תכנון ובניה וחוק רישוי עסקים
אחד התנאים לקבלת רישיון עסק הוא עמידה בדיני התכנון והבניה. על פי נתוני משרד הפנים 33% מהעסקים הטעונים רישיון עסק לא קיבלו רישיון בשנת 2015 בשל אי עמידה בדינים אלו.
התאמת העסק לדיני התכנון והבניה כרוכה הן בהתאמתו לתב"ע והן בהתאמתו להיתר הבניה שניתן לאותו נכס ספציפי בו ממוקם העסק. כאשר העסק אינו תואם את היתר הבניה שניתן למבנה יידרש היתר לשימוש חורג, אשר לא בהכרח יינתן, ואם יינתן, יהיה הדבר כרוך בעלויות לא מבוטלות לבעל העסק.
בעיה קשה נוספת בדרישה להתאמת העסקים לדיני התכנון והבניה הינה עסקים הממוקמים במבנים ישנים. לעיתים קרובות עסקים אלו מתנהלים שנים רבות על ידי אותו אדם, לבעליהם לא קיימות באמת אפשרויות תעסוקה אחרות, ואילו את התוכניות המקוריות של המבנה עצמו קשה מאד לאתר, אם בכלל קיימות כאלו.
במהלך השנים נעשו מספר ניסיונות להקל על דרישה מוחלטת זו, וכיום נדרש כי עסק לא יפר מהותית את תכליות דיני התכנון והבניה בלבד.
עם זאת, הבעיות הנובעות מהקשר בין שני החוקים רחוקות מפתרון.
בעמוד זה ניתן למצא דיון בסוגיות הנפוצות הנוגעות לקשר בין שני החוקים ולאפשרויות הקיימות והרצויות לפתרון.

למדריך לעוסקים ברישוי עסקים ולמהנדסי וועדות מקומיות ראה: תכנון ובניה לפי תיקון 34 לחוק רישוי עסקים, מאי 2023

קיום תכליות דיני התכנון והבניה

האצלת סמכויות מהנדס הוועדה המקומית למתן אישור לרישיון עסק

בסעיף 8א1 לחוק נקבע כי הסמכות לקבוע כי עסק אינו פוגע מהותית בתכליות דיני התכנון והבניה היא של מהנדס הוועדה המקומית, במובחן ממהנדס הרשות המקומית.

מהנדס רשות מקומית שהוא גם מהנדס וועדה מקומית רשאי להאציל מסמכויותיו כמהנדס הוועדה המקומית בנוסף על האצלת סמכויותיו כמהנדס הרשות המקומית באופן הקבוע בסעיף 6 לחוק מהנדס הרשות.

 למאמר המלא ראה:  האצלת סמכויות מהנדס הוועדה המקומית למתן רישיון לפי סעיף 8א1 לחוק.

מתי ניתן לתת רישיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה- עד תיקון 34

בסעיף 8א1 לחוק, שתוקן בתיקון 34 (2018), נקבע כי ניתן לתת לעסק רישיון ככל והוא אינו פוגע מהותית בתכליות דיני התכנון והבניה.

לחקיקת סעיף זה קדמו הוראות היועץ המשפטי לממשלה בדבר מתן רישיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה.

מאחר והוראות סעיף 8א1 אינן דנות בכל המקרים שבהם עסק אינו מקיים את דיני התכנון והבניה- אנו מצרפים מאמר הדן ביישום הוראות החוק טרם חקיקת סעיף 8א1.

למאמר המלא ראה: מתי יינתן רישיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה- עד תיקון 34

עסק שלא ניתן למצא את היתר הבניה שלו

סעיף 8א1 לחוק רישוי עסקים הקובע כי ניתן לתת רישיון לעסק שאינו מפר מהותית את תכליות דיני התכנון והבני, אינו מתייחס לעסק שלא ניתן למצא את היתר הבניה שלו.
אנו סבורים כי יש לאפשר לעסק כזה לקבל רישיון עסק, בתנאים מסוימים.

ונדגיש- לא מדובר בעסק אשר ברור שאין לו היתר בניה, אלא בעסק שלא ניתן לדעת אם יש לו היתר ובניה או לא, שכן לא ניתן לאתר את ההיתר.

למאמר המלא ראה: רישוי עסק שלא ניתן למצא את היתר הבניה שלו לאור תיקון 34 לחוק

נותן אישור אינו רשאי לסרב לתת אישור רק משום שדיני התכנון והבניה אינם מתקיימים במלואם

שוב ושוב אנו נתקלים במקרים בהם נותן אישור מסרב לתת אישורו לרישיון בשל אי קיום דיני התכנון והבניה בעסק, ומסיבה זו בלבד.
הגם שפרקטיקה זו אינה נהוגה במקרים רבים, ולשיטתנו אף לא הייתה נכונה עוד בטרם תוקן תיקון 34 לחוק, הרי שכיום על נותן האישור לנהוג לפי הוראות החוק החדשות.
המאמר מפרט את הבסיס לנוהג זה של נותן האישור, ומסביר כיצד על נותן אישור לנהוג, בהתאם להוראות החוק לאחר תיקון 34 בכלל וסעיף 8א1 בפרט, במקרה של אי עמידת עסק בדיני התכנון והבניה.

למאמר המלא:נותן אישור אינו רשאי לסרב לתת אישור רק משום שדיני התכנון והבניה אינם מתקיימים במלואם

קיום תכליות דיני התכנון והבניה- סעיף 8א1

בתיקון 34 לחוק שונתה מטרת החוק הנוגעת לדיני התכנון והבניה, ובמקום הדרישה כי דיני התכנון והבניה יתקיימו במלואם לשם מתן רישיון עסק, נדרש כיום כי עסק יקיים את "תכליות דיני התכנון והבניה" בלבד. 

