כיצד מתמודדים עם דרישות רשות הכבאות וההצלה על מנת לקבל אישור לרישיון עסק?
המאמר הבא סוקר את ההתנהלות מול רשות הכבאות- מביצוע הביקורת ועד לקבלת החלטות בהשגות שיגיש בעל העסק לגבי דרישות שהוא סבור שאינן נכונות.
כותב המאמר חולק את ניסיונו הרב בהתנהלות מול רשות הכבאות ומסביר כיצד ולמי ניתן לפנות בכל הנוגע לדרישות רשות הכבאות.
המאמר נכתב על ידי אביתר כהן- מנהל רישוי עסקים ברשת ויקטורי
למה מפקח הכבאות בא לעסק בכלל ?
כל בעל עסק חייב לעבור ביקורת של שירותי הכבאות על מנת לקבל אישורם, גם למתן רישיון עסק וגם לעסק שאינו טעון רישוי, מי פעם בשנה ומי אחת לכמה שנים. הכל בהתאם לתדירות ביקורות שקבעה רשות הכבאות וההצלה לישראל (כב"א).
כמה פעמים קיבלתם הודעת פירוט תנאים מרשות הכבאות, שבכותרתה נכתב " לאחר ביקורת שירותי הכבאות…" ואתם אומרים לעצמכם – מאיפה הביאו לי את הדרישה הזו?
אם אתם עוסקים ברישוי של רשת המנהלת כמה סניפים- כנראה שיותר מפעם אחת.
איך מתמודדים עם דרישות כאלו ואיך יודעים מהיכן הן צצו- אנסה להסביר מניסיוני האישי והמקצועי.
ראשית- כב"א פרסמה את דרישותיה מעסקים באתר האינטרנט שלה- ושם ניתן למצא את רשימת הדרישות מעסקים .
את פירוט דרישות כב"א מעסקים שפורסם להם כבר מפרט אחיד (כ- 75) אפשר למצא גם ב אתר המפרטים האחידים של משרד הפנים
שנית- יש להבין כי מפקח הגנה מאש הוא אדם כמוכם בדיוק, שמקצועו הוא כיבוי אש, הוא יכול לטעות, הוא יכול להגיע אליכם (לעבודה) חסר סבלנות והוא, כמוכם, מבין את הכללים שנכתבו, וצריך ליישמם לגבי העסק שלכם (עפ"י ייעוד המבנה/ נכס, גודלו, גובהו ותפוסת האנשים).
לא תמיד הדרך בה הוא מבין את הכללים שנכתבו- תהיה הדרך בה אתם מבינים אותם.
אבל נקודה אחת חשוב לי להדגיש- מפקח הגנה מאש לא בא "להתנכל" או "להציק" והוא לא "מחפש אותנו".
המטרה שלו ושלנו משותפת בסופו של דבר- לוודא שהעסק בטוח ושלא יקרה חס וחלילה אסון, שאף אדם לא יפגע בשום אסון אש אצלנו בעסק, בדיוק כפי שכתוב בחוק הכבאות "הצלת נפש ורכוש".
דו"ח הביקורת
יום הביקורת הגיע.
עשיתם סיבוב עם המפקח בעסק, קיבלתם הערות, התבקשתם לתקן, לסדר, לחדד, או אפילו להחליף, לשנות ולהתקין מחדש.
נפרדתם מהמפקח בלחיצת יד (או מהמפקחת- כן, כיום יש גם מפקחות מקצועיות), קיבלתם שובר אגרה ודו"ח ביקורת הנקרא דו"ח שלהבת.
בדו"ח הביקורת קיימים סעיפים ממוחשבים מוכנים מראש בתוספת ההערות של המפקח בהתאם לממצאי הביקורת, סוג העסק, גודלו ומיקומו. והוא מפורט וברור.
את הדו"ח תקבלו במייל. ככל שהדו"ח לא התקבל במייל, ניתן לקבלו דרך מוקד שרות הארצי של כב"א.
