אין תוקף לדרישות המשטרה במפרטים האחידים לפריטים 4.2א ו 4.2ב לאחר תיקון הצו יוני 2022

ב  14.6.22 נכנס לתוקפו תיקון לצו רישוי עסקים. בתיקון זה בוטלה, בין היתר, הדרישה לאישור המשטרה לפריטי רישוי 4.2א (מסעדה) ו 4.2ב (בית קפה), גם אם מוגשים בבתי העסק משקאות משכרים לצריכה במקום.
לשני פריטי רישוי אלו פורסמו, בעבר, מפרטים אחידים הכוללים את דרישות המשטרה. בשל מניעה ביורוקרטית לא ניתן לבטל כיום (יולי 22) הוראות אלו.

המאמר דן בביטולן בפועל של דרישות המשטרה למסעדות ובתי קפה מחד, ובתוקפן של הוראות החוק המקנות למשטרה ולרשות הרישוי סמכויות נרחבות, גם אם המשטרה איננה נותן אישור, מאידך.

נכון ליום 31.12.22 – נמחקו דרישות המשטרה במפרטים האחדים לפריטי רישוי 4.2.א ו 4.2ב, אך דרישות אלו קיימות באתר משטרת ישראל (רישוי עסקים).

הדרישה כי המשטרה תהיה נותן אישור בוטלה, אך הוראות המפרטים האחידים לא

השאלה המתעורר מאי ביטולם בפועל של דרישות המשטרה במפרטים האחידים היא, האם משמעות  העובדה שהמחוקק לא ביטל במפורש את הוראות המפרטים הללו אגב תיקון הצו היא שהוראות המפרטים תקפות,  בטלות, או  הפכו בפועל לאות מתה?

לשאלה זו ניתן להתייחס מכמה נקודות מבט ולהבנתנו, כולן מגיעות לאותה תוצאה. בין אם הוראות אלו בטלות, בוטלו או "רק" הפכו לאות מתה, הן אינן תקפות עוד ככלל.

מדוע לא בוטלו בפועל דרישות המשטרה במפרטים האחידים למסעדות ובתי קפה?

הוראות המפרטים האחידים לא בוטלו מסיבות בירוקרטיות טכניות בלבד.

וזהו, בעצם, לב העניין.

 בתיקון 36 לחוק רישוי עסקים (כניסה לתוקף- 1.12.2021), שונו הוראות החוק לעניין הסמכות לפרסום מפרטים אחידים.

עד לאותו תיקון, נותני האישור הם אלו שהוסמכו לפרסם את דרישותיהם במפרטים אחידים.

בסעיף 7ג1 (כנוסחו ערב התיקון) נכתב: " (א) נותני האישור, יפרסמו, בדרך שנקבעה לפי סעיף 7ג2, מפרט המאחד את כל המסמכים והתנאים הנדרשים מטעמם לפי סעיפים 6ד ו- 7, לפי סוגי עסקים (בחוק זה – המפרט האחיד)". הסמכות לשינוי, תיקון וגריעה של הוראות במפרטים האחדים ניתנה לשר הפנים.

בהוראות תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), פרק ד1 – נקבעו ההוראות והאופן בו יפרסם נותן האישור את המפרטים האחידים וכיצד ניתן לשנותם.

בתיקון 36 לחוק נשללה הסמכות מנותני האישור לפרסם את דרישותיהם במפרטים האחידים, וזו ניתנה לוועדת האסדרה.

אלא שוועדת האסדרה לא החלה לפעול עד עתה (יולי 2022) ולכן, לכאורה, אין כיום גוף פעיל המוסמך לבטל בפועל את דרישות המשטרה, ולו גם ברמה הפורמלית.

וכך קרה שבין מפאת חוסר תשומת לב ומהירות לפרסם את התיקון לצו ובין מחמת חוסר סמכות של שרת הפנים, המשטרה אינה עוד נותן אישור לבתי קפה ומסעדות אך אין שום גורם פעיל המוסמך להשלים את המהלך ולבטל את הוראות המפרט האחיד של המשטרה הנוגעות למסעדות ובתי קפה.

מדוע דרישות המשטרה לרישוי מסעדות ובתי קפה אינן תקפות 

לאחר ביטול המשטרה כנותן אישור למסעדות ובתי קפה, דרישות המשטרה המופיעות במפרטים האחידים אינן תקפות מכמה וכמה סיבות:

קיום מטרות החוק

בסעיף 1 לחוק רישוי עסקים נקבעו המטרות שלשמן חוקק החוק. חובת הוצאת רישיון עסק נודעה להבטיח את קיום אותן מטרות. עוד נקבע כי כאשר אחת ממטרות הרישוי רלוונטית למשרד ממשלתי מסוים האחראי על אותו התחום, הצו יהיה טעון התייעצות עם אותו השר.

 מרגע שהמחוקק החליט שהמשטרה איננה נותן אישור עוד לעסק מסוים, הרי שבכך הביע עמדתו כי ביחס לעסקים אלו, קיום המטרה של מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות אינה רלוונטית עוד.  משכך הם פני הדברים- הרי שרישוי בתי קפה ומסעדות לא נועד לקיים את אותה המטרה, ומכאן ברור שלא ניתן לדרוש מבעל העסק דרישות שנועדו לקיימה.