לנוסח הסעיף – סעיף 8א1 לחוק רישוי עסקים

למאמר המלא הסוקר את הוראות סעיף החוק הקובע מהן תכליות דיני התכנון והבניה ומתי ניתן לתת רישיון לפי הוראות אלו כאשר עסק אינו מקיים את מלא דיני התכנון והבניה ראה – 

תיקון 34- קיום תכליות דיני התכנון והבניה- סעיף 8א1
האצלת סמכויות מהנדס הוועדה המקומית למתן אישור לפי סעיף 8א1
רישוי עסק שלא ניתן למצא את היתרי הבניה שלו לאור תיקון 34

הוראות מקלות בחוק התכנון והבניה

"שינוי שימוש"- תיקון 110 לחוק התכנון והבניה- הקלות לעסקים

ביום 1.1.17 נכנס לתוקפו תיקון בחוק התכנון והבניה שאמור היה להקל על קבלת היתרים לשימושים חורגים לצורך שימוש בנכס לעסק.
לשם יישום הוראות החוק היו אמורות בתוך 4 חודשים להיחקק תקנות.
נכון ליום 1.9.21 טרם נחקקו תקנות אלו.

ניתן  לתת מקום לפרשנות כי יש ליישם את הוראות החוק כלשונן גם בהיעדר תקנות.

למאמרים:
הקלות בהוצאת רישיון עסק – תיקון 110 לחוק התכנון והבניה
פורסם תזכיר תקנות בעניין "שינוי שימוש"
הוראות חוק המקלות על עמידת עסקים בדיני התכנון והבניה אינן מיושמות

ניהול חסמים שיוצר חוק התכנון והבניה בהוצאת רישיון עסק

הצורך לעמוד, ככלל, בהוראות חוק התכנון והבניה על מנת לקבל רישיון עסק מהווה אחר החסמים העיקריים בהליך זה.
ישנם מספר לא מבוטל של כללים והוראות של חוקים היכולים להקל בהליך זה.

ראה:
ניהול חסמים שיוצר חוק התכנון והבניה בהוצאת רישיון עסק
הרצאת אלחנן משי – חקיקה המקלה על עסקים לקבל אישור תכנון ובניה

פטור מפירסום ומסירת הודעה על בקשות לשימוש חורג

הוראות סעיף 149 לחוק התכנון והבניה אמנם מחייבות פירסום ומסירת הודעה על בקשה לשימוש חורג אך הוראות הסעיף מאפשרות גם לבקש פטור מפירסום זה ולחסוך אלפי שקלים.

ראה: פטור מפרסום ומסירת הודעה על בקשות לשימוש חורג

עבודות ומבנים הפטורים מהיתר

בתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), תשע"ד- 2014 מנויה שורת עבודות שאינן טעונות היתר בניה.

בעל עכסק יוכל להיעזר רבות בהוראות אלו על מנת לעמוד בהוראות חוק התכנון והבניה בכול הנוגע לעסקו.

כל למשל יהיו פטורים מקבלת היתר- הקמת מחסום לחניה ושער, הקמת סוכך מתקפל, התקמת מצלמות, הקמת דודי שמש וקולטים, סגירה עונתית בבית אוכל ועוד. הכל בהתאם לפירוט ולתנאים האמורים בתקנות.

ראה נוסח התקנות המלאתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), תשע"ד- 2014

פטור מהיתר לגגון הנשען על עמודים

בפסק דין בר ציון נקבע כי אין מניעה עקרונית שגגון הנשען על עמודי מתכת יהנה מהפטור מהוצאת היתר בניה.

למאמר  המלא: גגון הנשען על עמודים יהיה פטור מהיתר בניה

פטור מהיתר למחסום

תקנות הפטור מהיתרי בניה נועדו לבטל את הצורך בהוצאת היתרים לבניה המהווה זוטי דברים, ואין מקום להוציא הנחיות מרחביות המאיינות השגת מטרה זו.
אין היגיון בהנחיות מרחביות הקובעות כי הפטור מהיתר להתקנת מחסום יחול רק על מקום שיש במגרש מבנה שנבנה בהיתר, ולא יחול במגרש בו אין מבנה כלל.
למאמר המלא ראה: מחסום לחניון – פטור מהיתר בניה

עסקים בקרקע חקלאית

מכירה ישירה של תוצרת חקלאית

מכירת פירות וירקות הינה עיסוק הטעון רישיון עסק.
מכירה ישירה של תוצרת חקלאית אינה נחשבת לשימוש חקלאי בקרקע אלא לשימוש מסחרי ולפיכך לא תורשה בקרקע חקלאית.

ראה:מכירה קמעונאית של תוצרת חקלאית – מכירה ישירה ופעילות עסקית בקרקע חקלאית

האם מכירה קמעונאית של תוצרת עצמית בקרקע חקלאית טעונה רישיון עסק?

על פי הפסיקה מכירה קמעונאית של תוצרת חקלאית בקרקע חקלאית טעונה רישיון.
היה והתוצרת נמכרת ממבנה של קבע יידרש רישיון ניהול מרכול (פריט 4.7 ב).
היה והתוצרת נמכרת שלא ממבנה של קבע ובתום יום מכירה מפונה השטח לחלוטין, יידרש רישיון ליריד מזון (פריט 7.7 י).

למאמר המלא- מכירה קמעונאית של תוצרת חקלאית – מכירה ישירה

האם פעילות " קטיף עצמי" במטעים טעונה רישיון עסק?

פעילות קטיף עצמי אינה טעונה רישיון עסק.

ראה: מכירה קמעונאית של תוצרת חקלאית- מכירה ישירה ופעילות עסקית בקרקע חקלאית

המאמר מתייחס להיבטים שונים של פעילות עסקים בקרקע חקלאית.

פגיעה בעסקים בשל התרחבות אזורי המגורים

בשנים האחרונות אנו עדים להרחבת אזורי מגורים והתקרבותם הן לאזורי תעשיה והן לאזורי עיבוד חקלאיים.