המצאת הדרישות והאישורים
את הדרישות והאישורים שהתבקשתם להמציא תוכלו לשלוח במייל לכתובת Tservice@012.gov.il או במערכת "תיק בקליק"- בה, אני מודה ומתוודה, שאני פחות מנוסה.
אך עם זאת יש לציין כי מוקד השרות הארצי של כב"א פועל עם גורם אנושי, וכי מערכת "תיק בקליק" היא מערכת מקוונת ישירות בין הלקוח אל הגורם המיקצועי (ללא התערבות כלל של מוקד השרות הארצי) וזמין בכל שעות היממה.
ומה אם אתם חושבים שדרשו מכם דברים מוגזמים?
מה אתם יכולים לעשות אם לעניות דעתכם הדרישות מכם היו מופרזות, מוטעות או סתם לא נכונות. הכל ברמה המקצועית והעניינית, כמובן.
ייתכנו גם מקרים בהם עלות ביצוע הדרישות תהיה גבוהה מהעלות בה אתם יכולים לעמוד באופן מיידי, או שתקופת הזמן שאתם נדרשים לקיים את הדרישות היא קצרה מדי.
במקרים כאלו ניתן לבקש הארכת מועד לעמידה בדרישות או פריסת תקופת הביצוע תוך התחייבות לעמידה באבני דרך מסוימות.
אתם יכולים לפנות לראש המדור ולנסות לבא איתו בדברים לשם הקלת התנאים שנדרשתם לקיים. זוהי דרך שבמקרים רבים היא המעשית והפשוטה ביותר. אך מה אם היא לא הובילה לתוצאה המיוחלת?
הגשת השגה
כב"א פיתחה בעבורנו, הלקוחות, מנגנון הגשת השגה מקוון דרך אתר הכבאות לכל סוגי העסקים (טעוני רישוי וכאלו שאינם). זוהי הדרך המקובלת "לערער" על דרישות שקיבלתם.
יש לשים לב ללוחות הזמנים שנקבעו להגשת ההשגה (בתחתית דו"ח הביקורת זה מצויין).
אתם יכולים לפנות בהשגה לראש המחלקה במחוז האחראי על האזור בו ממוקם העסק שלכם ב אתר הכבאות- "השגה ראשונה"
לאחר קבלת המענה מהרמ"ח המחוזי, והיה ועדיין אתם סבורים שלא קיבלתם תשובה מספקת, הינכם רשאים לממש את זכותכם ולהשיג על תשובת הרמ"ח המחוזי לרמ"ח רישוי והגנה מאש ארצי -באתר הכבאות הנקרא "השגה שניה" .
רמ"ח רישוי והגנה מאש ארצי הוא הסמכות המקצועית העליונה בכול הנוגע לפרשנות הדרישות לבטיחות אש, ולאחרונה בצעד דרמטי קבע כי כל החלטותיו מפורסמות באתר כבאות והצלה לישראל.
היתרון העצום בפירסום ההחלטות הוא שהן מהוות תקדים מקצועי וניתן להיעזר בהן לצורך בדיקת סבירות הדרישות שדורשים מכם. ככל שיתפרסמו עוד ועוד החלטות- מאגר התשובות ייהפך למאגר פרשנות ארצי לדרישות רשות הכבאות.
הדרך לערור על החלטות הרמ"ח הארצי היא בפניה לבתי המשפט.
כמה מילים טובות על השירות של רשות הכבאות
אנו רגילים להעביר ביקורת על נותני השירות הציבורי ולהתבצר בהרגשה שנעשה לנו עוול.
הגישה של שירותי הכבאות היא גישה שירותית והשינויים בכיוון זה בשירותי הכבאות מבורכים.
נכון, לא הכול מושלם וקיימים עוד דברים הטעונים בירור ותיקון.
אבל הכיוון, המחשבה והגישה הם בעד קידום עסקים ועל כך יש לברך.
במאמר זה ביקשתי לחלוק עם הציבור ידע אותו צברתי מניסיוני האישי ומובן שאינו מהווה ייעוץ משפטי או מקצועי, ויש לבחון כל מקרה לגופו.