ביום 14.6.2022 נכנס לתוקפו תיקון מקיף לצו רישוי עסקים.
המאמר סוקר את עיקרי התיקונים בצו.
לנוסח התיקון- צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי)(תיקון מס' 2), התשפ"ב 2022
לצו רישוי עסקים מעודכן– צו רישוי עסקים- כולל תיקון יוני 2022 (מסומן בכתום)
לדף הסבר משרד הפנים אגף בכיר רישוי עסקים לתיקון- הסבר לתיקוני הצו יוני 2022
ביטול הדרישה לאישור משטרה לבתי קפה ומסעדות גם אם מוגש בהן אלכוהול
אחד השינויים המשמעותיים ביותר בתיקון זה הוא ביטול הדרישה לאישור משטרה גם אם המקום מיועד ל 200 איש ויותר, וגם אם מוגשים במקום משקאות אלכוהוליים לצריכה במקום.
מאחר והגדרת העיסוקים בפריט לא השתנתה, הרי שכיום, על פי הוראות הצו, גם אם מוגשים במסעדה או בבית קפה משקאות אלכוהוליים לצריכה במקום לא יידרש אישור משטרה. האישור יידרש רק אם הגשת המשקאות האלכוהוליים מהווה את עיקר פעילות העסק, שאז יש לקבל רישיון עסק לפי פריט 4.8.
עם זאת יש לזכור כי רשות הרישוי רשאית לשלוח בקשות לרישיון לאישור המשטרה אם תמצא לנכון, וכי הוראות סעיף 8א2 לחוק מאפשרות למשטרה לסרב למתן רישיון לעסק מסוים גם אם אינה נותן אישור.
תיקון זה עלול לפתוח מחדש את הויכוח הישן, שבגינו הוכנסה הדרישה לאישור משטרה לפריטים אלו מלכתחילה, מהו "עיקר הפעילות". והיכן עובר הגבול בין הגשת אלכוהול במסגרת עיסוק עיקרי כמסעדה לבין הגשת האלכוהול כעיקר פעילות העסק.
בשולי הדברים נזכיר כי העקרון לפיו דרוש אישור משטרה לשם רישוי עסקים המוכרים או מגישים אלכוהול היה קיים עוד טרם חקיקת חוק רישוי עסקים. חוק רישוי עסקים החליף 3 פקודות מנדטוריות שאחת מהן הייתה פקודת מכירת משקאות משכרים מ 1935. תיקון זה של הוראות הצו מבטל בפעם הראשונה מאז הקמת המדינה את הצורך באישור המשטרה למכירת והגשת משקאות אלכוהוליים. לכן, על פניו נראה שמדובר בשינוי גישה ולא בתיקון טכני.
אחסון תמרוקים בשטח של עד 200 מ"ר – פריט 1.2
עד לתיקון- כל אחסון תמרוקים נדרש בהוצאת רישיון עסק.
לאחר התיקון- אחסון תמרוקים – שמירתם שלא במסגרת תהליך ייצור, ושלא לצורך מכירה קמעונית במקום יידרש להוצאת רישיון רק אם שטחו עולה על 200 מ"ר.
חשוב- על פי הסבר משרד הפנים, אגף בכיר רישוי עסקים- לגבי כל עסק ייבחן האם נדרש רישיון לפי פריט 6.1 – "אחסנה – מקום המיועד לאחסנה שאינו טעון רישוי לפי פריט אחר בתוספת זו, ששטחו 50 מ"ר ומעלה, בין מקורה ובין שאינו מקורה, למעט מחסן הצמוד לחנות למכירה קמעונאית, שעיקר תכליתו לשרת אותה".
אחסון מזון ומרכיביו לרבות משקאות וחומרי גלם פריט- 4.6ג
עד לתיקון- כל אחסון של מזון היה טעון רישיון עסק.