סמכיות זו יוצאת קונפליקטים לא מעטים ולעיתים קרובות דווקא בעלי העסקם הם אלו שיוצאים ניזוקים מ"התנגשות" זו.

למאמר המלא המציג את הנושא ומביא מקרים מהפסיקה- על הפגיעה בעסקים בשל התרחבות אזורי מגורים

בית אריזה לתוצרת חקלאית

גידול מזון, לכשעצמו, אינו עסק הטעון רישיון. איחסון ואריזת התוצרת החקלאית על ידי החקלאי המגדל את אותה התוצרת, בטרם שיווקה ללא שנעשה בה כל הליך עיבוד שהוא, לא ייחשב לניהול בית אריזה ולא יהיה טעון רישיון.
יש לשים לב כי הקמת מבנה בקרקע חקלאית- גם לצרכי אריזת התוצרת תהיה טעונה היתר בניה.

לעומת זאת- מרכזים לוגיסטיים של רשתות מזון, שווקים סיטונאיים, בתי אריזה אזוריים וכל בית אריזה בו נעשה טיפול כלשהו במזון ( ולו גם שטיפתו בלבג) יהיו טעונים רישיון.

למאמר המלא ראה: האם בית אריזה לתוצרת חקלאית טעון רישיון עסק?

פסיקה - רישוי עסקים ותכנון ובניה

בניית שירותים בשימוש חורג לשם קבלת רישיון עסק לא אושרה

וועדת ערר סירבה לאשר הקמת שירותים במבנה יביל בשימוש חורג, לשם סיוע לבית קפה המצוי גם הוא בשימוש חורג לקבל רישיון עסק. הוועדה קבעה כי אין זה ראוי להתיר בנית מבנה בשימוש חורג, בתחום דרך, לצורך הקלה על עמידת בית קפה פרטי (המצוי גם הוא בשימוש חורג) בתנאי משרד הבריאות לצורך רישיון עסק

למאמר המלא: לא אושרה בניית שירותים בשימוש חורג לשם קבלת רישיון עסק

היתר ל "שימוש חורג מהיתר" לא יחוייב, בדרך כלל, בהיטל השבחה

בפסק דין שניתן על ידי בית המשפט העליון מיום 1.1.19, נקבע כי שימוש חורג מהיתר, ככלל, אינו טעון תשלום היטל השבחה.
פסק דין זה הינו משמעותי לבעלי עסקים רבים  הנזקקים לקבלת היתר כאמור לשם ניהול עסקם כחוק.

למאמר המלא ראה: היתר לשימוש חורג מהיתר לא יחוייב בדרך כלל בהיטל השבחה

בית המשפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים מאחר ולא קידמה תב"ע מפורטת שנים רבות

בית המשפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק שאינו יכול להסדיר את עבירות הבניה בשל העובדה כי הרשות עצמה אינה מקדמת אישור תוכנית מפורטת למקום בו מצוי העסק. ההוראה תקפה לכל התקופה בה יימשכו הליכי התכנון ושנה נוספת לאחר מכן.

למאמר המלא: בית משפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים מאחר ולא קידמה תב"ע מפורטת שנים רבות

חובת הרשות לפרט מהן חריגות הבניה בגינן היא מסרבת לתת רישיון עסק

בית המשפט קבע שהרשות לא קיימה את חובתה לשמוע את גירסת בעל עסק כאשר לא פירטה לבעל העסק, לפני דיון שהתקיים, מהן חריגות הבניה אותן ייחסה לעסק, אלא הציגה את המסמך רק בדיון עצמו.

למאמר המלא: חובת הרשות לפרט מהן חריגות הבניה בגינן היא מסרבת לתת רישיון עסק

השכרה לטווח קצר תיחשב כשימוש למטרות נופש ולא מגורים

פסק דין שפורסם באוגוסט 2022 קובע כי השכרת מבני ודירות מגורים לטווח קצר תיחשב כשימוש לנופש ולא כשימוש למגורים.

משמעות פסק הדין היא כי מי שמשכיר דירות ובתי מגורים למספר ימים,  צריך להגיש בקשה לשימוש חורג בקרקע, על כל הכרוך והמשמתמע מכך.

פסק דין זה בעצם מייתר בפועל את ההתלבטות הקיימת שנים רבות בשאלה האם השכרה מסוג זה תהיה חייבת ברישיון עסק או לא. מאחר ועל כל סוגי ההשכרה יחול משטר דיני התכנון והבניה, בעוד שמשטר דיני רישוי עסקים יחול על חלק מהמקרים בלבד, הרי שהאכיפה הנכונה של שימוש זה תהיה במישור דיני התכנון והבניה.

למאמר המלא ראה: השכרה לטווח קצר תיחשב כשימוש למטרות נופש ולא מגורים

הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לעסק בהעדר אכיפה לפי דיני תו"ב

בית המשפט המחוזי בחיפה האריך תוקפו של עיכוב ביצוע צו להפסקת עיסוק של עסק מסוג מרכול, כאשר בעסק קיימות חריגות בניה אשר בעל העסק החל בהסדרתן, וכאשר מחלקת רישוי עסקים דרשה הריסת המבנים הבלתי חוקיים בעוד לא נעשתה כל אכיפה במסגרת דיני התכנון והבניה.
בית המשפט ביקר את העירייה והוסיף כי תפקידה וסמכותה של המחלקה לרישוי עסקים איננו לפעול במקום הוועדה המקומית לתכנון ובניה, תוך שימוש בחוק רישוי עסקים ובדרך של יישום צו הפסקת עיסוק.

