אילו כלים קיימים לבעל עסק להתמודד עם סירוה או דרישת תנאים או מסמכים שנראים לו בלתי הגיוניים או בלתי סבירים.
בחוק רישוי עסקים והתקנות (הוראות כלליות) מפורט מנגנון להגשת השגה על החלטות כאלו.
אם ההשגה נדחית, עדיין פתוחה בפני בעל העסק הדלת להגשת עתירה מנהלית לבית המשפט.
חקיקה- סעיף 7ג5 לחוק רישוי עסקים וסעיף 11ד לתקנות
בחוק רישוי עסקים ובתקנות (הוראות כלליות), נקבע באופן מפורט ביותר המנגנון להגשת השגות ולקבלת החלטות.
מי יכול להגיש השגה
- מי שהגיש בקשה לרישיון או להיתר זמני או מי שכבר יש לו רישיון או היתר זמני ורואה עצמו נפגע מ:
- מסמך שהוא נדרש להמציא או
- מתנאי שהוא נדרש לקיים, לרבות תנאי במפרט אחיד ולמעט תנאי שנקבע בחיקוק.
- מי שבקשה שלו לרישיון או היתר סורבה.
- אירגון מעבידים שהעסק שבשמו מוגשת ההשגה חבר בו, או אירגון מעבידים שהוא צד להסכם קיבוצי כללי-ענפי שקיים לגביו צו הרחבה. (ניתן להגיש בשם כמה עסקים בתנאי שזה נוגע לאותו תנאי או מסמך).
למי תוגש ההשגה
לרשות הרישוי או לנותן האישור, לפי העניין- ל "גורם מוסמך ארצי" שהדרישה מטעמו, או לקיום מטרה שהוא מופקד עליה.
יש לשים לב– הגשת השגה לא מתלה את תוקפה של החלטה כל עוד לא הוחלט אחרת. משמעות הדבר היא שביחד עם הגשת ההשגה יש להגיש גם בקשה להתליית ההחלטה, שלגביה מגישים השגה, עד לקבלת החלטה בהשגה.
- עבור הגשת השגה יש לשלם אגרה.
כיצד תוגש ההשגה
ההשגה תוגש בשני עותקים לגורם אשר על החלטתו משיגים ועותק אחד לרשות הרישוי.
אם ההשגה נוגעת לאי התאמה בין דרישות של יותר מגורם אחד- יוגש עותק גם לגורם המוסמך הארצי שדרישתו אינה תואמת.
*ראו גם פסקאות להלן בעניין הכרעה בהשגה כאשר יש אי התאמה בין דרישות מספר נותני רישוי שונים או בין גנותן רישוי ורשות הרישוי.
מתי תוגש ההשגה
השגה תוגש בתוך 30 ימים מיום קבלת הדרישה או ההחלטה עליה משיגים.
גורם מוסמך ארצי רשאי להאריך את המועד בעוד 15 ימים לפי בקשה מנומקת של המשיג.
מה תכלול ההשגה
השגה תוגש על גבי טופס 9 שבתוספת לתקנות ותכלול-
- הגורם שהוגשה לו ההשגה
- הדרישה או ההחלטה נושא ההשגה
- מועד קבלתה
- העילות להשגה
- הצעות המשיג שיהוו חלופות לדרישה, אם יש כאלה
- עותק הרישיון או הבקשה לקבלתו
- ההחלטה או הדרישה שעליה מוגשת ההשגה
- כל מסמך נוסף הנוגע לעניין
החלטה בהשגה
החלטה בהשגה תינתן על ידי גורם מוסמך ארצי בתוך 30 יום מהגשת ההשגה (ניתן להארכה ב 30 יום נוספים, בהחלטה מנומקת).
השגה על אופן היישום של דרישה שנקבעה במפרט אחיד או בחיקוק
- אם ההשגה נוגעת לעסק שהגיש את ההשגה בלבד, ולא מעוררת שאלה של פרשנות הדרישה-
- הגורם המוסמך הארצי יכול להעביר את הדיון בהשגה לגורם מחוזי (בתנאי שלא הוא זה שקיבל את ההחלטה נשוא ההשגה).
- תשובת הגורם המחוזי- בתוך 30 יום (אפשרות הארכה ב 30 ימים נוספים).
- הגורם המחוזי יעביר העתק מהחלטתו למשיג, לגורם הארצי ולרשות המקומית.
