הרפורמה ברישוי עסקים- רישוי דיפרנציאלי
מעקב אחר הליך החקיקה

בישראל כ 150,000 עסקים טעוני רישוי המסווגים לפי 200 פריטים שונים. הוצאת רישיון עסק הינה הליך ארוך, מורכב ולא בהכרח וודאי.
במסגרת המאמצים לצמצום נטל הרגולציה, הונחה על שולחן הכנסת הצעה לתיקון מהותי בחוק רישוי עסקים. העיקרון המהותי העומד אחרי הצעה זו הינו, חלוקת העסקים הטעונים רישיון לשלוש קבוצות לפי מורכבות סוג העסק ובהתאם, פישוט הליכי הוצאת הרישיון לעסקים בעלי מורכבות נמוכה ובינונית.
בעמוד זה תמצאו את המעקב אחר הליך החקיקה, את נוסח התיקון כפי שאושר, ומאמרים המתייחסים לשינויים בחוק המצויים בתיקון זה.

מאמרים אחרונים

רישוי עסק שלא ניתן למצא את היתרי הבניה שלו, לאור תיקון 34

מה דינם של עסקים המצויים במבנים שלא ניתן לאתר את היתרי הבניה שלהם לאור הוראות  תיקון 34 לחוק רישוי עסקים?
הדיון המפורט במאמר  מציג את המסקנות הבאות-

  • הוראות סעיף 8א1(תכליות דיני התכנון והבניה) חלות גם על “זוטי דברים” ועל מבנים ישנים שלא ניתן לאתר את היתרי הבניה שלהם.
  • הוראות סעיף 8א1 חלות על כל סוגי העסקים הטעונים רישיון, ואין זה משנה באיזה מסלול רישוי, מזורז או רגיל, מצויים העסקים.
  • כאשר עסק אינו עומד בדיני התכנון והבניה במלואם, כולל מקרה בו לא ניתן לאתר את היתרי הבניה, ולא משנה באיזה מסלול רישוי מצוי העסק (מזורז או רגיל), הנכון יהיה להעביר את הבקשה למהנדס הוועדה המקומית לקבלת חוות דעתו.
    מאמר זה נכתב במשותף עם מר אשר גרנר ומר אלחנן משי
    להמשיך לקרוא רישוי עסק שלא ניתן למצא את היתרי הבניה שלו, לאור תיקון 34

תיקון 34 – מניין הימים לבדיקת בקשות לרישיון או להיתר – סעיף 41א

סעיף 41א לחוק, הינו סעיף חדש שחוקק בתיקון 34.
הסעיף קובע את אופן ספירת הימים לבדיקת בקשות לרישיון או להיתר.
בסעיף נקבע כי במניין הימים לא יספרו שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת של סוכות, ראשון ושביעי של פסח, חג השבועות, ימי חול המועד וימי השבתון.
יש לשים לב כי ימי שבת ויתר המועדים כן יחושבו במניין הימים הקבוע בחוק.
חקיקה:
חוק רישוי עסקים – נוסח משולב הכולל את תיקון 34
פקודת סדרי שלטון ומשפט, תש”ח – 1948

תיקון 34 – מפקחים – הסמכה, סמכויות וזיהוי – סעיפים 28 – 28ב

הוראות תיקון 34 מסדירות גם את תחום הפיקוח ברישוי עסקים.
בעוד שהוראות החוק, לפני התיקון, דנו בזכות הכניסה של מפקחים הממונים מטעם רשות הרישוי ונותני האישור, הרי שההוראות החדשות, המחליפות את ההוראות הקודמות, דנות בהסמכת המפקחים, בסמכויותיהם ובאופן זיהויים.
יצויין כי תיקונים דומים נעשו בשנים האחרונות בחוקים נוספים המקנים סמכויות פיקוח. להמשיך לקרוא תיקון 34 – מפקחים – הסמכה, סמכויות וזיהוי – סעיפים 28 – 28ב

תיקון 34 – תיאום אכיפה ופיקוח – סעיפים 19א, 19ב

הסעיפים הדנים בתיאום אכיפה ופיקוח הם סעיפים חדשים בחוק.
סעיפים אלו נועדו לעגן בחוק שני נושאים חשובים. האחד- מניעת כפל פעולות אכיפה בין רשות הרישוי ונותני האישור, השני- מתן עדיפות לנותני האישור בנקיטת אמצעי אכיפה, בתחומים המקצועיים שבאחריותם.
מועד כניסה לתוקף – 1.1.19

להמשיך לקרוא תיקון 34 – תיאום אכיפה ופיקוח – סעיפים 19א, 19ב

תיקון 34- ביקורות ודרישה לתיקון ליקויים – ס’ 8ד

סעיף 8ד הינו סעיף חדש בחוק, והוא מהווה חלק ממערכת שלמה של סעיפים שהוכנסו בתיקון 34 ונועדו  “להגביר את השקיפות והוודאות למבקש הרישיון ולקצר את הזמנים הנדרשים לצורך רישוי עסק”.
הסעיף  כולל הוראות הנוגעות לפעולות הרשות בבואה לבצע ביקורות בעסק וקובע לוחות זמנים להתייחסות הרשות, בכתב, לליקויים שנמצאו באותן ביקורות.
מועד כניסה לתוקף- 1.1.19 להמשיך לקרוא תיקון 34- ביקורות ודרישה לתיקון ליקויים – ס’ 8ד