בית המשפט פסק כי צו הפסקה מנהלי שהוצא לפי סעיף 20 לחוק על ידי מי שלא הוסמך לכך מפורשות יהיה חסר תוקף. ממלא מקום מפקד מחוז לא יהיה מוסמך להוציא צו כאמור כאשר מפקד המחוז נעדר.
בסעיף 20 (ג) לחוק רישוי עסקים נקבע מי מוסמך להוציא צו הפסקה מנהלי. בסעיף משנה (3) נקבע כי מפקד המחוז יהיה מוסמך להוציא צו כאמור.
בפסק דין אסרף נדון מקרה בו מפקד המחוז היה בחופשה וצו ההפסקה המנהלי נחתם בידי ממלא מקומו.
בית המשפט לא קיבל את הטענה כי מאחר ומפקד המחוז שהה בחופשה הרי שכל סמכויותיו עוברות לידי ממלא מקומו ובכללן הסמכות להוציא צו הפסקה מנהלי.
סעיף 34 לחוק קובע כי מינויים, הסמכות ואישורים לפי חוק זה יהיו בכתב. ולפיכך בהעדר הסמכה כתובה מפורשת להוצאת צו הפסקה מנהלי, לממלא מקום מפקד המחוז אין סמכות להוציא צו כאמור.
"משקבע המחוקק את הגורם המוסמך להפעיל את שיקול הדעת הדרוש על מנת להוציא צו כאמור, בייחוד לנוכח הפגיעה הנגרמת בחופש העיסוק כתוצאה מהוצאת הצו, הרי שהוצאת הצו על ידי מי שלא הוסמך לכך כדין מהווה פגם מהותי היורד לשורשו של עניין". (עמוד 2 לפסק הדין). צו כאמור יהיה נעדר תוקף.
הדברים האמורים בפסק דין זה יהיו, כמובן , נכונים לגבי כל אחד מהגורמים המנוייים בסעיף 20(ג) לחוק.
כדאי לשים לב כי כאשר המחוקק מגדיר מיהו גורם מוסמך ארצי (סעיף 7(ה) לחוק, הוא מונה נושאי תפקידים מסוימים ומאפשר להם להסמיך מי מעובדיהם לשמש בתפקיד. לעומת זאת, הסמכות להוצאת צו הפסקה מנהלי ניתנה לבעלי תפקידים מסוימים בלבד ואלו אינם יכולים להסמיך מי במקומם.
חקיקה:
חוק רישוי עסקים, סעיף 20
פסיקה:
בב"נ 28931-07-22 אסרף ואח' נ. מדינת ישראל (פורסם בנבו, 21.7.2022)