- אם ההחלטה מצדיקה שינוי במפרט האחיד-
- הגורם הארצי יעבירה לנותן האישור
- אם נדרש שינוי במפרט האחיד- ניתן להאריך את מועד ההחלטה בעוד 90 ימים.
- הגורם הארצי יודיע על כך לרשות הרישוי ולמשיג, ויציין כי נבחנת האפשרות לשינוי המפרט האחיד.
- הערה– לאור חקיקת תיקון 36 לחוק רישוי עסקים, עתה רק לוועדת האסדרה נתונה הסמכות לשנות מפרט אחיד, נראה נכון בפועל כי הדרישה להחלטה תועבר לוועדת האסדרה. לעניין זה נדרש שינוי בחקיקה.
השגה בשל אי התאמה בין דרישות נותן אישור ורשות הרישוי
בעניין זה ניתנה "הבכורה" לדרישות נותן אישור והוא זה שיחליט.
- הגורם המכריע יהיה הגורם המוסמך הארצי אצל נותן האישור.
- ההחלטה תיתן לאחר שמיעת רשות הרישוי.
- בנימוק ההחלטה יתייחס הגורם הארצי לטענות רשות הרישוי.
השגה בשל אי התאמה בין דרישות נותני אישור שונים
- ההשגה תוכרע בהסכמה בין הגורמי המוסמכים של נותני האישור.
- לא הגיעו להסכמות- יובא העניין להוועדה הבינמשרדית אשר תיתן המלצתה.
- אם עדיין לא הגיעו להסכמות- יועבר העניין לממשלה או ליועמ"ש, לפי העניין.
- ניתן להאריך את המועד לתשובה בעד 120 ימים.
חובת הפירסום של אופן הגשת ההשגה
על נותן אישור לפרסם באתר שלו ובפורטל הממשלתי את הגורם שאליו יש להגיש השגות, את אופן הגשת ההשגה ואופן תשלום אגרה באמצעות האינטרנט.
ראה קישור באתר משרד הפנים: אופן הגשת השגה לנותני אישור
אמצעים העומדים לבעל העסק אם ההשגה נדחתה
כאשר השגה נדחית עדיין עומדת לבעל העסק הזכות הלגיש עתירה מנהלית לבית המשפט.
בסעיף 7 לתוספת לחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים נקבעה סמכות בית המשפט לעניינים מנהליים לדון בעתירות ב "רישוי עסקים- ענייני מתן רישיון או ביטול רישיון, היתר זמני, היתר מזורז או אישור לעסק טעון רישוי, לרבות קביעת תנאים לפי חוק רישוי עסקים".
האם ניתן להגיש עתירה מנהלית ללא הגשת השגה
מיצוי הליכים– קיימת הלכה לפיה יש למצות הליכים בדרגה נמוכה לפני שפונים לערכאה גבוהה יותר, ושאם קיימת אפשרות אחרת לקבל את הסעד אותו מבקשים מבית המשפט, יש למצות את כל ההליכים בטרם פניה לערכאה שיפוטית.
לכן- קיימת חובה להגיש השגה ולהמתין להחלטה בטרם מגישים עתירה מנהלית.
אך גם קביעה זו אינה מוחלטת- בפסק דין מרחב נדון מקרה בו הוגשה עתירה מנהלית ללא הגשת השגה ל"נותן האישור" (במקרה זה- רשות הרישוי). באותו מקרה בעלי העסק באו בדברים, לפני הגשת העתירה, עם רשות הרישוי ואף הומצאה להם חוות דעת משפטית של השירות המשפטי הדוחה את בקשתם. בית המשפט פסק כי למרות שלא הוגשה השגה רשמית, ומאחר ובקשת העותרים נדחתה בחוות דעת רשמית של השירות המשפטי, הוא אינו דוחה את העתירה בשל אי מיצוי הליכים.
כאן בית המשפט ראה את ההתכתבות של בעלי העסק עם הרשות המקומית ובכללה המחלקה המשפטית כמעין תחליף להגשת השגה.
אם ההשגה נדחתה- ניתן לפנות לבית המשפט בעתירה מנהלית.
כעקרון- על בעל העסק "למצות הליכים" לפני פניה לבית המשפט ולהגיש השגה לפני הגשת עתירה מנהלית.
אם התקבלה חוות דעת היועצים המשפטיים של הרשות בנושא עליו משיגים, ניתן לראות בכל מעין השגה.
פסיקה
עתמ (ת"א) 44727-03-19 אייל מרחב נ. עיריית תל אביב רשות הרישוי (פורסם בנבו,