ועוד לשאלת האחריות לאישור ולבטיחות אירועים המוניים

בל”ג בעומק בעקבות אסונות הר מירון וגבעת זאב, נתגלעה מחלוקת בין עיריית ירושלים למשטרה בשאלה, על מי חלה האחריות לאירוע של עריכת חופה במרחב הציבורי בעיר, מחלוקת שהגיעה לבג”ץ.
במאמר זה סקרנו את החלטת בית המשפט, וכן את מכתבם של המשנים ליועמ”ש בשאלת האחריות האמורה.
כן אנו מצרפים לקוראינו מכתב שהוצאנו הסוקר את הכשלים בחקיקה בנושא זה לאורך שנים רבות, ומכתב התייחסות שלנו למכתב המשנים ליועמ”ש.
ביום 31.5.21 שלחו, יו”ר איחוד היועצים המשפטיים של הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי, מכתב תשובה למכתב המשנים ליועמ”ש. גם מכתב זה מצורף למאמר.

ביום 21.6.21 שלח מר שלמה דולברג, מנכ”ל מרכז השלטון המקומי מכתב למפכ”ל משטרת ישראל המסביר מדוע עמדתה הנוכחית של המשטרה אינה נכונה ואינה סבירה.

עודכן ביום 21.6.21

ביום 26.5.21 התקיימה ברחוב ירמיהו בירושלים חופת נכדו של הרבי מגור.
לאירוע זה קדמה התכתשות בין עיריית ירושלים למשטרה בשאלה מיהו הגוף האמור להוציא אישור יועץ בטיחות לאירוע. המשטרה דרשה כי העירייה תקבל חוות דעת יועץ בטיחות מטעמה היא.  נזכיר כי מאחר ומדובר באירוע דתי- אין הוא טעון רישיון עסק.

ככל הנראה, המשטרה לא הסכימה לקבל את אישור יועץ הבטיחות מטעם החסידות ועמדה על כך העירייה היא זו שתנפק אישור של יועץ בטיחות מטעמה.

חסידות גור הגישה עתירה לבג”ץ בעניין זה וביום 25.5.21 בית המשפט, דחה את העתירה, בעיקר משום קוצר השעה והעדר היכולת לדון בשאלות החשובות שהיא מעלה בטווח זמן כה קצר.

כך נאמר בפסק הדין: “בנסיבות שנוצרו, ובדוחק השעה, לא נוכל להתיישב בדבר, להידרש כדבעי לטענות הצדדים, ולהכריע בשאלות החשובות שמעלה העתירה. המשיבות, גם אם יחפצו בכך, ספק אם יצליחו להיערך לאירוע בסדר גודל שכזה, על כל היבטיו וחוקותיו, ובהתאם לאישורים הנדרשים. חיפזון במקרה הזה, עשוי להביא עמו תקלות ומכשלות… על אף ההבנה המרובה לעותרים, לקהל החסידים, אין בידינו אפשרות להושיט סעד כמבוקש בעניין דנן. ניכרת גם מחלוקת בין העירייה לבין המשטרה, ומוטב שתוסדר בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה“.( סעיף 10 לפסק הדין). (ההדגשות אינם במקור – ש.י.)

להחלטה זו קדם, בין היתר, מכתבם של שני משנים ליועץ המשפטי לממשלה הקובע עמדה בשאלת האחריות לאירועים מעין אלו.

בקליפת אגוז ניתן לומר כי מכתב זה הטיל, בעיקרה, את האחריות לאירוע (שאינו טעון רישיון עסק- כאמור), על הרשות המקומית, קביעה בעייתית, בלשון המעטה.

ביום 31.5.21 נשלח  על ידי היועץ המשפטי של עיריית תל אביב ויו”ר איגוד היועצים המשפטיים של הרשויות המקומיות ביחד עם היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומית, מכתב תשובה, למכתב המשנים ליועמ”ש,

ביום 21.6.21 שלח מנכ”ל מרכז השלטון המקומי מכתב למפכ”ל המשטרה המסביר מדוע עמדתה של המשטרה בעניין אינה נכונה ואינה סבירה.

אנו מצרפים לקוראינו את מכתבם של המשנים ליועמ”ש, את המכתב ששלחנו בעקבות מכתב זה, את מכתבם של יו”ר איחוד היועצים המשפטיים לרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי, ואת מכתב מנכ”ל מרכז השלטון המקומי. כן מצורף מכתב שנשלח על ידינו עוד ביום 19.5.21 הסוקר את מכלול הבעיות והמחדלים- בהעדר הסדר חוקי מובנה ומקיף לשאלת קיומם של אירועים רבי משתתפים בכלל.

אירועים המוניים – מחדל מתמשך
מכתב המשנים ליועמ”ש
מכתב התייחסות למכתב המשנים ליועמ”ש
מכתב של מרכז השלטון המקומי ואיחוד היועצים המשפטיים של הרשויות המקומיות
ארועים במרחב הציבורי – היבטי בטיחות ושלום הציבור – 21.6.21

פסיקה:
בג”ץ 3616/21 המרכז העולמי של חסידי גור נ. משטרת ישראל ועיריית ירושלים ( טרם פורסם)