות בלתי חוקית, התפרעות או הפרעת השלום, או שיש יסוד סביר לחשוש לה, רשאי הממונה או שופט או קצין משטרה בכיר להורות לבעל בית קפה או מקום אחר שיש לציבור גישה אליו ואיננו מקום שניתן עליו רשיון למכירת משקאות משכרים, או לבעל מועדון, או לבעל רשיון לפתיחתם או לניהולם של אלה – שיסגור את החצרים לזמן שנותן הצו יראה לנכון.
(ב)  מי שנצטווה לסגור חצרים לפי סעיף זה והוא מחזיקם פתוחים, דינו – מאסר ששה חדשים או קנס 750 לירות.
(ג)   ניתן צו לפי סעיף זה, רשאי כל שוטר להשתמש בכוח במידת הצורך לסגירת החצרים

מאמרים:

סעיף 3 לחוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות

חוק הגבלת שימוש במקום שלם מניעת ביצוע עבירות מקנה לקצין הממונה במשטרה סמכויות רחבות להורות על סגירת מקום עסק.

קישור לחוק- חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות

מאמרים:

הפרת צו סגירה שיפוטי- סעיף 18

סעיף 18 לחוק רישוי עסקים קובע- “מי שאינו מקיים צו של בית המשפט לפי הסעיפים 16, 17 או 22א, דינו – מאסר שנתיים, קנס נוסף כאמור בסעיף 61(ג) לחוק העונשין או מאסר שבעה ימים לכל יום שבו נמשכת העבירה אחרי המצאת הצו; הורשע אדם בעבירה לפי סעיף זה, יהיו לבית המשפט כל הסמכויות הנוספות שלפי סעיף 16.”

מאמרים:
ניהול עסק ללא רישיון- עבירה נמשכת ומתחדשת
מה בין “היתר זמני” לרישיון עסק”
רישיון זמני והיתר זמני אינם מפקיעים תוקפו של צו סגירה שיפוטי

ביצוע צו- סעיף 24 לחוק רישוי עסקים

סעיף 24 לחוק רישוי עסקים קובע-
“בצו לפי סעיפים 16, 17, 20 או 22א מותר להורות למשטרה או לכל מי שפורש בו להיכנס לחצרים שעליהם ניתן הצו ולהרחיק מהם כל טובין שבהם, ומותר לנקוט כל אמצעים, לרבות שימוש בכוח באופן סביר הדרוש בנסיבות העניין, כדי להבטיח ציות להוראות הצו”

מאמרים-
ביצוע צו סגירה- סעיף 24 לחוק רישוי עסקים

ביזיון בית משפט – סעיף 19 לחוק רישוי עסקים

סעיף 19 לחוק רישוי עסקים קובע- “שום דבר בחוק זה לא יתפרש כאילו בא לגרוע מסמכותו של בית המשפט לפי פקודת בזיון בית המשפט, ובצווים של בית המשפט העירוני יהיו לבית משפט השלום כל הסמכויות לפי הפקודה האמורה כאילו ניתינו צווים אלה על ידי בית משפט השלום; אך לא ישא אדם באחריות גם לפי חוק זה וגם לפי פקודת בזיון בית המשפט.”

מאמרים

אכיפת צו שיפוטי על צד שלישי – ביזיון בית המשפט

מאמרים אחרונים

צו סגירה שיפוטי לפי סעיף 22ב- בעקבות פסק דין חמו

סעיף 22ב’ לחוק רישוי עסקים, המאפשר, לכאורה, הוצאת צו סגירה לעסק רק משום שפעל ללא רישיון, ללא שהוגש נגד בעל העסק כתב אישום וללא שננקטו נגדו איזה שהם אמצעי אכיפה אחרים, נחקק בתיקון 34 ונכנס לתוקפו רק ב 1.1.19. אין ספק כי מדובר בסנקציה קשה כלפי עסקים הפועלים ללא רישיון.
מאז נכתבו מספר פסקי דין המתייחסים לשיקולים שעל בית המשפט לשקול בבואו להחליט בבקשה לפי סעיף זה.
בפסק דין חמו שפורסם ב 4.6.20 (ושחלקו הראשון פורסם ב 25.2.20), ניתח בית המשפט באופן מקיף ומעמיק את הקריטריונים הראויים למתן צו סגירה לפי סעיף זה. 