למאמר המלא: הארכת מועד כניסה לתוקף של צו סגירה לעסק, בהעדר אכיפה לפי חוק התו"ב

בית המשפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק עד שתתקבל החלטה בבקשה להסדרת חריגות בניה

חברה המנהלת תחנת מעבר לפסולת, שהיה לה רישיון עסק לצמיתות אשר בוטל (לטענת הרשות) בשל עבירות על חוק התכנון והבניה, ביקשה כי בית המשפט יורה לרשות שלא לנקוט נגדה הליכים להפסקת פעילות, או הליכי אכיפה, בשל העדר רישיון עסק, מאחר והרשות לא החליטה בבקשותיה להכשרת החריגות.
בית המשפט הורה לרשות, שלא לנקוט הליכים נגד החברה עד 45 יום לאחר שתתקבל החלטת וועדת התכנון והבניה בבקשות להכשרת החריגות.

למאמר המלא: בית משפט הורה לרשות שלא לנקוט בהליכים נגד עסק עד שתתקבל החלטה בבקשה להסדרת חריגות בניה

בית משפט הורה לרשות, כבעלי נכס, לחתום על בקשה לשימוש חורג לצרכי עסק

באופן חריג, בית המשפט התערב בשיקולי העירייה כרשות, והורה לה לחתום, כבעלים הרשומים של מקרקעין, על מסמכי בקשה לשימוש חורג, לשם שימוש בנכס לצרכי עסק של מוסך.
ועוד- בהתייחסותו לעובדה שהיורשים לא הגישו בקשה לרישיון במשך 18 שנה ממועד פטירת אביהם, שקל בית המשפט מנגד את העובדה שהרשות לא ביצעה ביקורת בעסק בכול אותן שנים, ואף עוד טרם פטירת האב.

למאמר המלא:בית משפט הורה לרשות , כבעלי נכס, לחתום על בקשה לשימוש חורג לצרכי עסק

ענישה מקלה בעבירות תו"ב כאשר ניתן אישור לפי סעיף 8א1

בית המשפט קבע כי הגם שמתן היתר זמני לניהול עסק אין בו כדי לאשר את חוקיות השימוש בנכס מקום שקיימות עבירות על חוק התכנון והבניה, עדיין יש בו כדי להצדיק ענישה מקלה. עצם מתן ההיתר להפעלת העסק מעיד כי הרשות סברה שלא מדובר בעבירה חמורה.

למאמר המלא: ענישה מקלה בעבירות תכנון ובניה, כאשר ניתן אישור לפי סעיף 8א1

היתר שולחנות וכסאות לא מהווה אישור לשימוש ברכוש משותף

בית המשפט קבע כי הוראה בתב"ע ששטח מסוים ברכוש המשותף ישמש כרחוב או מדרכה, אינה מהווה הפקעה של הקרקע. לכן- היתר להצבת שולחנות וכיסאות בשטח מדרכה המהווה רכוש משותף אינו יכול להוות אישור לשימוש ברכשו המשותף. 

למאמר המלא ראה: היתר שולחנות וכסאות לא יהווה אישור לשימוש ברכוש משותף

עסק שאינו תואם תב"ע חדשה שטרם יושמה

מה קורה כאשר עסק מנוהל ברישיון, אך התב"ע השתנתה?

במקרה אחד בית המשפט קבע, כי מתן רישיון לעסק לתקופה קצרה מזו הנקובה בצו רישוי עסקים, כאשר העסק מצוי בנכס המיועד להריסה לפי תב"ע  חדשה שטרם מומשה, הינה החלטה המצויה במתחם הסבירות.

למאמר המלא: ניתן לתת רישיון לעסק שאינו תואם תב"ע חדשה שטרם מומשה

במקרה אחר בית המשפט ביקר את בעל העסק שפעל תוך הפרת תנאי הרישיון, ואישר תפיסת מטלטלין במקרקעין לשם הפסקת השימוש במקום לצרכי העסק, למרות שיישום התב"ע לא מתוכנן בעתיד הנראה לעין.

למאמר המלא ראה: שינוי תב"ע במקרקעין עליה מנוהל עסק ברישיון

בתוכנית בניין לא יקבעו תנאים לעניין רישיון עסק

ועדת ערר מחוזית – מחוז מרכז קבעה כי אין זה מפקידה של תוכנית להתנות רישיון עסק.

למאמר המלא: בתוכנית בניין לא יקבעו תנאים לעניין רישיון עסק

אחריות בעל מקרקעין לניהול עסק בניגוד לדיני התכנון והבניה

בפסק דין שניתן בספטמבר 2022, ציין בית המשפט כי במידה ובעלי קרקע, המפיקים רווח מהשכרת נכס, יודעים על שימוש שעושה בו השוכר בניגוד לדיני התכנון והבניה, הרי קיים אינטרס ציבורי בהעמדתם לדין על פי חוקי התכנון והבניה ( סעיף 243).

למאמר המלא ראהאחריות בעל מקרקעין לניהול עסק בניגוד לדיני התכנון והבניה

פטור מהיתר למחסום

תקנות הפטור מהיתרי בניה נועדו לבטל את הצורך בהוצאת היתרים לבניה המהווה זוטי דברים, ואין מקום להוציא הנחיות מרחביות המאיינות השגת מטרה זו.
אין היגיון בהנחיות מרחביות הקובעות כי הפטור מהיתר להתקנת מחסום יחול רק על מקום שיש במגרש מבנה שנבנה בהיתר, ולא יחול במגרש בו אין מבנה כלל.
למאמר המלא ראה: מחסום לחניון – פטור מהיתר בניה

מידע מעשי - תכנון ובניה

יש לבדוק תקנון בית משותף בנוסף לתב"ע והיתר בניה

אם עסק ממוקם במבנה הרשום כבית משותף, על מי שמנהל עסק חלה חובה לקיים את הוראות תקנון הבית המשותף.
ייתכן ובתקנון יהיו הוראות המתירות או אוסרות קיום סוגי עסקים שונים.
כך למשל, כאשר כתוב בהיתר הבניה כי שטח מסוים נועד ל"מסחר", ייתכן כי בתקנון הבית המשותף ייאסרו סוגי מסחר שונים.
למאמר: לפני פתיחת עסק יש לבדוק גם את הוראות תקנון הבית המשותף

מתן רישיון לעסק כאשר בנכס קיימות חריגות בניה שאינן קשורות לעסק

על פי הוראות סעיף 8א1 לחוק רישוי עסקים, אם במבנה קיימות חריגות בניה העולות על 30% משטח המבנה, והשטח בו יש חריגות בניה מצוי בבעלות או בשליטת בעל העסק- אזי לא ניתן לקבל רישיון לעסק גם אם העסק מצוי בשטח שאין בו חריגות בניה.

