ב 18.1.2018 פורסם דו"ח, של האגף לטיוב רגולציה במשרד ראש הממשלה, הדן בהערכת השפעות הרגולציה (RIA) של חקיקת מסלולי הרישוי הדיפרנציאליים.
דו"ח זה היווה את הבסיס להצעת החוק ל"רישוי הדיפרנציאלי", שבעקבותיה חוקק תיקון 34 לחוק הקובע את מסלולי הרישוי האמורים.
בפרק "הגדרת הבעיה" בדו"ח נכתב כי מורכבות הליך הרישוי נובעת מריבוי גורמי הממשל, השונות הגדולה בין סוגי העסקים ומאפייני העסק הפרטניים, מורכבות הליך הרישוי בפרט בנוגע לתפקידה של הרשות המקומית אל מול נותני האישור ומורכבות היחס בין הדרישות הרגולטוריות של חוק רישוי עסקים והדרישות הרגולטוריות מתוקף חוקים אחרים. (עמודים 5-6 לדו"ח)
בלב הרפורמה שהוצעה עמדה התפיסה שחוק רישוי עסקים הוא כלי שתכליתו אינה רק להגן על אינטרסים ציבוריים, אלא גם להיות בסיס נורמטיבי שיאפשר פעילות כלכלית ויעודד פתיחת עסקים.
לאור עמדה זו נקבע כי עקרונות הרפורמה הם: דיפרנציאליות בין סוגי העסקים לפי רמת הסיכון הנובעת מהם, העברת האחריות לבעל העסק המהווה את הבסיס להסתמכות על תצהירים בדבר עמידת בעל העסק בדרישות, אחריות הרשות המנהלית באמצעות הגדרת לוחות זמנים מחייבים, הגברת ההרתעה והאכיפה וקביעת כללים לאופן הממשק בין הפקח לבעל העסק.
מצ"ב העתק הדו"ח המלא- דוח הערכת השפעות רגולציה – מסלולי רישוי דיפרנציאליים
שושי יוסקוביץ', עו"ד, דוח הערכת השפעות רגולציה- רישוי דיפרנציאלי ,26/03/2024, https://www.buslic.co.il/2024/03/26/doch_regulazia/