הרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי
מעקב אחר הליך החקיקה

בישראל כ 150,000 עסקים טעוני רישוי המסווגים לפי 200 פריטים שונים. הוצאת רישיון עסק הינה הליך ארוך, מורכב ולא בהכרח וודאי.
במסגרת המאמצים לצמצום נטל הרגולציה, הונחה על שולחן הכנסת הצעה לתיקון מהותי בחוק רישוי עסקים. העיקרון המהותי העומד אחרי הצעה זו הינו, חלוקת העסקים הטעונים רישיון לשלוש קבוצות לפי מורכבות סוג העסק ובהתאם, פישוט הליכי הוצאת הרישיון לעסקים בעלי מורכבות נמוכה ובינונית.
בעמוד זה אנו עוקבים אחר הליך החקיקה.

מאמרים אחרונים

אושר בטרומית- עסקים יוכלו לקבל רישיון קבוע ללא הגבלת זמן

ביום 9.5.18 התפרסמה הודעת הכנסת בדבר אישור בקריאה טרומית של הצעת חבר הכנסת רועי פולקמן לפיה תקופת רישיונות העסקים תנוע בין 3 שנים לצמיתות.
כיום חוק רישוי עסקים קובע כי רישיונות ינתנו לתקופה של 15 שנים, ושר הפנים רשאי לקבוע תקופות קצרות יותר- משמעות הדברים היא רישיונות ניתנים לתקופה הנעה בים שנה ל 15 שנים, לפי סוג העסק.
יצויין כי על פי החוק טרם תיקונו בשנת 2010 (ותיקון צו רישוי עסקים בשנת 2013), ניתנו לסוגי עסקים מסוימים רישיונות לצמיתות.  במסגרת התיקון משנת 2010, קוצרה התקופה המקסימלית בחוק למתן רישיון עסק ל 15 שנה (ס’  7א לחוק).
להמשיך לקרוא אושר בטרומית- עסקים יוכלו לקבל רישיון קבוע ללא הגבלת זמן

רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי- כשלים העלולים להופכה לאות מתה

הרפורמה ברישוי עסקים בעניין רישוי דיפרנציאלי מהווה המשך לרפומה אותה החלה וועדת הבר. כאשר מתקינים רפורמה יש לשים לב ולאמצה בשלמותה. כאשר פורטים את הרפורמה לפרוטות, חלקן מכניסים לחוק המתוקן וחלקן לא, עלול הנזק לעלות על התועלת.
ברפורמה הנוכחית הושקעו מאמץ וזמן רבים והיא אכן יכולה לשפר באופן מהותי את מצב רישוי העסקים בישראל. אלא שבבוא המחוקק לנסח את עקרונות הרפורמה החשובה הזו, נפלו כמה כשלים אשר ללא תיקונם, קיים חשש אמיתי כי רפורמה זו לא תהיה ניתנת ליישום.
הכשלים העיקריים הינם- העדר פרסום מהיר ויעיל של המפרטים האחידים, קישור בין פרסום המפרטים האחידים לבין יישום סעיפים עקרוניים אחרים ברפורמה, קביעת תנאי סף לא מעשיים ליישום התנאים המקלים על הוצאת רישיון העסק, יישום העיצומים המנהליים והשמטת הפרק האמור להקל על אכיפת דיני התכנון והבניה באמצעות חוק רישוי עסקים.

להצעת החוק ודיוני הוועדה- הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי- דיוני וועדת הפנים

להמשיך לקרוא רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי- כשלים העלולים להופכה לאות מתה

הערות לרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי

בימים אלו נדונה בוועדת הפנים של הכנסת הצעת החוק האמורה לאשר את רפורמת הרישוי הדיפרנציאלי. רפורמה זו אמורה להקל באופן משמעותי על הליך הוצאת רישיון העסק לעסקים קטנים ובינוניים. אלא שקיימים נושאים מסוימים שללא תיקונם בהצעת החוק לא ניתן יהיה ליישם רפורמה זו.
מאמר זה מפרט את הנושאים הטעונים תיקון ובהם: העברת סמכות רשות הרישוי מראש הרשות למנכ”ל העירייה, עיקור האפשרות להוציא היתר מזורז, הקשר בין היתר מזורז למפרטים אחידים, תוקף הרישויונות, אישור על יסוד תצהיר, הסתמכות על חוות דעת חיצוניות, תוקף היתר זמני, נגישות לעסקים, ומתן אפשרות בחוק להאריך תוקף צו סגירה שיפוטי.
להצעת החוק ודיוני הוועדה- הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי- דיוני וועדת הפנים
להמשיך לקרוא הערות לרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי

הצעה לתיקון חוק רישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי- דיוני וועדת הפנים

הצעת החוק לתיקון רישוי עסקים בכל הנוגע לרישוי דיפרנציאלי הופרדה מחוק ההסדרים.

בימים אלו אלו מונחת על שולחן וועדת הפנים הצעת החוק הנוגעת בעיקרה לרישוי דיפרנציאלי, לקראת הבאת הצעת החוק לקריאהשניה ושלישית.

במסגרת המעקב אחר הליך החקיקה ששל רפורמת הריששוי הדיפרנציאלי אנו מצרפים את נוסח הצעת החוק העומד לדיון בםני וועדת הפנים ואת פרוטוקולי הדיונים בוועדה.
הצעח לקריאה שניה אפריל 18
פרוטוקול דיון וועדת הפנים 30.4.18
פרוטוקול וועדת הפנים 8.5.18

התייחסות והערות להצעת החוק-
אלחנן משי- הערות לרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי
שושי יוסקוביץ’- הערות לרפורמה ברישוי עסקים

תזכיר חוק- הרפורמה ברישוי עסקים

ביום 22.1.18 פורסם תזכיר חוק בעניין הקלות בחוק רישוי עסקים. התזכיר צפוי לעלות לדיון בועדת השרים המיוחדת לעניין התוכנית הכלכלית לשנת 2019 ביום 29.1.18.
במאמר זה צירפנו את נוסח התזכיר המלא.
לנוסח התזכיר- להמשיך לקרוא תזכיר חוק- הרפורמה ברישוי עסקים