למאמר המלא ראה: רישיון לעסק כאשר בנכס קיימות חריגות בניה שאינן קשורות לעסק

אישור הנדסה למתן רישיונות עסק- העקרונות הכלליים

ככלל, על כל עסק לקבל את אישור ההנדסה לצורך קבלת רישיון עסק.
המאמר המצורף מפרט את הליך בדיקת הבקשה בהנדסה (כולל בעת חידוש רישיון).

למאמר המלא: אישור הנדסה למתן רישיון עסק- העקרונות הכלליים

אישור הנדסה- ריבוי עסקים בעסק אחד

עסקים רבים כוללים בעסק אחד אינטגרלי מספר פריטי רישוי. הדוגמה הנפוצה ביותר הינה של בתי מלון היכולים לכלול גם פירטי רישוי נוספים כגון: בריכה, מסעדה, אולם אירועים ועוד.

המאמר המצורף מפרט את הליך הרישוי במקרים כאמור.

ראה: אישור הנדסה- ריבוי עסקים בעסק אחד

מתן היתר זמני או רישיון זמני לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה

כאשר עסק אינו מקיים את דיני התכנון והבניה אך מנהל הליכים להסדרת המחדל, ניתן לדעתנו, במקרים מסוימים, לתת לעסק היתר זמני או רישיון זמני לתקופות הנדרשות לשם הסדרת המחדל.
למאמר המפרט אופן ותקפות מתן היתרים זמניים או רישיונות זמניים במקרים האמורים ראה:
מתן היתר זמני או רישיון זמני לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה

רישיון עסק לבריכה כאשר במתחם קיימים מבנים ללא היתר בניה

כאשר חלק מהמבנים המצוי במתחם בריכה אינו עומד בדיני התכנון והבניה, ישפיע הדבר על מתן רישיון העסק לבריכה, רק כאשר מבנים אלו משרתים ישירות את הבריכה ונדרשים על מנת לתת לבריכה, ככזו, רישיון עסק.

למאמר המלא: האם ניתן לתת רישיון עסק לבריכה כאשר במתחם קיימים מבנים ללא היתר בניה

רישיון לעסקים במבנים זמניים ואירועים תחת כיפת השמים ללא צורך בהיתרי בניה

לשם קיום אירועים תחת כיפת השמים נדרש, לעיתים קרובות, להקים מבנים זמניים שונים כגון- מושבים למספר גדול של צופים (טריבונות), סככות, דוכנים, מבני שירותים ואף צריפים.
בפסיקה נקבע כי, ככלל, לא ידרש היתר בניה למבנים המוקמים לצורך אירועים מסוג זה.
העדר הדרישה להיתר בניה, ביחד עם התקהלות מספר רב של אנשים באירועים מסוג זה, מגבירים את הצורך בקביעת תקנים וכללים ברורים לבטיחות מבנים אלו, ולבקרה על הקמתם בדרך ראויה ותקנית.
הניסיון מראה כי כאשר לא היתה בקרה ראויה, התרחשו אסונות הצרובים עמוק בתודעה של כולנו.

למאמר המלא : רישיון לעסקים במבנים זמניים ואירועים תחת כיפת השמים ללא צורך בהיתרי בניה

שימוש נילווה לשימוש עיקרי לא יהווה שימוש חורג

אחד הגורמים המשמעותיים המעכב מתן רישיון לעסק, הוא הצורך לקבל היתר לשימוש חורג לשם הפעלתו.  לא אחת טועות הרשויות בבקשתן להוצאת היתר לשימוש חורג שכן, לא תמיד נדרש היתר כאמור.
המאמר המצורף דן בעיקר באחת הדוגמאות הנפוצות- ניהול מזנון, או בית קפה, במקומות המשמשים להתכנסות אנשים, כגון: מרכז ירידים, אולמות הרצאות ואולמות קונצרטים.
במקרים אלו היתר הבניה אמנם ניתן למקום ההתכנסות, אך לא נדרש היתר לשימוש חורג לאותו המזנון. 

למאמר המלא:שימוש נלווה לשימוש עיקרי לט יהווה שימוש חורג

נותן אישור אינו רשאי לסרב לתת אישור רק משום שדיני התכנון והבניה אינם מתקיימים במלואם

שוב ושוב אנו נתקלים במקרים בהם נותן אישור מסרב לתת אישורו לרישיון בשל אי קיום דיני התכנון והבניה בעסק, ומסיבה זו בלבד.
הגם שפרקטיקה זו אינה נהוגה במקרים רבים, ולשיטתנו אף לא הייתה נכונה עוד בטרם תוקן תיקון 34 לחוק, הרי שכיום על נותן האישור לנהוג לפי הוראות החוק החדשות.
המאמר מפרט את הבסיס לנוהג זה של נותן האישור, ומסביר כיצד על נותן אישור לנהוג, בהתאם להוראות החוק לאחר תיקון 34 בכלל וסעיף 8א1 בפרט, במקרה של אי עמידת עסק בדיני התכנון והבניה.