לאחר התיקון – הדרישה לרישיון הוגבלה לאחסון מזון בתנאים הבאים-
א. שטח העסק מעל 200 מ"ר; וגם-
ב. אחסון המזון איננו במסגרת הליך הייצור (למשל, אחסון חומרי גלם במפעל מזון, הנדרשים בהליך הייצור, לא ייחשב לאחסון מזון הטעון רישיון עסק נפרד). אחסון מזון וחומרי גלם בעסק ששטחו מעל 200 מ"ר, כאשר לא מדובר בחומרים הנדרשים להליך הייצור- תהיה טעונה רישיון לפי פריט זה; או
ג. המזון המאוחסן לא נמכר במכירה קמעונאית. מכירת מזון במכירה קמעונאית, בעסק ששטחו מעל 200 מ"ר תהיה טעונה הוצאת רישיון עסק לפי פריט זה.
חשוב- על פי הסבר משרד הפנים, אגף בכיר רישוי עסקים- לגבי כל עסק ייבחן האם נדרש רישיון לפי פריט 6.1 .
ייצור , עיבוד ואריזת מזון מחומרי גלם שאינם מן החי, בהיקף של עד 5 טון ליום אינה טעונה רישיון
פריט 4.6ו תוקן כך שמעתה ייצור, עיבוד ואריזה של מזון מחומרי גלם שאינם מן החי בהיקף של עד 5 טון, אינה טעונה עוד רישיון.
יש לשים לב שהפטור מרישיון עסק אינו מקנה פטור מהצורך ברישיון יצרן.
ועוד- בסעיף 29(א) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) נקבע כי נותן רישיון ייצור ייתן רישיון ייצור למבקש לאחר שמצא כי – …(2) הוא עומד בהוראות לפי סעיף 10(א) לחוק רישוי עסקים…
נראה כי הוראת חוק זו נקבעה על יסוד ההנחה כי כל "ייצור מזון" טעון גם רישיון עסק. לאחר תיקון הצו, היה נכון לשנות את הוראת החוק הזו בהתאם.
אחסון, של חומרי חיטוי או ניקוי, שלא לצורך מכירה במקום, בהיקף של עד 5 טון – אינה טעונה עוד רישיון (פריט 10.8ב).
יש לשים לב כי החובה להגשת "תיק מפעל" בכל הקשור לחומרים מסוכנים וכן החובה לדווח על מצאי חומרים מסוכנים חלות נובעות מתקנות רישוי עסקים (חומרים מסוכנים), תשנ"ג- 1994 ולכן חלות על עסקים טעוני רישיון בלבד. מכאן שחובות אלו אינן חלות עוד על אחסון חומרי ניקוי וחיטוי עד 5 טון.
חשוב- על פי הסבר משרד הפנים, אגף בכיר רישוי עסקים- לגבי כל עסק ייבחן האם נדרש רישיון לפי פריט 6.1.
הדרישה לרישיון עסק לפריטי הרישוי הבאים בוטלה-
פריט 4.5ב- הובלת חלב גולמי.
פריט 8.3ב- הובלה אחרת נותרה חובת רישוי של הובלת כספים, יהלומים, תכשיטים, ניירות ערך ודברי ערך אחרים.
פריט 8.6ג- רחיצת כלי רכב. ( יש לשים לב כי קיימת חובת מחזור מים במתקני שטיפה מכח תקנות המים (כללים לרחיצת רכב ולשטיפת משטחים מרוצפי במים), תשס"א- 2001) גם ללא חובת רישוי).
פריט 8.9ד- תיקון תקרים. יש לשים כי הוראות החוק לסילוק ומחזור צמיגים, תשס"ז- 2007 חלות על עסקים אלו גם ללא חובת רישוי.
*לאור שאלות שהופנו אלינו בעניין ביטול פריט זה – לעמדת עורכי האתר, עסק של תיקון תקרים בלבד לא יחוייב ברישוי לפי פריט 8.9ו – טיפול אחר ברכב. משמעות ביטול פריט רישוי היא כי עיסוק זה לא יחוייב בהוצאת רישיון עסק, ואין מקום לחייבו ברישוי לפי פריט אחר, שכן אז תתאיין משמעות ביטול הפריט.
בנוסף- הוארכה תקופת הרישיון, וכן בוטלה הדרישה לעמוד בדרישות "חיקוק אחר" לפריטי רישוי רבים.