אנו מודים לעורך הדין אביעד קשקש ששלח לנו את פסק הדין

להמשיך לקרוא צו סגירה שיפוטי לפי סעיף 22ב- בעקבות פסק דין חמו

תפיסת רכב שנעשתה ממנו עבירה על חוק רישוי עסקים, וסעיף 27א לחוק

כאשר נמצא כי נעברה עבירה על חוק רישוי עסקים מתוך רכב או באמצעותו, קיימת סמכות לתפוס את הרכב. מאמר זה נכתב בעקבות פסק דין שוורץ, הדן במקרה בו המשטרה תפסה רכב ששימש להובלת ציוד למסיבה שנערכה ללא רישיון עסק כדין. במאמר זה התייחסנו לשאלה מה מקור הסמכויות לתפיסת רכב, או במילים אחרות- מהי עילת התפיסה.

להמשיך לקרוא תפיסת רכב שנעשתה ממנו עבירה על חוק רישוי עסקים, וסעיף 27א לחוק

לא ניתן לאכוף את תקנות הקורונה באמצעות חוק רישוי עסקים

בתקנות שעת חירום בענין הגבלת הפעילות  בתקופת משבר הקורונה נקבעו כללים והגבלות להפעלת עסקים.

נשאלנו האם ניתן לאכוף קיום הוראות תקנות אלו באמצעי האכיפה הנתונים לרשויות על פי חוק רישוי עסקים.

המאמר הבא מסביר מדוע, בהעדר הוראות חקיקה אחרות, לא ניתן לאכוף את הוראות התקנות באמצעות מנגנוני וסעיפי האכיפה המצויים בחוק רישוי עסקים.

להתעדכנות שוטפת- מצורף קישור לאתר משרד הפנים המפרסם הנחיות רישוי עסקים לתקופת המשבר- הנחיות משרד הפנים- האגף לרישוי עסקים לתקופת משבר הקורונה

להמשיך לקרוא לא ניתן לאכוף את תקנות הקורונה באמצעות חוק רישוי עסקים

הלבנת הון וחוק רישוי עסקים

למרות שחוק איסור הלבנת הון קובע כי עבירה על סעיף 14 לחוק רישוי עסקים הינה “עבירת מקור”, הרי שעד לאחרונה לא נעשה שימוש בעבירות לפי סעיף זה כעבירות מקור לעניין אישומים בגין הלבנת הון.
פסק דין  מחודש דצמבר 2019 קובע שאמנם מדובר במהלך חדשני אך אין בכל כל פסול.

תודה למשרד עו”ד נועה טלבי ושות’, על העברת פסק הדין נשוא המאמר.

להמשיך לקרוא הלבנת הון וחוק רישוי עסקים

תיקון 34- צו הפסקה שיפוטי- סעיף 22ב

סעיף 22ב המאפשר הוצאת צו הפסקה שיפוטי ללא שינקטו כל הליכים לפי חוק רישוי עסקים כנגד בעל העסק, הינו סעיף חדש שחוקק בתיקון 34. סעיף זה מהווה חידוש משמעותי בכל הנוגע לאפשרות סגירה מיידית של עסק בצו שיפוטי, ללא הגשת כתב אישום.

תודה למשרד עו”ד נועה טלבי ושות’ על העברת חלק מפסקי הדין המוזכרים במאמר זה.
מאמר זה עודכן ב 7.6.20.

להמשיך לקרוא תיקון 34- צו הפסקה שיפוטי- סעיף 22ב