משבוטל הצורך באישורו של נותן אישור על מנת לקבל רישיון עסק, בוטלה חובת הרישוי של אותו עסק לשם השגת המטרה עליה מופקד אותו נותן אישור. לכן, לא ניתן לדרוש מבעל העסק לקיים את התנאים שאותו נותן אישור דרש בעבר.

סעיף 23 לחוק הפרשנות

בסעיף 23 לחוק הפרשנות נקבע "משבוטל חיקוק, בטלים עימו התקנות והמינויים שנעשו מכוחו;…"

הוראות המשטרה במפרטים האחידים למסעדות ובתי קפה, נכתבו על ידי המשטרה בהתאם להוראות סעיף 7ג1 לחוק רישוי עסקים, כפי שהיה בתוקף במועד כתיבתו ופרסומו של המפרט האחיד לעסקים אלו.

מכאן, שעם ביטול המשטרה כנותן אישור – על פי העקרון האמור – בטלות כל הדרישות שנדרשו על ידי אותו נותן אישור.

אין גורם מקצועי המוסמך לבדוק עמידה בתנאי המשטרה ולאשר קיומם

התנאים שנקבעו על ידי המשטרה לשם מתן רישיון למסעדות ובתי קפה, נקבעו מכוח הסמכות והידע המקצועיים של המשטרה. בפועל- רק מי שקבע תנאים מסוימים יכול לאשר מקצועית את קיומם בעסק.

משהמשטרה אינה נותן אישור עוד, והבקשות לרישיון כלל לא מועברות אליה, אין לדרישות אלו כל משמעות.

לעניין זה חשוב להבחין בין  אכיפת תנאי הגנת הסביבה והתנאים התברואיים- שם מעסיקות הרשויות המקומיות אנשי מקצוע יעודיים לנושאים אלו, לבין אכיפת נושא ביטחון הציבור שאינה מואצלת על ידי המשטרה לגורמים אחרים.

בעסק שפורסם לו מפרט אחיד, רשות הרישוי רשאית לדרוש קיום תנאים רק באמצעות המפרט הרשותי

 רשות הרישוי אינה מוסמכת לדרוש קיום תנאי המפרט האחיד שפורסמו על ידי המשטרה. מדובר בדרישות נותן אישור בעסק שפורסם לו מפרט אחיד. ככלל, רשות הרישוי רשאית להעמיד תנאים למתן רישיון רק אם תנאים אלו פורסמו במפרט  הרשותי שאושר ופורסם כדין.

הוראות חוק רלוונטיות שנותרו בתוקפן

למרות כל האמור לעיל, יש לשים לב להוראות החוק והתקנות, שנותרו בתוקפן, הנוגעות למכירת משקאות משכרים, לסמכות הרשות לדרוש קיום תנאים מסוימים מעסקים אלו ולסמכויות המשטרה למנוע מתן רישיון עסק או להורות על סגירתו בצו מנהלי.

המפרטים האחידים- ותוקפן של הוראות חוק 

פרק התנאים הרוחביים, במפרטים האחידים למסעדות ובתי קפה, על כל הוראותיו, נותר בתוקפו גם אם בוטלו דרישות המשטרה כנותן אישור. יש לשים לב במיוחד להוראות סעיף 2.2 להוראות הכלליות : "אין באמור במפרט זה כדי לפטור בעל עסק מקיום דרישות כל דין החל עליו, אף אם הוראות הדין אינן מופיעות במפרט."

סעיף 2 לחוק רישוי עסקים – שימוש רשות הרישוי בסמכותה בעסק שנמכרים בו משקאות משכרים.

בסעיך 2 לחוק רישוי עסקים נקבע:

 (א)  בעסק שבו נמכרים או מוגשים משקאות משכרים תהא רשות הרישוי שלו לפי חוק זה רשאית להשתמש בסמכותה גם לענינים אלה:

(1)   התאמת החצרים לאפשרויות של פיקוח יעיל מצד המשטרה, הן מבחינת המבנה והן מבחינת המקום;

(2)   התחשבות בצרכיהם של תושבי האזור שבו נמצא העסק;

(3)   מניעת רשיונות מאנשים שאינם ראויים להם בשל עברם הפלילי או מהימנותם, או שלדעת המשטרה אינם ראויים להם בשל אופיים.

סעיף 6ד לחוק רישוי עסקים – דרישה למסמכים נוספים

על פי הוראות סעיף 6ד לחוק רישוי עסקים, רשות הרישוי או נותן האישור, רשאים לדרוש ממגיש הבקשה לרישיון, להיתר זמני או להיתר מזורז, מסמכים נוספים שלא נקבעו לפי סעיף 6ג הדרושים לדעתם לצורך בדיקת הבקשה, ורשאים הם לדרוש כי המסמכים האמורים ייערכו וייחתמו בידי מי שנקבע בסעיף 6ג לפי הענין, והכל בכפוף להוראות הנוגעות לפרסום מפרטים אחידים ומפרטים רשותיים.