למאמר המלא:נותן אישור אינו רשאי לסרב לתת אישור רק משום שדיני התכנון והבניה אינם מתקיימים במלואם

פיצול בקשה לרישיון כאשר רק חלק ממבנה העסק עומד בדיני התכנון והבניה

קיימים מקרים בהם עסק אחד מצוי במבנה שחלקו עומד בדיני התכנון והבניה והאחר לא. לעיתים ניתן להפריד את פעילות העסק בחלקי המבנה השונים (כגון: שני קווי ייצור שונים).
במקרים כאלו ניתן לפצל את הבקשה לרישיון עסק, ולהוציא רישיון לחלק העסק הממוקם במבנה שבו מתקיימים דיני התכנון והבניה.

למאמר המלא: פיצול בקשה לרישיון כאשר רק חלק ממבנה העסק עומד בדיני התכנון והבניה

הגשת תוכניות באופן מקוון במסגרת בקשה לרישיון עסק- הרצוי והמצוי

המאמר סוקר את ההקלה לבעלי העסקים במידה ויתאפשר להגיש תוכניות של עסק באופן מקוון ואת הקשיים ביישום פיתרון זה.
למאמר:  הגשת תוכניות באופן מקוון במסגרת בקשה לרישיון עסק- הרצוי והמצוי

פטור מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון עסק

במרץ 2022 תוקנו תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות) ונקבע פטור חלקי או מלא ל 75 סוגי עסקים מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון עסק.
למאמר הדן בביצוע המעשי לאור תקנות ארלו ראהעסקים הפטורים מהגשת תוכניות לשם קבלת רישיון

השגה על "סירוב הנדסה" למתן רישיון עסק

סירוב למתן רישיון עסק בשל אי עמידה בתכליות דיני התכנון והבניה ("סירוב הנדסה"), הינו סירוב של רשות הרישוי וניתן להגיש עליו השגה על החלטות רשות הרישוי על פי הוראות חוק רישוי עסקים.

ראה: ערעור על "סירוב הנדסה" למתן רישיון – הרצוי והמצוי

כללי - תכנון ובניה

תכנון ובניה באזור יהודה ושומרון

דיני רישוי עסקים חלים גם על עסקים באיו"ש מכח התקנונים של המועצות האזוריות והמקומיות.
כך גם קיימים עסקים באזור הממוקמים במקומות שאינם חלק מאותן מועצות.
מאחר, וגם באזור, על מנת לקבל רישיון על עסק לעמוד בדיני התכנון והבניה ומאחר ובאזור קיימת מערכת שונה של דיני תכנון ובניה, אנו מצרפים חוברת שפירסם משרד הפנים באוקטובר 2018 הסוקרת את דיני התכנון והבניה באזור.

ראהתכנון ובניה באזור יהודה ושומרון

הנזקים הכלכליים הנגרמים בשל התארכות הליכי רישוי בתכנון ובניה

אין זה סוד כי הליכי רישוי בתחום התכנון והבניה אורכים תקופות זמן בלתי סבירות.
כאשר בעל עסק נזקק לקבלת היתרים בתחום התכנון והבניה לשם קבלת רישיון עסק התארכות ההליכים גורמת לנזקים עצומים.
המאמר המצורף דן בבעיה זו ומתריע על הצורך הדחוף בפתרונה.
ראה: הנזקים הכלכליים הנגרמי בשל התארכות הליכי הרישוי בתכנון ובניה

היטלי השבחה והתרנגולת שמטילה ביצי זהב

עוד בשנת 2017 פירסם אלחנן משי מאמר נוקב בעניין הטלת היטלי השבחה על שימושים חורגים לעסקים.
מאמר זה אקטואלי , לצערנו הרב, גם כיום.

למאמר המלא: היטלי השבחה והתרנגולת שמטילה ביצי זהב

רישוי עסקים במבנים ללא היתר בעיר רמלה

בעיר רמלה קיימים מספר לא מבוטל של מבנים ישנים ללא היתר.

בכנס ארצי של מנהלי רישוי עסקים בשנת 2017 הרצתה הגב' שרון אטנר על הפיתרונות שאימצה העיר בעניין זה.

למרות שמאז אותה הרצאה חוקק תיקון 34 לחוק- אנו סבורים שהפתרונות שנמצאו ברמלה יכולים לסייע לרשויות ולבעלי עסקים המתמודדות עם בעיות דומות גם לאחר התיקון.

למאמר המלא ראה:אישור הנדסה למבנים ללא היתר בעיר רמלה

פגיעה בעסקים בשל התרחבות אזורי המגורים

בשנים האחרונות אנו עדים להרחבת אזורי מגורים והתקרבותם הן לאזורי תעשיה והן לאזורי עיבוד חקלאיים.

סמכיות זו יוצאת קונפליקטים לא מעטים ולעיתים קרובות דווקא בעלי העסקם הם אלו שיוצאים ניזוקים מ"התנגשות" זו.

למאמר המלא המציג את הנושא ומביא מקרים מהפסיקה- על הפגיעה בעסקים בשל התרחבות אזורי מגורים

בעקבות דו"ח מבקר המדינה 2020 (3)- כשלי הרגולציה בתכנון ובניה והשפעתם על רישוי עסקים

פרק נרחב בדו"ח מבקר המדינה (70(ב)), שפורסם ביום 17.2.2020 דן בצורך להפחתת נטל הרגולציה על בעלי עסקים, תוך הקדשת חלק נכבד לרגולציה ברישוי עסקים ובתכנון ובניה.

המאמר המצורף דן בכשלי הרגולציה בתחום התכנון והבניה והשפעתם על רישוי עסיקם.

למאמר המלא: בעקבות דו"ח מבקר המדינה 2020 (3)- כשלי הרגולציה בתכנון ובניה והשפעתם על רישוי עסקים

מאמרים אחרונים

שינוי תב"ע במקרקעין עליה מנוהל עסק ברישיון

מה קורה כאשר משנים תב"ע במקרקעין שבה נמצא עסק שעובד ברישיון, כך שהשימוש בקרקע לצרכי העסק אינו תואם עוד את דיני התכנון והבניה? 

