הרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי
מעקב אחר הליך החקיקה
בישראל כ 150,000 עסקים טעוני רישוי המסווגים לפי 200 פריטים שונים. הוצאת רישיון עסק הינה הליך ארוך, מורכב ולא בהכרח וודאי.
במסגרת המאמצים לצמצום נטל הרגולציה, הונחה על שולחן הכנסת הצעה לתיקון מהותי בחוק רישוי עסקים. העיקרון המהותי העומד אחרי הצעה זו הינו, חלוקת העסקים הטעונים רישיון לשלוש קבוצות לפי מורכבות סוג העסק ובהתאם, פישוט הליכי הוצאת הרישיון לעסקים בעלי מורכבות נמוכה ובינונית.
בעמוד זה תמצאו את המעקב אחר הליך החקיקה, את נוסח התיקון כפי שאושר, ומאמרים המתייחסים לשינויים בחוק המצויים בתיקון זה.
מאמרים אחרונים

צו הפסקה מנהלי ל”עסק חדש” – כניסה לתוקף ביום 1.7.20

אנו מפנים את תשומת לב קוראינו לכך שבימים אלו ייכנס לתוקף סעיף 20(א)(1) לחוק רישוי עסקים לפיו ניתן להוציא צו הפסקה מנהלי ל”עסק טעון רישוי לפי חוק זה הפועל בלא רישיון, היתר או היתר מזורז, ובלבד שבמועד הדו”ח שהוגש על ידי מפקח לא חלפו יותר מ 18 חודשים מיום שהחל העיסוק בעסק”.

להמשיך לקרוא צו הפסקה מנהלי ל”עסק חדש” – כניסה לתוקף ביום 1.7.20

בעקבות דו”ח מבקר המדינה 2020 (1)- הפחתת הרגולציה ברישוי עסקים

פרק נרחב בדו”ח מבקר המדינה (70(ב)), שפורסם ביום 17.2.2020 דן בצורך להפחתת נטל הרגולציה על בעלי עסקים, תוך הקדשת חלק נכבד לרגולציה ברישוי עסקים ובתכנון ובניה.

אנו בחרנו להתמקד בשלושה נושאים מתוך אלו הנסקרים בדו”ח. הדיון בנושאים אלו חולק לשלושה מאמרים. הראשון- מסביר בקצרה מהי רגולציה, מהו עודף רגולציה ומדוע עודף רגולציה גורם לנזקים כלכליים רבים. השני- דן בתופעת יועצי ההסדרה או כפי שהם מכונים בדו”ח “מאכערים”, מסביר בקצרה מהי התופעה ומדוע הציבור הרחב נזקק לשירותיהם, ודן בשאלה האם מדובר באמת בתופעה שלילית, כפי שהיא מצטיירת בעיני הציבור הרחב. השלישי- מביא את נתוני הדו”ח העגומים הנוגעים לכשלים רגולטוריים בתכנון ובניה, ומראה מדוע כשלים אלו גדלים פי כמה וכמה, כאשר הם משתקפים בקושי להוצאת רישיון עסק. 

מאמר ראשון זה דן ברגולציה ובנזקים הנגרמים מעודף רגולציה כפי שהם משתקפים בדו”ח.

להמשיך לקרוא בעקבות דו”ח מבקר המדינה 2020 (1)- הפחתת הרגולציה ברישוי עסקים

פורסם תזכיר חוק- צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)

בהמשך לתיקון סעיף 8ב בתיקון 34 לחוק, התפרסם ביום 8.1.2020 תזכיר הצעת לחוק לקביעת דרכי הוכחת נגישות בעסקים שונים.
הוכחת הנגישות נעה בין דרישה להגשת תצהיר, ועד לדרישה לקבלת חוות דעת, הן של מורשה לנגישות השירות  והן של מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה.

קישור לתזכיר החוק- תזכיר צו רישוי עסקים (הוכחת נגישות)

תיקון 34- סייגים למתן היתר מזורז- סעיף 6א2 לחוק

בסעיף 6א2 לחוק נקבעו סייגים אשר בהתקיימם, לא ניתן יהיה לקבל היתר מזורז לעסק.
לכאורה מדובר על סייגים לקבלת היתרים מזורזים א’ וב’ המפורטים בסעיף 6א1 לחוק בלבד, אלא שבהוראות שונות בחוק הורחבה תחולת סייגים אלו גם לקבלת אישור גורם רישוי על יסוד תצהיר (סעיף 6(ג)), רישוי ללא אישור על יסוד תצהיר ( סעיף 6א), רישיון עיל יסוד תצהיר ( סעיף 6א3), והגשת תצהיר לעניין נגישות (סעיף 8ב(ג)(ב)) (“להלן: הליך מזורז”).

המאמר הבא מפרט את הוראות הסעיף ומשמעותן. בסופו של המאמר הוספנו מספר הערות המתייחסות לקשיי היישום של הוראות הסעיף, ולספק בדבר יכולתן להשיג את המטרה לשמה נועדו. להמשיך לקרוא תיקון 34- סייגים למתן היתר מזורז- סעיף 6א2 לחוק

הרפורמה ברישוי עסקים- החזון והתוצאה

 

בשנה האחרונה עסקנו רבות בהטמעת הרפורמה בחוק רישוי עסקים המכונה גם תיקון 34 לחוק או מהפכת “הרישוי הדיפרנציאלי”. הגם שחלק גדול מהרפורמה טרם יצא לדרך, שכן החקיקה המשלימה הנדרשת טרם חוקקה, בין היתר בשל קיום שתי מערכות הבחירות בשנה זו, ניראה שהגיע הזמן לסיכום ביניים של החזון ותוצאתו, מה הייתה הכוונה ומה התקבל בסוף?

מאמר זה סוקר את גלגוליה של הרפורמה מראשיתה ועד היום- מ”וועדת הבר” ועד לתיקון 34, את מטרות הרפורמה, ואת הקשיים שעלולים לטרפד את יישומה. להמשיך לקרוא הרפורמה ברישוי עסקים- החזון והתוצאה