סעיף 7 לחוק רישוי עסקים

בסעיף 7 לחוק רישוי עסקים נקבעה סמכות נותני אישור או רשות הרישוי לקבוע תנאים ברישיון, גם ביחס לעסקים להם פורסם מפרט אחיד. יש לשים לב במיוחד להוראות סעיף 7(א1) בהן נקבעה, בין היתר, סמכות גורם מוסמך ארצי (ראש רשות הרישוי, למשל), לקבוע תנאים לעסק מסוים אם קיים חשש משמעותי לשלום הציבור, לבריאותו או לבטיחותו או קיימת סכנה לפגיעה באיכות הסביבה או הפרעה בלתי סבירה לאדם פלוני או לציבור;  או אם מתקיימות לגבי העסק, המבקש או בעל הרישיון או ההיתר נסיבות מיוחדות שבשלהן נדרש לקבוע תנאי כאמור, ובכלל זה נסיבות הנוגעות למבנה שבו פועל העסק או למיקומו. הכל בתנאים ועל פי הוראות אותו הסעיף.

סעיף 8א2 לחוק רישוי עסקים

סעיף זה מקנה למשטרה סמכויות למנוע מתן רישיון גם אם מתקיימים בעסק התנאים למן רישיון "אם מצאה כי קיימות נסיבות שבשלהן אין לתת לעסק או למבקש רישיון או היתר, מטעמים של שלום הציבור או ביטחונו, לרבות בשל עברו הפלילי של המבקש." על פי הפסיקה, סמכות זו נתונה למשטרה גם איננה נותן אישור לאותו פריט רישוי.
ראה:  תיקון 34- סמכויות המשטרה למניעת מתן רישיון- ס' 8א2

סעיף 6(ד) לתקנות רישוי עסקים ( הוראות כלליות)

על פי הוראות סעיף 6(ד) לתקנות רישוי עסקים, מותר לרשות הרישוי להעביר בקשה לרישיון עסק לאישור גורמים נוספים שאינם מנויים בצו רישוי עסקים, אם לדעתה מתן הרישיון טעון בדיקה של אותם גורמים. התנאי הוא שההעברה לאישור אותו גורם נעשית כדי להבטיח קיום מטרה מהמטרות הקבועות בסעיף 1(א) לחוק רישוי עסקים.
דהיינו- רשות הרישוי רשאית להפנות בקשות לרישיון עסק לכל אחד מהגורמים המנויים בסעיף 1(ב) לחוק, גם אם, על פי האמור בצו רישוי עסקים, הסכמת אותו גורם רישוי אינה נדרשת לשם הוצאת הרישיון.
ראה: הוספת גורם רישוי על ידי הרשות

סעיף 23(א) לחוק רישוי עסקים

הוראות סעיף 23(א) לחוק רישוי עסקים מאפשרות לקצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה להורות על סגירת עסק, שנמכרים בו משקאות משכרים אם נוכח שהדבר דרוש לשמירת שלום הציבור או להחזרת שלום הציבור שהופר, וזאת לתקופה של עד 30 יום.
ראה: סעיף 23(א)- סגירה מנהלית של עסק המוכר משקאות משכרים

סיכום

 נראה  שאי הקמת וועדת ההסדרה על פי תיקון 36 לחוק רישוי עסקים ביחד עם ביטול הסמכויות הנוגעות לפירסום מפרטים האחידים בחוק שלפני התיקון, הובילו ל"תקלה טכנית" – המשטרה בוטלה כנותן אישור אך ברמה טכנית דרישותיה לא בוטלו.

כמפורט לעיל, בין אם הוראות המפרט האחיד בוטלו בפועל ובין אם לאו- הרי שמדובר באות מתה, ואין מקום  לדרוש מבעלי מסעדות ובתי קפה לעמוד בדרישות המשטרה לאחר שזו בוטלה כנותן אישור.

היה נכון- אילו מתקני הצו היו נותנים דעתם לסוגיה זו מבעוד מועד ודואגים כי תיקונו של הצו, על כל המשתמע מתיקון זה, ייעשה בצורה פרוצדוראלית מסודרת ומהודקת יותר.

עם זאת יש לשים לב להוראות החוק המאפשרות הן לרשות הרישוי והן למשטרה "להתערב" במתן רישיון לעסקים מסוימים, לדרוש דרישות ומסמכים נוספים, להעביר את הבקשה לרישיון להתייחסות המשטרה ואף למנוע הוצאתו.

חקיקה

חוק רישוי עסקים שבתוקף תיקונים 35-36

תקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), התשס"א- 2000 (תיקון 2021, נוסח משולב) ( תיקוני 2022).

לקבלת עדכונים דרך קבוצת הפייסבוק: הקבוצה ‏רישוי עסקים חוק, הלכה ומעשה‏
ליצירת קשר: info@buslic.co.il
כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.
שושי יוסקוביץ' ,עו"ד
Buslic Site © Shoshi Joskowicz