בפסק דין שוויקי (במסגרת בקשה להחזרת מטלטלין שנתפסו בקרקע) נדון מקרה בו עסק של אחסון וטיפול במכולות התנהל במקרקעין אשר ייעודם היה שימוש לתעשיה.
לימים שונתה התב"ע באיזור. אמנם הייעוד על פי התב"ע של האזור כולו נותר לשימוש תעשייתי, אך ייעוד השטח עליו נמצא העסק שונה לככר ודרך. בכך הפך השימוש במקרקעין למנוגד לתב"ע.
העסק פעל ברישיון, אשר הוסף לו תנאי לפיו לא יוצבו בעסק מבנים ולא ייעשו בו עבודות הטעונות היתר בניה.
שטח העסק על פי הרישיון היה כ 400 מ"ר. בפועל העסק נוהל על שטח של כמעט פי 6 משטח זה.
הרשות המקומית לא ביטלה את רישיון העסק עם שינוי התב"ע.
למרות מספר דרישות, בעל העסק לא פינה את המקרקעין, והיחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה ("המדינה") תפסה  מטלטלין המצויים בשטח העסק על מנת לגרום להפסקת השימוש בו.
רק לאחר תפיסת המטלטלין, ולבקשת המדינה, הרשות המקומית זימנה את בעל העסק לשימוע לפני ביטול רישיון עסק.

בדיון בבקשה להחזרת התפוסים בית המשפט ציין כי לא מדובר בשימוש חורג רגיל, שכן בעסקים הסמוכים יותר נמשך אותו סוג של פעילות- תעשייה. אופי האזור והשטח לא שונה- אלא שאתרע מזלם של בעלי העסק ועל השטח שלהם מתוכננת דרך.
עוד צוין בפסק הדין כי דרישת המידתיות מחייבת לבצע את התפיסה לצרכי פינוי, רק כחלק מלוח זמנים צפוי לביצוע הדרך, ולוח זמנים כזה אין. אפילו לא משוער.
מנגד- בעלי העסק התעלמו מזימונים לחקירה ומאזהרות, בית המשפט התרשם כי אין בדעת המבקשים לקבל פרק זמן שיידרש להם לשם פינוי המקרקעין ולהפך- בית המשפט התרשם כי יש בדעתם להמשיך ולהפעיל את העסק ולעכב את ביצוע ויישום התב"ע ככל יכולתם.
בית המשפט בחן, בין היתר, את תוקפו של הרישיון וקבע כי בעלי העסק לא יכולים להסתמך עליו, שכן על פי התב"ע החדש ייעוד המקרקעין הוא דרך, שטח העסק הינו כמעט פי 6 מהשטח על פי רישיון העסק והוצב בשטח מבנה (מכולת משרד).
נקבע כי לא ניתן להסתמך על רישיון עסק שתנאיו הופרו.

בית המשפט הורה להשיב את התפוסים כנגד הפקדת ערובות כספיות.

בשולי פסק הדין-

נסיבותיו של המקרה הנדון בפסק הדין אינן עולות במדויק מפסק הדין, אך נראה כי חוסר שיתוף הפעולה של בעלי העסק (ככל הנראה באופן מופגן), הצבת מבנה בשטח העסק וניהול העסק על שטח העולה עד כדי כמעט פי 6 מהשטח על פי רישיון העסק, היוו גורמים מכריעים בקבלת החלטת בית המשפט, שכן, מנגד עמדה העובדה העיקרית כי אין בכוונת הרשויות ליישם את התב"ע החדשה בטווח הנראה לעין.

כבר ראינו כי במקרים אחרים, כאשר עסק נמצא במקרקעין אשר ייעודם שונה לדרך, בית המשפט אף אישר מתן רישיון עסק לתקופה מוגבלת, לעסק שנוהל באותם מקרקעין תקופה ארוכה.
כך למשל בפסק דין פרידמן נדון מקרה של חנות שהייתה במקרקעין, אשר על פי תב"ע חדשה נועדו לדרך.
באותו מקרה
הרשות הודיעה לבית המשפט כי יישום התוכנית החדשה לא ייעשה בעתיד הקרוב ולכן הציעה כי יינתן לעסק רישיון עסק לשנתיים בלבד, וככל שלא תתקדם התוכנית להרחבת הדרך, יישקל מתן רישיון לשנתיים נוספות. בית המשפט קבע שאין מקום להתערב בשיקולי הרשות וכי עמדת הרשות למתן רישיון עסק לתקופה מוגבלת, מבלי שיהיה בכך כדי לגרוע מהזכות לקדם ולבצע את התוכנית הינה החלטה סבירה.

השוואה בין המקרים אמנם מתבקשת אך יש לשים לב כי פסק דין אחד דן בסוגיה מנקודת המבט של דיני רישוי עסקים ואילו האחר מנקודת המבט של דיני התכנון והבניה.-  למרות זאת נראה כי כאשר בעל העסק יפעל כחוק בניהול עסקו, וישתף פעולה עם הרשויות בראיית העתיד בו תב"ע חדשה תיושם, ניתן לאפשר לו להמשיך לנהל את עסקו עד ליישום התב"ע החדשה. במקרה הנדון במאמר זה, כאמור, בעל העסק גם חרג באופן מהותי מהשטח ברישיון העסק וגם, ככל הנראה, לא היה מוכן לשתף פעולה באשר לפינוי השטח כאשר התב"ע תיושם  ונראה היה כי יעשה ככל יכולתו שלא לאפשר יישום אותה תב"ע.

פסיקה-
עת"מ (מרכז) 22926-06-20 פרידמן נ. עיריית הוד השרון (פורסם בנבו, 1.11.2020)
ה"ת 55955-07-24 שוויקי ואח' נ. היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה (פורסם בנבו, 11.8.2024)

על הפגיעה בעסקים בשל התרחבות אזורי מגורים

עם התרחבות אזורי המגורים אנו עדים להתקרבות  של אזורי המגורים לאזורי תעשיה או אזורים חקלאיים.

בישובים עירוניים אנו עדים לתופעה של בניית אזורי מגורים חדשים המצויים בקרבה לאזורי תעשיה שפועלים במקום, לעיתים,  עשרות שנים ובאזורים חקלאיים בוטלת התופעה של אנשים המבקשים חיים  פסטורלים "בטבע" ולכן רוכשים בתים ביישובים חקלאיים, או בהרחבות ואז מגלים כי חקלאות וטבע מהווים עסקת חבילה ביחד עם ריחות דישון, לולים, רפתות, זבובים ועוד.

בשלב הזה אנשים שהשקיעו ושעבדו שנות עבודה רבות ברכישת בית חלומות יעשו הכל על מנת להרחיק מהם את הרעשים והריחות של המפעלים או הפעילות החקלאית המצויה קרוב מידי לביתם.

לעומתם, בעלי מפעלים שהשקיעו עשרות שנות עבודה ולעיתים מיליוני שקלים ובנו את מפעל חייהם אינם חפצים להעביר את המפעל למקום אחר. לעיתים זו גם אינה אפשרות כלכלית ריאלית. חקלאים המעבדים קרקע ומגדלים בעלי חיים מזה דורות,  או רק זה מכבר, לא יחדלו לעשות זאת רק משום שהיישוב בו הם גרים מבצע הרחבה ומגיעים לגור בו אנשים שאינם חקלאים.

ההתנגשות כאן היא לכאורה בלתי נמנעת.

במאמר זה אנו רק מבקשים  להצביע על התופעה באמצעות מספר מקרים שהגיעו לדיון בערכאות משפטיות. איננו מתיימרים להביא את כל ההיבטים של הנושא או להציע פתרונות.

קצרה יריעת ידיעתנו ומומחיותנו מלעשות זאת. 


להמשיך לקרוא

לבדוק ושוב, לבדוק – גם רשויות יכולות לטעות

לא אחת נטען כלפי בעלי עסקים כי אינם עומדים בדיני התכנון והבניה ולכן לא יוכלו לנהל את עסקם בנכס המבוקש או שיהיה עליהם להוציא היתר לשימוש חורג ( מהיתר או מתוכנית) לשם כך.

את המקרה במאמר זה הבאנו  על מנת להדגיש שאין לקבל את סירובי הרשות כ"תורה מסיני" והנכון הוא לבעל העסק לשנס מותניים ולבדוק בעצמו את הבסיס העובדתי לתשובת הרשות.

במאמר זה הבאנו מקרה בו בעל העסק בדק לעומק את תיק הנכס בהנדסה, את כל ההיתרים והאישורים שהוצאו עד לאותו מועד והבין שאין כל מקום לדרישת הרשות. בית המשפט קבע כי אכן, לא נדרש היתר לשימוש חורג או שינוי שימוש.

תודה לעו"ד קרני מור שהעביר לנו את העתק פסק הדין ולרון לוי.


להמשיך לקרוא

סירוב כיבוי אש בשל העדר היתר בניה למרות אישור הנדסה

תודתנו לעו"ד מיכל בראון על תשובתה המלומדת

נשאלנו כיצד יש לנהוג במקרה הבא:

 עסק טעון רישוי הנמצא במרכז מסחרי קיבל את כל האישורים (כולל הנדסה) למעט כבאות. 

הכבאות מסרבים לתת אישורים, למרות שהעסק עצמו עבר ביקורת של הכבאות  ואין להם הערות נוספות, מאחר ובקומה העליונה של המרכז קיימות חריגות בניה. לטענתם- מאחר והעסק ממוקם במבנה שיש בו חריגות בניה אין באפשרותם לתת את אישורם. 

אנו מצרפים את תשובתה המלומדת והמדוייקת של עו"ד מיכל בראון- 

אצא מנקודת הנחה שבעל העסק אינו בעל שליטה במרכז המסחרי כולו ושאין חריגות בניה בשטח העסק.

בהיבט של דיני התכנון והבניה – על פניו, אין מניעה לתת רישיון עסק. 

כפי שמשתקף מהפניה, הקושי נובע מסרוב כיבוי אש לבדו. במקרה כזה, יש צורך להבין מנציגי כיבוי אש מה עומד בבסיס הסירוב:

אם הסירוב נובע מסיבה עניינית רלוונטית כמו למשל, בניית תוספת הבניה הבלתי חוקית מחומרים דליקים – יש הגיון רב בסירוב, שהרי ככל שתפרוץ שריפה, היא עלולה להגיע במהירות לעסק. במקרה כזה, לטעמי, אין מקום לתת רישיון/היתר זמני וחברת הניהול תדרש לעמוד בדרישות בסיסיות של כיבוי אש (אולי ברף נמוך מזה הנדרש לצורך קבלת היתר בניה).

לעומת זאת- אם הסירוב נובע אך ורק על רקע קיומה של בניה ללא היתר – ניתן להבהיר לכיבוי אש שחוק רישוי עסקים מאפשר לרשות הרישוי מתן רישיון בנסיבות אלו.

ללא הצדקה עניינית, הסירוב לא יחזיק מים בעתירה מנהלית.

היתר שולחנות וכסאות לא יהווה אישור לשימוש ברכוש משותף

אם שטח מסוים, שנקבע בתוכנית כרחוב או מדרכה, שייך לרכוש המשותף של בניין מסוים, אש היתר של העירייה להצבת שולחנות וכסאות או פרגוד חורף אינו גובר על הזכות הקניינית של בעלי הרכוש המשותף.


להמשיך לקרוא